הנדסת מים

לספק. במקרים רבים רמת התחזוקה ירודה. עניין זה גורם לפחת מים גבוה, ואיכות המים המסופקים לצרכנים אינה בהכרח ברמה נאותה. • רמת השירות הניתנת לצרכנים מצד הספקים אינה אחידה – לא היה אמות מידה או תקן מחייב לשירות לצרכן, בניגוד לנהוג בתאגידי המים העירוניים. מצב זה מוביל פעמים רבות לשירות ברמה נמוכה. • ריבוי ספקים ביחס למקבלי השירות. מכיוון שספקים רבים מספקים מים לצרכנים מעטים יחסית, נוצר מצב שהספקים אינם מתמחים במתן שירותי מים. גם כששוכרים גורם חיצוני שייתן את השירות, אין גוף מקצועי שיודע לפקח על השירות הניתן ועל איכות האספקה. • פער בין הציפיות הגבוהותשל התושבים בהרחבות הקהילתיות, שאינם חברים באגש“ח, ובין השירות ואיכות המים הירודים המסופקים להם, ובפרט הבדל בין אלה ובין אלה המסופקים לתושבים ותיקים החברים באגש“ח. • תעריפים המשקפים את עלויות השירות אך גבוהים מהמחיר שמשלמים היישובים המקבלים שירות מהתאגידים העירוניים. לרוב, בשל הפריסה הגאוגרפית אספקת המים והביוב במגזר הכפרי יקרה יותר מזו שבמגזר העירוני. בתאגידי המים כל הצרכנים משלמים תעריף ממוצע, “תעריף אמבטיה“, אך המגזר הכפרי היה עד כה מחוץ ל“אמבטיה התעריפית“, ולכן לרובשילם על שירותי מים בנפרד מן התשלום לשירותי ביוב, ובסך הכול שילם יותר מהתעריף בערים. • הסתמכות בעלי רישיונות ההפקה על קבלנים נותני שירות ואי קבלתהאחריותלהבטחתאיכותהשירות. מטרת האסדרה • הבטחתהאמינות והרציפותבאספקתהמים לצורכי הבית באיכות הנדרשת לפי אמות המידה לכל הצרכים ולכל הצרכנים במרחב הכפרי בשגרה ובחירום. • הבטחת רמת שירות גבוהה בטיפול בצרכנים. • הבטחת יכולת מניעה של “משברי מים“ ויכולת טיפול בהם, אם קרו, במרחב הכפרי. • שיפור תשתיות המים והביוב. • ניהול מקצועי ויעיל של מערך אספקת המים לצורכי הבית במרחב הכפרי. • הוגנות – כלל הצרכניםבמרחבהכפרי יזכו לאספקת מים אחידה הן בשירות, הן באיכות, הן בתעריפים. • הבטחתהשימושבכספי הצרכן לתחזוקתהמערכת בלבד – התעריפים הנגבים במערך אספקת המים במרחב הכפרי ישקפו את עלות השירותים, וכל ההכנסות מאספקת המים ישמשו אך ורק לתפעול המערכת ולפיתוחה. • התווייתמודל כלכלי התומך בתפעול נכון ובהשקעות מיטביות לטווח ארוך, מתוך פיתוח עתידי של תשתיות. 20 143 | מגזין המים הישראלי הנדסת מים | עיקרי האסדרה . אמות מידה הנדסיות מחייבות המגדירות את 1 הדרישות באשר לרכיבים ההנדסיים המשמשים לאספקת מים לצורכי הבית במגזר הכפרי. מדובר באמות מידה הדומות לאלה הנהוגות בתאגידי המים והביוב העירוני, בהתאמות למגזר הכפרי. . אמות מידה מחייבות לשירות, המגדירות את 2 הדרישות באשר לשירות באספקת מים לצורכי הבית במגזר הכפרי. מדובר באמות מידה הדומות לאלה הנהוגות בתאגידי המים והביוב, בהתאמות למגזר הכפרי. . שינוי באופיים ובמבנה הארגוני והתפעולי של ספקי 3 המים במגזר הכפרי כמפורט להלן. . תעריפים – בעקבותהשינוי הארגוני, יקבלו הצרכנים 4 שירות מספק כפרי רב-יישובי וישלמו על פי תעריפים מפוקחים וקבועים הנהוגים בתאגידים העירוניים – תעריף קבוע וכלל ארצי, במסגרת “מנגנון האמבטיה“. אז מה החלופות הארגוניות המוצעות? המועצות האזוריות יתנו את השירות ויקימו תאגיד מים שלהן – כל מועצה אזורית או כמה מועצות מקומיות יספקו את שירותי המים לצורכי הבית והביוב לתושביהן, כך שכל יישוב במועצה האזורית שיצטרף למתווה יצרוך שירותי מים וביוב באמצעות תאגיד מים אזורי שתקים המועצה האזורית. ברשות המים טוענים כי אפשר ליישם את הפתרון הזה בפשטות. בשנה מועצות אזוריות למסלול זה. 6 החולפת הצטרפו כבר הצטרפות לתאגיד מים וביוב עירוני קיים – מועצה אזורית או יישוב במרחב הכפרי יצטרפו לתאגיד המים העירוני הקרוב אליהם גאוגרפית, ויקבלו ממנו שירותים בתעריפים המקובלים בתאגיד העירוני. בשנתיים מועצות אזוריות. 3 החולפות הצטרפו למסלול זה הרפורמה הוכנה בתיאום עם מרכז השלטון המקומי, ואנשיו השפיעו עליה מאוד. לכאורה, העברת הטיפול במים ובביוב למועצות האזוריות הוא ההליך הנכון והמיטיב ביותר עם הצרכן. ואולם למרות זה, ישמועצות אזוריות שאינן מעוניינות להשתלב בתהליך. בין ההתנגדויות בולט הנימוקשעומס המשימות והאתגרים הבאים לפתחן של המועצות האזוריות כיום הוא רב, ולכן הן אינן מעוניינות להוסיף לעצמן עוד משימות. כן בולט החשש מפני עימות עם היישובים המתנגדים לתהליך. יש לציין, כי הקמת חברה לאספקת מים למגזר הפרטי במרחב הכפרי היא רשות, ולכן מועצה אזורית שאינה מעוניינת להקים חברה, אינה מחויבת. גם בקרב הספקים במגזר הכפרי הדעות באשר לרפורמה חלוקות. יש שרואים באחריות למשק המים נטל ושמחים להעביר את האחריות למועצה, אחרים רואים בו נכס ומבקשים לשמר את האחריות למערכת. יש ספקים החוששים שעם הכפפת תחום המים למועצה המקומית, יתייתר או ייפגע תפקידה של האגודה החקלאית (האגש“ח), עד כדי שתאבד את כוחה. קיים גם חשש של הצרכנים באשר ליכולת האגודה להבטיח את אספקת המים.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==