שביעי

20.09.17 | כ"ט אלול תשע"ז | 274 גליון שביעי 56 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה shutterstock איור: שלמה קרליבכ ( שזרמ 1994-1925) מוזיקלי שלמ קרוי על שמו, היה דמות מעוררת מחלוקת והשראה כאחד, אשר אחרי מותו התרחבה השפע תו אפילו יותר: יפוריו ודרשותיו הופצו בעולמ, מנייני קרליבכ צצו בקהילות רבות, נעימותיו חדרו אפ לבתי כנ ת שמרניימ, וזמרימ חידשו עיבודימ לשיריו. ה פר הוא ני יונ ראשונ מ וגו לעשות דר ב יפור חייו של מי שזכה ל פרות הגיוגרפית ענפה, ואגדות רבות נרקמו ביבו. באמצעות עבודת מחקר י ודית וניפוי עובדות מתוכ אגדות נפרשת כאנ בפני הקוראימ מ כת חייו ה גונית של קרליבכ, ובבד בבד גמ הגותו ומורשתו זוכות כאנ לראשונה לבחינה מקיפה. שברים נאספים לשירה עורך: מרדכי )מודי( כהן הוצאת 'איתמר סדרה לשירה' עמ' 202 אשירה לאל אסופת שירים אשר מקיפה את הימים הנוראים עוסקת ברגשות, במערכת היחסים עם ה' ובמשמעויות חברתיות. המבקר מציע לכם להקדיש כמה רגעים בחג הרב שלמה קרליבכ נתנ אופיר )אופנבכר( עמ' 415 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ אוי, ימימ נוראימ. האמת היא, שאמ הייתי צריכ לכתוב טור אישי על תקופה זו של השנה, כנראה הייתי משאיר כתמ פלח רימונ ע י י שיטפטפ על הדפ בתקווה שייכתב מאליו משהו. נדמה לי שמרבית האנשימ הבוגרימ )ואני בתוכמ( חווימ את החג כמשפחתי וקשור במאכלימ. זה לא רע כמובנ, אבל כל אותו מנעד תחושות של תקופת ההתבגרות נחווה בצורה פחות אינטנ יבית. נחמד היה לי מאוד לקבל את קובצ השירימ 'שברימ נא פימ לשירה' שערכ מודי כהנ. הוא הגיע ממש בדיוק בזמנ שבו חשתי מ כ של אדישות. ה פר מחולק לשערימ שונימ המקי פימ את 'הימימ הנוראימ' כמו, ליחות; ימימ נוראימ; ראש השנה; שופר; יומ הכיפורימ. חלק מנ היוצרימ מוכרימ לציבור הקטנטנ של המתעניינימ בשירה )אגי משעול, רוני ומק וכמובנ יהודה עמיחי( ואחרימ אלמוניימ למדי. ככ ששירימ צריכ להרגיש ומלאי הר גשות שלי מצוננ כאמור, ליקטתי שירימ כפי שיכולתי לשאת. יש ב פר המונ שירימ נהדרימ. ככ למשל השיר של שלמה וינר 'מיומ כיפורימ זה עד יומ כיפורימ', שמתאר ברגישות יפה את שתי בנותיו הקטנות מביטות בו מעזרת נשימ הגבוהה, ובככ מטעינ מחדש את משמעות המילימ 'השגחה עליונה'. התמונה הזו גור מת לתפילה שלו להיראות אחרת, כאשר הוא מתפלל גמ עליהנ. אבל נדמה לי שאהוב עלי מכל מה שקראתי היה השיר 'עמ יד על הלב' של יונ הר שפי )בחירה נהדרת ומתוחכמת לשמ השיר(, המ תכתב עמ הוידוי המוכר של יומ הכיפורימ. "אָהַבְנוּ. בָּגַרְנוּ. גָּדַלְנוּ. דִּבַּרְנוּ יֹפִי. הֵבֵאנוּ ְוְהִשְפַּעְנוּ. זִכִּינוּ. חִלִּינוּ. טָבַלְנוּ אֶמֶת. יָעַצְנוּ טוֹב. כּ ַָפְנוּ. לָמַדְנוּ. מָעַדְנוּ נָפַלְנוּ? - ָמַכ נוּ עָלֶיכָ. פָּעַלְנוּ, צִפִּינוּ, קִוִּינוּ אוֹרְכָ. רָשַמְנוּ שֶהִבְטַחְתָּ. שֶלְּכָ תָּמִיד, תְּמִימֶיכָ". ההיפוכ של נו ח הוידוי, למכתב אישי רגיש ומלא תק ווה. כמובנ שהוא מהפכ את תחושת האשמה ומכני מעט תקוה רגישה. ברמה העקרונית חביבימ היו עלי השירימ שע קו ברגשות במ ערכת היח ימ עמ ה'. הייתי מוותר על הבחי רה להכני לא ופה שירימ שביקשו להעמי על ימימ אלה משמעויות חברתיות )שהרגישו מעט פחות אותנטיימ(. לו הייתה קמה נהדרינ אולי חלק מנ השי רימ היפימ שב פר היו הופכימ לתפילות קבע )ואולי היו מאבדימ מעוצמתמ הרגשית לאורכ זמנ?(. עד שזה יקרה נ ו למצוא כמה דקות פנויות במהלכ החג ואולי תמצאו רגש שהלכ • לאיבוד. שנה טובה לכולמ. כנסו לקטלוג חגי תשרי מגוון רחב של ספרי יהדות ומסורת הנחות ומבצעים מיוחדים להזמנות: 03-7683336/7/40 www.ybook.co.il

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==