הנדסת מים
52 137 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | האיור להלן מתאר את השתנות חתך האורך של קרקעית נחל דרגה במערב וחוף האגם 90 , באזור שבין כביש 1970-2018 בין השנים 25- במזרח. ניתן לראות באיור את ההתחתרות ששיעורה מגיע ליותר מ מ’ לעומק, וכן את העלייה הכללית בשיפוע קרקעית הנחל במהלך שנים אלו. על בסיס ניטור ותצפיות שדה של נחלים רבים בעשורים האחרונים וכן על בסיס ניתוח תיאורטי של תהליכי הסחיפה, נמצא שמשך חיי מתקני מוכתב על ידי קצב סחיפת הקרקע תחת 90 התשתית באזור כביש המתקנים בשל ההתחתרות שנובעת מירידת מפלס האגם. ממצאים ויכולות אלו מאפשרים לנו לספק רקע מדעי להחלטות התכנוניות במרחב ים המלח, בהקשר של ממשקים בין נחלים לתשתיות הנדסיות החוצות אותן. אנו מעורבים כיום בייעוץ לרשות ניקוז ים המלח ולחברת נתיבי ישראל בנוגע להקמת מעביר המים בנחל דוד. תובנות המחקר שלנו מיושמות בתכנון המתקן בנחל זה על מנת שיהיה בר-קיימא לשנים רבות, אך מצד שני לא יהפוך ל’פיל לבן’ שהקמתו כרוכה בעלות גבוהה מדי. גיאומורפולוגיה נחלית נחל דרגה כמקרה בוחן דר׳ לירן בן משה, גף משאבי מים, המכון הגיאולוגי לישראל הגנה מפני סחיפה והתחתרות הנחל בעלויות גבוהות. תהליכים גיאומורפולוגים אלה, מטילים עול כספי ניכר על רשות הניקוז וחברות התשתית האיזוריות והארציות. לכל תשתית הנבנית בסביבת נחל יש לבצע הגנה מפני התחתרות הנחלים. מכיוון שקצב השינוי בחתך הנחל הולך וגובר עקב ירידת המפלס, כך גם הגידול בהיקף ההשקעה הכספית הנדרשת לפיתוח ותחזוקת תשתיות. הקיים (אורך חיי המתקן) של מתקני ניקוז במרחב ים המלח קצר באחוזים ניכרים ממתקנים דומים באתרים אחרים בארץ ובעולם. דוגמא להתמודדות עם התחתרות אגרסיבית של נחל בסמוך לרצועת הכביש ניתן לראות בפרויקטשפך נחל ערוגות בסמוך לעין גדי. במסגרת הפרויקט, ביצעה רשות הניקוז עבודות לדיפון ערוץ הזרימה ומפל על מנת להאט את קצב התחתרות הנחל. (ראה תמונה) פרוייקט שפך נחל ערוגות 90 דיפון שפך נחל ערוגות בסמוך לגשר כביש (שנסגר במקטע זה עקב הפערות בולענים בשנת ), הינו דוגמא לפרויקט משותף לרשות ניקוז 2015 ים המלח וחברת נתיבי ישראל אשר מטרתו להתמודד עם ההתחתרות האגרסיבית של ערוץ הנחל. בתמונה ניתן לראות את קווי החוף ההולכים ומתרחקים מזרחה ואת ״מדרגות הסחף״ לכיוון ערוץ הנחל. רשות ניקוז יןם המלח גיבשה תפיסה תכנונית המתמודדת עם קריסת מתקני ההגנה לאורך זמן, ע״י בנייתם באופן מדולרי כך שניתן יהיה לשקמם בעלות נמוכה באופן יחסי. הכוונה לעשות אופטימיזציה בין ההשקעה הכספית בבניה ובין קצב ההרס הצפוי ועלויות השיקום. ״רשות ניקוז היא הגוף המקצועי לטיפול והתמודדות עם משמעות ירידת ים המלח על תשתיות ומארג החיים באזור המיוחד והמאתגר הזה. הרשות תמשיך לעשות כמיטב יכולתה לשמר רצף חיים מיטבי במרחב אך ללא טיפול אמיתי של המדינה בבעיית התייבשות הים האתגר ילך ויגדל״ ניר ונגר - ראש מ.א תמר ויו״ר רשות ניקוז ים המלח למשאב מנוהל ממשאב במחסור מים
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==