הנדסת מים

19 במים כלומר להכין תכנית היערכות. סוגיה זו תאפשר לרשות המים לחזק את ההערכות במגזר הכפרי ולצמצם את הפערים בתחום זה. בנוסף לנעשה עד כה במקרים של פערים קיצוניים ניתן יהיה להטיל עיצומים כספיים על מי שמפר את ההנחיות. אפשרות זו מהווה כלי אכיפתי נוסף בידי הרשות. לסיכום, הערכות מתייסת לתהלכי המניעה של פגיעה במים, הגנה פיזית והגנת סייבר וכן טיפול באירועי “משבר מים“. בכל יום תרגילים ואימונים ע“י ספקי המים ורשות המים. רשות המים רואה בנושא זה נושא מרכזי ואסטרטגי בניהול משק המים בישראל ״הכללים לאירוע פגיעה במים״ מסדרים ומסדירים את הנושא בהיבט המשפטי ומאפשרים לרשות המים כלי אכיפה וכלי ניהול טובים יותר בעיקר אל מול הפערים ב“חוליות החלשות“ בשרשרת ובמגזר הכפרי הייחודי בתחומי אספקת המים. היערכות לשעת חירום בפארק באשדוד. צילום: איתי דודי רשות המים תרגיל מדמה פגיעה נרחבת בתשתיות מים וביוב חיוניות, בעיר אשדוד. צילום: איתי דודי רשות המים למאות אלפי תושבים כגיבוי לספקי המים המקומים. יכולת זו מאפשרת חלוקת מים במצבי משבר שונים מעבר ליכולות ספקי המים 400- רשות המים מסוגלת לחלק מים לכ אלף איש. תאגידי המים והביוב שדרגו ושיפרו את ההערכותבתחומים אלו בצורהמשמעותית . יש לציין, כי מרבית ספקי המים עושים ככל יכולתם להיערך אולם ישנם גם יוצאים מן הכלל וספקים בעייתיים המתקשים בקיום ההנחיות. עד היום “נגזרו“ ההנחיות למצבי החרום השונים מתוקף החלטות ממשלה והחלטות מנהליות של רשות המים. למעשה עד היום נקטה רשותהמים ב“שיטת הגזר“ בלבד תוך שיתוף פעולה ורתימה של ספקי המים לקידום ההערכות מתוך חשיבות הנושא. כללים לאירוע פגיעה במים הכללים מציגים מספר דרישות מרכזיות: היערכות: חובת ספקי מים וספקי מים בחירום להכין תכנית היערכות לאירוע פגיעה במים, בהתאם לתרחיש הייחוס שיימסר להם מרשות המים. הכללים מפרטים בראשי פרקים את הנושאים שבהם תעסוק תכנית ההיערכות, וכן קובעים חובה להגיש את התכנית לאישור מנהל אגף ביטחון מים ברשות המים, חובה לעדכן את התכנית, ועוד. ספקי המים מחויבים להכין תכנית למיגון ואבטחה פיזית של מערכות מים המצויות בתחומם. וכן תכנית לאבטחתמידע מפני אירועי סייבר, ולפעול על פיהן. אירוע פגיעה במים הכללים מפרטים את סמכויות מנהל רשות המים להכריז על אירוע פגיעה במים, ולהוציא צווים המורים לגורמים הנוגעים בדבר לבצע פעולות שונות. הכללים מסדירים את חובת ספקי המים וספקי המים בחירום לפעול באירוע כאמור על פי תכנית ההיערכות. הכללים מסמיכים את מנהל הרשות להוציא ליצרן בקבוקי שתיה צו, המורה לו לספק בקבוקי מים לספקי מים פי הוראת מנהל הרשות ולנצל משאב זה לצורך אספקת מים בחרום. המגזר הכפרי ומועצות איזוריות נכון להיום הפער המרכזי בהערכות לחרום במשק המים היא העובדה כי בשונה ממרבית תחומי החיים בהם המועצה האזורית מספקת את השירותים לאזרח, הרי שבתחום המים כל ישוב (קיבוץ, מושב וישוב קהילתי) מספקים את המים לתושב. פער זה בשגרה מייצר אי ודאות ומוכנות פחותה למצבי חרום. לראשונה הכללים מגדירים את המועצה האזורית או חברת בת מטעמה כ“ספק מים בחירום“, מגדירים עבורן רישיון הפעלה בחרום ומחייבת את המועצות (או חברות המים הרב יישוביות הפעולות בתחומן) להיערך מראש למצב של אירוע פגיעה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==