הנדסת מים

19 אז מה הבעיה? עקב המבנה המבוזר של ספקי המים ועקב מגוון התקנים הקיימים או שאינם, נוצרו כמה וכמה בעיות באספקת המים למרחב הכפרי: • תשתית אספקת המים אינה אחידה לכל היישובים, ורמת התחזוקה של התשתית משתנה מספק חטיבת האסדרה חטיבת האסדרה ממונה על מכלול של תחומים הנוגעים לניהול אספקת המים וצריכתם בישראל. תפקידי היחידה: • ניהול שימושי המים (חקלאות, בית, תעשייה וטבע) באמצעות הקצאות מים, רישוי מתקנים והנפקת רישיונות למפיקי המים ולספקי המים למיניהם. • פיקוח ובקרה על התנהלות ספקי המים (תאגידי מים, רשויות מקומיות, חברת מקורות, ספקים פרטיים) כלפי הצרכנים: הכנת אמות מידה לשירות לתאגידי מים וביוב עירוניים וספקים נוספים ופיקוח על איכות השירות. • טיפול בתלונות ובפניות הציבור ובירור טענות בין ספקים וצרכנים. • ריכוז נתונים, עיבודם ופרסומם, ובכלל זה הכנת דוחות הקצאה, צריכה והפקה והכנת תחזיות צריכה. • פיקוח על הפקת מים ואכיפה של הפרות בתחום המים. • חינך והסברה. דני גרינוולד, סמנכ“ל אסדרה ברשות המים (תושבים המתגוררים ב“הרחבות“, ולמעשה אינם חלק מן האגודה השיתופית החקלאית [אגש“ח]) נוצר פער בין רמת השירות הניתן לאוכלוסייה במגזר העירוני ובין זה הניתן למגזר הכפרי, והוא לרעת המגזר הכפרי. רמתשירות ירודה ורמת אספקה ירודה של מים למגזר הכפרי מצדיקותשינוי שיבטיחשיפור בשירותי אספקת המים לצורכי הבית במגזר זה. תובנה זו היא שהובילה לגיבוש הרפורמה. התוכנית אושרה במועצת רשות המים ושלבי היישום שלה החלו. מיהם ספקי המים בארץ בכלל ובמרחב הכפרי בפרט? על פי רוב, גורמים מקומיים הם שאחראים לאספקת המים לבית ולחקלאות במרחב. הרישיון לאספקת המים ניתן לאגש“ח או ליישוב. כאמור, שלושה גופים אחראים לאספקת המים והביוב בארץ כיום: – הפועלים . תאגידי המים והביוב (העירוניים) 1 .“2001- מתוקף “חוקתאגידי המים והביובהתשס“א 160- תאגידי מים וביוב, הפועלים בכ 56- מדובר ב ממשקי 90%- רשויות מקומיות ונותנים שירות ל הבית בקירוב. התאגידים פועלים על פי הנחיות מפורטות של רשות המים ונתונים לפיקוחה בכל הנוגע להתנהלותם, למתן השירות לצרכן ולפיתוח ההנדסי. כל הצרכנים המקבלים שירות מן התאגידים משלמים תעריף אחיד על שירותי מים וביוב. תעריף זה מכונה “תעריף אמבטיה“. – מדובר ברשויות שטרם הוקמו . רשויות מקומיות 2 בהן תאגידי מים, למרות הנדרש בחוק, או רשויות מקומיות ביו“ש, שאינן מחויבות בתיאגוד. מועצות אזוריות (כולל יו“ש) שאחראיות 54 בארץ לשירותי הביוב בתחומן. מחציתן מספקות גם מים לפחות ליישוב אחד, לשכונת הרחבה או לאזור תעשייה בתחומן. בסך הכול, המועצות יישובים כיום. 200- האזוריות מספקות מים לכ בשש מהמועצות האזוריות הללו יש חברה עירונית למתן שירותי מים וביוב. חברות אלו קיבלו הכרה כ“ספק כפרי רב-יישובי“. ספקים הפועלים 950- – כ . ספקים במרחב הכפרי 3 בשטחי מועצות אזוריות. לרוב אחראי כל ספק ליישוב אחד בלבד – מושב, קיבוץ או יישוב קהילתי. עד לאחרונה לא פעלו ספקים אלו מתוקף הנחיותאו דרישות התנהלות מחייבות, שכן לא היו כאלה, ולכן כל ספק קבע לעצמו את אופן התנהלותו. ספקים אלו אחראים רק לאספקת המים, ואילו הביוב ביישובים אלו נתון באחריות המועצה האזורית. מהספקים הללו שוכרים שירותים 200- למעשה, כ מחברות חיצוניות, וחברות אלו הן שמנהלות את מערכת אספקת המים ליישוב. יש חברותשהן אגודות בבעלות היישובים, בהן למשל “מימי הנגב“ ו“מימי מבואות ירושלים“, ואחרות הן חברות מסחריות הנותנות שירות בלבד.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==