שביעי

29.09.17 | ט' תשרי תשע"ח | 275 גליון שביעי | 12 סליחה ששתקנו ח שבונ נפש לאומי או ציבורי, הוא מטבעו, מכליל. ובאמת, מאז נכנ נו לארצ והחוטא הראשונ מעל בחרמ שהטיל יהושע על הרכוש ביריחו, אנחנו נתפ ימ בעוונ אחרימ, אפילו אמ המ חוטאימ ב תר )לפי דעות תנאיות מ וימות(, ובוודאי כאשר החטאימ נעשימ בפומבי ובגלוי. לכנ ברור כי כאשר מוטלת ביקורת מ וימת על חברה, בצדק יכולימ רבימ לטעונ כי אינ המ קשורימ לנושא ואינ המ נושאימ באחריות עליו. ובכל זאת, במידה מ וימת עדיינ יש בנו אחריות, גמ אמ לא אשמה, לדברימ K הקורימ בקרבנו. מ פרימ על רבי ישראל מ לנט שאמר כי בחור ישיבה המ תבטל בווילנה גורמ ל טודנט להתבולל בפריז. למרות שאינ קשר, באמת יש קשר. אמ התורה היתה כזו משמעותית בעיני הבחור בליטא, משהו מזה היה נוטפ גמ לצרפת ופועל את פעולתו. דומה שקשה להפריז בהתקדמות שהציבור הדתי-לאומי עושה בכל התחומימ. עולמ התורה צומח וגדל לנגד לעינינו ללא הרפ, קצינימ ומפקדימ בוגרי החינוכ הציוני-דתי מגיעימ לרמות הפיקוד הגבוהות ביותר בשב"כ, בצה"ל ובמשטרה. ולמרות כל הטובה הזו, עליה אנחנו חייבימ להודות ולהלל ולא לקבלה כמובנת מאליה, ואולי דווקא בגלל כל הטוב הזה - אנחנו חייבימ להתבוננ במה שעוד עלינו להשלימ ולתקנ בשנימ הבאות. K בשנה האחרונה הע יקו את החברה הישראלית וגיות ערכיות רבות. פר שיות השחיתות הנחשפות בצמרת הממשל ומערכת הביטחונ, מצוקת הנכימ, מעורבות נשימ ביחידות צה"ל - אמ וכיצד והיכנ, אתגרי השבת, מפרשת המרכולימ ועד משחקי הכדורגל, מתווה הכותל, גיור, כשרות ועוד. העובדה שנושאימ אלה מע יקימ אותנו ומ עירימ את הרוחות ב ביבתנו, היא עדות לבריאותה של החברה ולבגרותה. הנכונות להציפ נושאימ קשימ הנוקבימ עד י וד קיומנו כעמ, גמ כאשר ההחלטות כואבות למי מהצדדימ, היא משמעותית וראויה. ימנ לחיוניות של גופ, בא לידי ביטוי בהיותו זועק כשמכאיבימ לו. דווקא משומ ככ, כואב לראות כי קולנו כציבור נעדר מהשיח הזה כמעט לחלוטינ. דומה שלראשונה זה שנות דור, אינ לציונות הדתית משנה דורה בשומ נושא שאינו דבקותה )המוצדקת( בחבלי ארצ ישראל )כמובנ שיש בזה מנ ההכללה, כאמור לעיל(. אמ ניקח כדוגמה את השבת הציבורית, לא יתכנ ש וגיה משמעותית זו תהפוכ לזירת התגוששות בינ מפלגות חרדיות וחילוניות, ולחברה הדתית- לאומית אינ קול אותו היא מבקשת להשמיע. יתכנ כי יהיו לה שני קולות, אלו המצדדימ באמנת גביזונ והרב מדנ ואלו החולקימ עליה, וזה ב דר גמור. אבל לא יכול להיות שאינ לה קול. K האמ שחיתות במערכות השלטונ היא נושא הקשור לצד אחד במפה הפו ליטית? אינני תמימ להתעלמ מהמחשבה, שיש יריבימ פוליטיימ המבקשימ לקחת טרמפ על נושא כזה או אחר כדי למנפו נגד המנהיגות הנוכחית. האמ זה פוטר אותנו מאחריות לע וק בנושא ברמה הערכית והעקרונית, כדי לגבש כללימ שיופעלו כלפי כל מנהיג ללא קשר לזהותו הפוליטית? הרב צבי יהודה היה נוהג לחזור ולבאר את הפ וק ”תורת ה' תמימה משיבת K נפש", כי כשהיא תמימה - היא משיבת נפש. כשהתורה שלנו עו קת רק במ קטע אחד של תורה, ולא משנה אמ הוא שלמות הארצ או לימוד תורה, הרי זו תורה שאינה משיבת נפש ואינה מעוררת השראה והזדהות. אמ חפצימ אנו שתורתנו תשמש כמקור להזדהות וחיבור, לנו, לילדינו ולחברה הישראלית כולה, אנחנו חייבימ להביא לידי ביטוי תורה שמתמודדת עמ אתגרי הדור לכל וגיו וגווניו, ללא חשבונות. תורה החותרת לשיח מתמיד עמ המציאות תוכ • רצונ לייצר רפ גבוה אליו אנו מבקשימ להתעיד את העמ בישראל. הכותב הוא רבה של שוהם ויו"ר ארגון רבני 'צהר' לראשונה זה שנות דור, אין לציונות הדתית משנה סדורה בנושא השבת הציבורית - ובשום נושא שאינו דבקותה בחבלי הארץ דוד סתיו הרב צילום: באדיבות ארגון רבני צהר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==