הנדסת מים

39 כשעקר מגיע למט“ש הוא פוגע בחיידקים שעליהם מבוסס הטיפול הביולוגי ומאלץ את מפעיליו להזרים שפכים מזוהמים לסביבה. בשנים האחרונות, בעקבות פעילות יעילה ומימון מתקציב המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ותאגידי המים, נמנעה הגעת העקר לרוב למט“שים ונמנעה קריסתם כפי שאירע בשנים קודמות. פעילות המניעה כוללת שכירת שירותי קבלנים שאוספים את העקר מבתי הבד, בעיקר אלה הפועלים בשכונות המגורים, ומפזרים אותם בכרמי הזיתים, בשדות ובצידי דרכים בצורה מבוקרת. אלא שפעילות זו של משרדי הממשלה והתאגידים לא רק שהיא יקרה, היא אינה שוויונית מאחר ורק חלק מבתי הבד נהנים ממנה בעוד שבתי בד אחרים מפזרים את העקר בעצמם. חשוב לציין - לפי שעה נתפסים תוצרי הלוואי כמטרד סביבתי וכלכלי שיש להיפטר ממנו. אלא שברור שהם מכילים חומרים בעלי ערך פוטנציאלי רב, כשהאתגר המרכזי הוא להפוך אותם למשאב מניבשיתרום לכלכלת הענף ולקיימותו. ממטרד למשאב צוות לו שותפים עמותת “צלול“, ענף הזית במועצת הצמחים, המשרד להגנת הסביבה, רשות המים, משרד החקלאות, כלכלן, בעלי בתי בד, מדענים ומתנדבים, פעל בתמיכת קרן “יד הנדיב“, במטרה לגבש הצעה לרפורמה תכנונית וכלכלית בענף בתי הבד שמטרתה לעודד את המשך קיומו החשוב ולהקטין את השפעת תוצרי הלוואי שלו. הרפורמה כוללת שני רכיבים: רפורמה תכנונית - שתאפשר יציאה של בתי הבד משכונות המגורים ולמעבר לשטחים חקלאיים צמודים, ורפורמה כלכלית שתאפשר לשדרג את ציוד בתי הבד ולייעל את הטיפול בתוצרי הלוואי - העקר והגפת. הסיוע ישחרר בהדרגה את המדינה - המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ותאגידי המים והביוב, ממעורבותם בנושא הפיזור ותעבירו לידי בעלי בתי הבד בעצמם, כחלק משדרוג יכולותיהם. בשלב שני ולאחר פיתוח טכנולוגיות מתאימות – תאפשר לנצל את תוצרי הלוואי. רפורמה תכנוניתתסייע לבתי הבד הפועלים במתחמים העירוניים לצאת לשטחים חקלאיים צמודי דופן. מטרת המהלך היא בתי הבד, 30- לנתק את נגישותם של כ בעיקר בגליל, לצנרת הביוב העירוניות (ומשם למט“שים) ולקרבם לשטחי פיזור העקר. ליציאה מהתחום העירוני יתרונות רבים נוספים: מניעת מטרדי ריח, רעש ולכלוך, והגברת הבטיחות, שכן בית בד הוא מפעל לכל דבר שפעילותו, גם אם היא קצרת מועד - כשלושה חודשים בשנה, מייצרת הפרעות וסכנות לסביבה. רעיון היציאה לאזורים צמודי דופן נוגד תפיסות שהתקבעו במשך שנים שיש להעביר את בתי הבד לאזורי תעשייה. בית בד פועל כשלושה חודשים בשנה, ברווחיות נמוכה, מעבר לאזור תעשייה יאלץ את בעליו לשלם תשלומי שכירות וארנונה גבוהים במשך כל השנה ולכן הצעה כזו אינו ישימה. העבודה )17 בתי בד בצפון הארץ (מתוך 14 ניתחה ומצאה שלרובם היתכנות לצאת מהתחום העירוני, וחשוב לא פחות - בעליהם חפצים בכך שכן היציאה מתחום העיר תשחרר את הקרקע למטרות רווחיות יותר. הרפורמה הכללית כוללת הצעה לסייע לבתי הבד ליעל את פעילותם – באמצעות רכישת ציוד לאיגום ופיזור עקר וגפת דו 13 - מיליון שקלים 100- פאזית. סה“כ כ מיליון שקלים בשנה. הרפורמה תנוהל בשיטה של קולות קוראים שיזמינו את כלל בעלי בתי הבד להשקיע כסף בשיפור הציוד ויכולות האיגום והפיזור של הגפת והעקר - תוך קבלת סיוע מהמדינה. היא תייצר למדינה חיסכון ארוך טווח, שכן עלות הנזקים הפוטנציאליים למכונים לטיפול בשפכים כתוצאה מהזרמת העקר מוערכת טרקטור ומיכלית לפיזור עקר בגליל עלות הנזקים הפוטנציאליים למכונים לטיפול בשפכים כתוצאה מהזרמת העקר מוערכת מיליון שקלים בשנה 10-5- בכ

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==