שביעי

04.10.17 | ערב סוכות תשע"ח | 276 גליון שביעי | 48 אבי כתב מאמר לעיתונות נגד מ ירת שטחימ. יומ אחד, כאשר הייתי בבית בשכונת גאולה, מישהו דפק בדלת. פתחתי, והרב צבי יהודה היה שמ וביקש שאקרא לאבא. הרצי"ה חיבק ונישק אותו, ושיבח את המאמר המ צוינ שא ר להחזיר שטחימ". ההתנתקות עוררה בירור עמוק  ביח הציבור למדינה ולמתיישבימ. "אבא שמח בשמחתה של המדינה והצטער בצערה. הוא ראה במדינה תהליכ שמיימי. לא מעשה בשר ודמ, אלא דבר שצריכ להתבוננ וללמוד אותו, לראות את ההשגחה של יד ה' עלינו עמ הקמת המדינה, והשיבה למקומ הטבעי של עמ ישראל יחד עמ לימוד תורה המוני ב דר גודל עצומ. במישור ההלכתי, הוא דנ רבות בתוקפ חוקי המדינה והכנ ת בדברימ שאינמ מנוגדימ להלכה, האמ המ נחשבימ כ'תקנות הקהל' וכדומה או לא". מדוע ישיבת מרכז הרב לא תופ ת  מקומ מרכזי יותר בהנהגת הציבור? "הישיבה משתדלת להיות מחו ברת לכל מה שהקנו לה אלו שהיו כאנ לפנינו. כל מי שלמד גמרא יודע שיש חידושימ עצומימ בגמרא, אבל הכל על פי המ ורת, ואנו משתדלימ להמשיכ את דרכו של הרב. מעניינ לראות שדווקא הרב קוק, שהיה אדמ רוחני מאוד, פעל בחייו את הדברימ הכי מעשיימ, ובראשמ יי וד הרבנות הראשית וישיבת מרכז הרב. אני אומר באופנ ברור: 'אנ חנו לא מעלימ על דעתנו לפגוע ברבנות הראשית, לא ניתנ לזה יד, ונמנע זאת ממי שינ ה'. ככ גמ לא נאפשר כל פגיעה בישי בת מרכז הרב. מעניינ לראות שגמ מי שחולק על דעתה של הישיבה, בודק קודמ מה דעתה ואז אומר ההפכ". ועדיינ, הישיבה בולטת בהיעדרה  ב וגיות הציבוריות. "בישיבה לומדימ. הרצי"ה לא עיר בב את הישיבה ב וגיות ציבוריות. גמ כאשר רצו לצאת להשתתפ בפעילות ציבורית או מחאה, זה לא נכתב על נייר רשמי של הישיבה. הפעמ היחידה בה אני זוכר שכתבו על נייר רשמי של הישיבה היתה בקריאה למחאה על ה כמי או לו. הקריאה נכתבה על נייר של הישיבה וכל התלמידימ הבינו את המשמעות. "השפעתה של 'מרכז הרב' לא נמדדת על פי מודעות לתקשורת או דעת הרחוב, ויש לה את הדרכימ שלה להשפיע. לישיבה יש קו ברור. תלמידיה ובוגריה היו הראשונימ שי זמו הקמה של בתי פר, אולפנות וישיבות שפחות או יותר ממשיכות לשמור על הקו המקורי של הישיבה". זה נשמע כמו חינוכ מתבדל, דבר  שאביכ התנגד לו. "יותר מפעמ אחת היו שיחות למו רות או לנשות אברכימ בנושא. אבי לא התנגד חלילה לתלמודי תורה ואולפנות, אכ הדגיש שא ור לפ ול אחד את השני. באחת הפעמימ שאלו אותו על מו ד שרק בנות מ וג מ וימ תתקבלנה אליו. לדבר הזה הוא התנ גד ואמר: 'כל בניכ לימודי ה''. אמנמ, הרב ציינ שלא טוב שיהיה קונפלי קט חמור בינ החינוכ בבית לבינ בית ה פר, כיוונ שזה יוצר חיכוכ גדול, אבל ה תייג מאמירות של אנשי חינוכ כעינ 'אני הכשר ואתה הפ ול'". "נמנע ממחלוקת בכל מקום" לפני שנפרדנו, ביקשתי מהרב שפירא את התייח ותו ליח ימ המו רכבימ בינ ישיבת מרכז הרב לישיבת הר המור - שתי ישיבות ציוניות גדו לות הפועלות בירושלימ, ואשר לפני שנה נפרדו בקרע גדול שעדיינ 20- כ לא אוחה. שנה. הרב 60 "אבא היה בישיבה צבי יהודה הביא אותו, ואפ שידכ אותו עמ אחותו של הרב רעננ, חתנ הרב קוק זצ"ל. אבי העביר במשכ שנה שיעורימ בישיבה, גמ כאשר 60 כיהנ כרב הראשי לישראל. הוא כמעט לא ביטל שעורימ, אבל אני זוכר שכאשר קרה האירוע בעמונה והרב שמע מה הולכ שמ, הוא ביקש להודיע לבחורימ שהוא לא מ וגל לתת שיעור באותו היומ. ב ופ ימיו, הרצי"ה ביקש שה מכויות בישיבה יעברו לאבי, כיוונ שהוא ידע שהוא חולה וחלש, וככ אמר: 'לכל מראה עיני הכהנ', וביקש שאבי ימשיכ אותו בישיבה. זה היה עול כבד, ואני חושב שהרצי"ה ידע שתמיד אבי היה מא חוריו בכל דבר". תלמידימ מאותה תקופה יודעימ ל פר על ככ שהרב שפירא הקפיד על הפילוג קפידא חמורה. במכתב שאנו חושפימ כאנ לראשונה, מוחה הרב מר דכי אליהו ז"ל על הפגיעה בכבודו של הרב שפירא וכותב בינ השאר: "ראה ראינו בצער רב... הרב הגאונ ר' אברהמ אלקנה שפירא... כל גדולי הדיינימ והרבנימ בארצ המ תלמידיו... כל מע שיו לשמ שמיימ ואינ להרהר אחריו... וכל שכנ לא לפלג ולא ל ייע לזה". תלמידי חכמימ מרבימ שלומ  בעולמ... "יש כלל בש" , 'הפה שא ר הוא הפה שהתיר'. אבי לא הרבה לדבר על זה, אבל א ור לה תיר את האמת, לא אוכל לשקר! אבי הקפיד מאוד עליהמ ולא מחל להמ עד ופ ימיו ממש, ורצה שידעו שהתורה אינה הפקר". כעת הרב שפירא פונה אלי ואומר: "פעמ שאלו אותו, מה שאתה מת בייש לשאול. הוא ענה, בעל פה, וגמ במכתבימ שאנחנו עומדימ לפר מ - שבהלכה כתוב שאדמ שפגע וביזה את השני - צריכ להתנצל על מה שהוא עשה. ואמ ככ יהיה - 'ושב ורפא לו'. אבי ני ה בכל דרכ למנוע את המח לוקת, וכל חייו נמנע ממחלוקת בכל מקומ, תמיד היה מהראשונימ שיזמו אחדות, אכ יותר מזה איני רוצה לה • רחיב את הדיבור". אבא לא ביקש מהאלופים לסרב פקודה, אבל דיבר איתם בכאב רב על העוול המוסרי שהולך להיות בהתנתקות. 'קיבלתי חינוך דתי אלוף פיקוד המרכז, יאיר נוה, אמר: ואני קרוע בינו לבין פקודות הצבא' יאיר נוה "הרב ראה במדינה תהליך שמיימי". הרב יעקב שפירא יחד עם אביו זצ"ל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==