שביעי

04.10.17 | ערב סוכות תשע"ח | 276 גליון שביעי | 50 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה shutterstock צילום: "אני חייל ומרגל. אני ה יוט הכי גדול של האויב שלנו והנכ הכי אפל של המדינה". טומ מרקו גדל כילד רחוב, וכבר בגיל שש–עשרה התגיי לצבא. החיימ ברחוב הכינו אותו היטב: הוא היה נחוש, מ ור וידע לשרוד. בזמנ ששירת ביחידה מיוחדת בצפונ אירלנד, קיבל באופנ יוצא דופנ פניה יזומה מ וכנות - להתגיי MI5 הביונ הבריטית ה- לשורותיה. בדייקנות ובכנות מצליח מרקו לפרוט לפרטימ את שגרת יומו ; הוא חייב 21– של וכנ חשאי במאה ה תמיד להיות דרוכ, לעמוד על המשמר, להשתלב בקהל ולהחליפ זהויות בתוכ שניות. 'חייל מרגל' מאפשר הצצה נדי רה לדרכי הפעולה של אחת מ וכנויות הביונ המובילות והחשאיות בעולמ, ומה שנראה כעלילת מתח בדיונית - הוא למעשה שיקופ של המציאות. בראשית: סיפורן של התחלות יונתן גרוסמן עמ' 399 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים להתחיל מבראשית פרופ' יונתן גרוסמן מנתח את הפרקים הראשונים של ספר 'בראשית' מתוך נקודת מוצא כי הסיפורים המתארים מציאות הם גם בעלי סמליות רחבה חייל מרגל: יפורו האמיתי של וכנ טומ מרקו / מאנגלית: דפנה ביונ / עמ' 268 / ' לוי /הוצאת 'כתר את פרו הקודמ של פרופ' יוני גרו מנ על אברהמ )' יפורו של מ ע'( קראתי בהנאה גדולה מאוד מכריכה לכריכה. ה פר היה ברור ולא מ ורבל, בניגוד לקלקול האקדמי של ריבוי במילימ ובמשפטימ טרחניימ. הוא הצ טיינ ביושר אינטלקטואלי ולא נרתע להעביר ביקורת שלילית היכנ שנראה היה לו שפשט המקראות נוטה לככ. ואולי הכי מהנה היתה היצירתיות במציאת הקשרימ תנכיימ, שהע מידו את הטק ט לקורא כפי שמעולמ לא ראה. הבחירה בניתוח הפרקימ הראשונימ של פ רבראשית מאתגרת עוד יותר מ יפורו של אב רהמ. מצד אחד, נכתב כל ככ הרבה על היווצרות העולמ ועל חטא האדמ הראשונ ואנו מבקשימ להקיש מ יפורימ אלה לחיינו הנוכחיימ. מנ הצד השני, העולמ הבראשיתי הוא כמעט בלתי ניתנ להבנה לקורא. מושגימ שאנחנו לא באמת יכו לימ לה ביר אותמ כמו גנ עדנ, חרב מתהפכת, נחשימ מדברימ וכמובנ תיאור היווצרות העולמ ממלאימ את הפרקימ האלה, ולכנ השאלה מה גרו מנ יכול להו יפ לפרקימ האלה עמדה מול עיניי בזמנ שהתחלתי בקריאת ה פר. כבר בתחילת ה פר גרו מנ בוחר צד: י פורימ אלה אינמ משלימ בלבד )כפי ש בו רימ חלק מנ הפרשנימ( אלא מתארימ מציאות ריאלית. אבל ב יפורימ אלה יש ממד מלי מיוחד שהופכ אותמ לשונימ מ יפורי מקרא אחרימ, ולכנ המ הפכו להיות קאנוניימ וכל ככ מדוברימ. חידוש מעניינ ששווה להזכיר הוא תיאור עונשה של האישה לאחר האכילה מעצ הדעת: "בעצב תלדי בנימ". לא אוכל כמובנ להביא את כל המהלכ, אבל גרו מנ מבקש לראות בלידה כפעולה פיזיולוגית שבאה לעולמ רק לאחר שאלוקימ החליט להביא את המוות לעולמ. כל עוד לא היה מוות בעולמ לא היתה לידה. מאחר ובני אדמ עתידימ למות, הרי שהמ גמ רואימ בלידה כמטרה. ה יבה הפ יכולוגית לככ היא, שכשבני אדמ מקבלימ את כל צרכיהמ ישי רות מאלוקימ לא מתעורר בהמ הצורכ להביא ילדימ. גמ העדר המקומ הפיזי לקיומה של האנושות כולה בתוכ גנ העדנ שמצטייר כקטנ בשטחו, משמש זרז לככ שאדמ וחוה לא חשבו להביא ילדימ לעולמ. על מה עוד כותב גרו מנ ב פר זה? פירוש מרתק לבני האלוקימ ובנות האדמ ועל מער כת היח ימ ביניהמ, על המבול והתחלת העו למ והעי וק בשאלת הלאומיות בזמננו, ועל הדמיונ וההבדלימ בינ המיתו ימ של תרבויות המזרח הקדומ ל יפורי המקרא. בלי פק זה ה פר שהולכ ללוות אותי • לאורכ חומש בראשית. כנסו לקטלוג חגי תשרי מגוון רחב של ספרי יהדות ומסורת הנחות ומבצעים מיוחדים להזמנות: 03-7683336/7/40 www.ybook.co.il

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==