הנדסת מים

12 143 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | התאגידים שפועלים כיום 56 מופקדים, על פי חוק, לאספקת של מים לצרכני הבית, 90%- כ התעשיה, התיירות, המסעדנות וכלל הצריכה במרחב העירוני של מרבית הערים בישראל הכוונה שעומדת ברקע הפניה 1. הנדונה היא לבחון קריאות קודמות להחזיר את הפעלת משקי המים והביוב ברשויות המקומיות לאחריות הרשות המקומית, קרי – ביטול תאגידי המים והביוב (להלן התאגידים או התאגידים שפועלים כיום 56 .) התאגיד של 90%- מופקדים, על פי חוק, לאספקת כ מים לצרכני הבית, התעשיה, התיירות, המסעדנות וכלל הצריכה במרחב העירוני של מרבית הערים בישראל. עדיין קיימות רשויות שמפרות את החוק ומסרבות 26 למזג את נכסי תשתיות המים והביוב שבתחומן אל תאגידים הפועלים במרחב הסמוך אליהן. סוגיית ההצדקה לקיום התאגידים 2. מרחפת באוויר מיום הקמתם. הקמתמרביתהתאגידים, בתחילת העשור הקודם, קרתה לאחר הרפורמה העמוקה במשק המים, שהחלה להיות מיושמת בשינוי מהותי בחוק המים, שהביא להקמת הרשות הממשלתית למים וביוב (להלן רשות המים), שהחליפה את נציבות המים. נציבות המים הייתה יחידת סמך בכפיפות ישירה למשרד התשתיות. השינוי בחוק המים הפך את רשות המים לרשות עצמאית בעלת סמכות לחקיקת משנה (כללי מים) החוסה תחת משרד האנרגיה בכל שקשור לשינויי חקיקה ראשית הנדרשת, מעת לעת, בכל שקשור לשינויי רגולציה, ככל שעולה הצורך בכך במהלך השנים. המהלך המשמע ותי בי ותר 3. ברפורמת המים בישראל היה הפיכתו של מרבית משק המים הישראלי למשק תעריפי/כספים סגור. המשמעות העקרונית של מהלך דרמטי זה הייתה, מרבית הפיתוח במשק המים והביוב ותפעולו ימומנו ע“י תעריף המים. לא עוד הִשענות על תקציב המדינה, שלפעמים קיים ולפעמים אינו קיים בגלל תיעדופים/אילוצים ציבוריים/פוליטיים, כאלו ואחרים. המשמעות המעשיתשל הרפורמה הזו הייתה ייקור תעריפי המים. תחילת הקמת מרבית התאגידים החלה שנים ספורות לאחר רפורמת התעריפים במשק המים, שבעיקרה הצמידה את התעריף לרוב העלויות הכרוכות בפיתוח משקי המים והביוב. סיבה נוספת לעלייה גדולה בעלויות המים הייתה הפעלת מספר מתקני התפלה גדוליםשנכנסו לפעולה בסוף העשור הקודם . רכישת מאות מיליוני מ“ק לשנה של המים המותפלים, במחיר גבוה בהרבה ממחיר המים הטבעיים, הביא לצורך הבלתי נמנע לייקור המים. נזכיר ונדגיש, שללא כניסת ההתפלה ישראל הייתה נקלעת למשבר מחסור חמור ביותר. אבל בציבור נוצר הרושם המוטעה, שהקמת התאגידים היא היא הסיבה הראשונה והעיקרית שגרמה לייקור תעריפי המים. 2010- בתחילת העשור הקודם, בשנים , התחייבה עליה נוספת בתעריפי 2013 המים - לאחר שהתגבשו תוכניות הפיתוח החיוניות של תשתיות המים והביוב בתוך המרחבים העירוניים. הזנחה רבת שנים תאגידי המים והביוב ומתווה הפעלת משק המים והביוב ברשויות גיורא שחם, הנדסת משאבי סביבה ומים. )2017-2022( מנהל רשות המים לשעבר גיורא שחם, הנדסת משאבי סביבה ומים. )2017-2022( מנהל רשות המים לשעבר עמדה שהוגשה למשרד האנרגיה כהתייחסות לקול קורא לקבלת עמדות הציבור בנושא הנדון נייר העמדה נשלח לכתובת taagidim@energy.gov.il : המ ייל giora@giora-shaham.co.il 050-52-52-281 : טל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==