הנדסת מים

16 143 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | וסיכון רב לפגיעה באמינות אספקת המים הן בטווח הקצר ובמיוחד בטווח הארוך. סיכום משקהמים והביובבישראלהואמהמשוכללים בעולם. רפורמת המים שהתממשה בשנת 90%- תאגידיםהמספקים כ 56 וגיבוש 2007 מאספקת המים העירונית ומטפלים במרבית השפכים בישראל, הביא להישגים חסרי תקדים בהשוואה למרבית העולם המערבי. ההישג יוצא הדופן הזה בולט עוד יותר לאור העובדה שתעריפי המים הביתיים הם מהנמוכים בעולם. השינוי שנדרש היום הוא לא לבטל את ההישג המופלא הזה. מה שנדרש כיום הוא המשך נחוש של המהלך להתייעלות התאגידים 56 נוספת ע״י מיזוג של חלק מ – 30 הקיימים כדי לצמצם את מספרם ל כפי שנקבע בחוק ובכללים ומופר ברגל גסה בסירוב הרשויות העירוניות בגיבוי מרכז השלטון המקומי ונציגי ציבור נוספים. רשויות להצטרף לתאגידים 26 גם סירוב קיימים היא הפרת חוקשפוגעת בציבור החי בהם. מהלכים אלו יביאו להתייעלות נוספת, שתאפשר בעתיד את מיתון קצב עליית התעריף ואולי אף להפחתתו בטווח הבינוני. ביטול התאגידים והחזרת משקי המים והביוב לכפיפות וניהול ישיר של הרשויות העירוניות ישיג את משק המים בכלל ואת משק המים העירוני בפרט עשרות שנים לאחור. אין שום הצדקה ציבורית וכלכלית למהלך שגוי זה. לאור נסיוני רב השנים בתכנון וניתוח מערכות משאבי מים בארץ ובעולם וההיכרות העמוקה שלי עם משק שנותשרות כמנהל 5 המים בישראל, לאחר רשות המים, אוכל לומר, שהמהלך לביטול תאגידי המים הוא בבחינת מעשה איוולת שיביא לפגיעה ממשית ברווחתו הכלכלית, הסביבתית והחברתית של מרבית הציבור בישראל. ו עכשי ו ברשותכם הארה אחר ו נה : פרסמה ההיסטוריונית 1983 בשנת האמריקאית הנודעת ברברה טוכמן את ספרה “מצעד האיוולת״. פרופ׳ טוכמן מנתה שלושה תנאים שצריכים להתקיים כדי שמדיניות תוגדר כאיוולת: א.חובה, שתוצאותיה השליליות יראו בעליל בזמנה ולא בראיה לאחר מעשה. ב.חייבת להיות דרך פעולה חלופית. ג. המדיניות היא של קבוצה ולא של אדם יחיד. בין הדוגמאותשהסופרתמביאה היא מעשה רחבעם (“אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר אתכם בעקרבים״, מלכים א׳ פרק יב׳) והביא בכך לפילוג של ממלכת ישראל (לישראל ויהודה). דוגמאות נוספות הן איוולת לחימת האמריקאים בווייטנאם וכן הכנסת סוס העץ היווני לתוך שערי העיר טרויה ע״י אנשי טרויה, מהלך שהביא לפתיחת שערי העיר ונפילתה. עם כל ההבדלים, אפשר לומר, באופן די נחרץ, שמדיניות פרוק התאגידים הקיימים עונה על שלושת התנאים שניסחה טוכמן. באם זה בכל זאת יתממש ניתן יהיה לכתוב פרק מכובד נוסף במהדורה המעודכנת של הספר החשוב הזה. ד. אני לרשותכם למתן הסברים, הבהרות והרחבות, ככל שנדרש. לפיתוח ותפעול תשתיות המים והביוב כדי להתאימם לצרכי העיר; אמותמידה כלכליות - מעקב צמוד אחר האיתנות הפיננסית של התאגיד ובקרה אחר התנהלות פיננסית שוטפת להבטחת יציבותו הכלכלית; אמות מידה לשירות לצרכנים על פי הכללים המחייבים. אלו נושאים מקצועיים מורכבים מאד שיכולים להתממש רק באמצעות גוף מקצועי ייעודי ולא על ידי גורמי פיקוח ואכיפה שעוסקים בעולמות תוכן שונים ומגוונים אחרים בניהול הרשויות המקומיות. פרוק התאגידים והחזרת האחריות לרשויותתחייב שינויי חקיקה עמוקים הן בחוק המים והן בחוק תאגידי המים והביוב ותחליש את יכולת השליטה והבקרה על ניהול משק המים כולו. יש לכך השלכות עמוקות על יכולת הפיתוח והתפעול של כלל משק המים )PPP 2017 מ״ק (בש״ח, במונחי כוח קניה 15- מחירי המים הביוב ל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==