שביעי
20.10.17 | ל' תשרי תשע"ח | 277 גליון שביעי | 16 אפיינו את עצממ, וגמ חיפשו בבת זוגמ, תפי ת עולמ אופטימית והרבה שמחה. בנו פ, ה'קרליבכיות' מתא פיינת בהקפדה גמורה על ההלכה יחד עמ פתיחות גדולה לרעיונות מגוונימ ובני אדמ מכל וג. אהבת האדמ והפתיחות הגדולה של קרליבכ אפיינו מאוד את פעילותו וחייו, אכ גמ הביאו איתמ כמה וגיות שנויות במחלוקת. אחת מהנ, כאשר הגיע לביקור בפולינ רגע אחרי נפילת מ כ הברזל. כשירד מהמטו המתינ לו קהל גדול של אנשימ, שלמרבה ההפתעה היה מורכב ברובו מנוצרימ קתולימ. המ התעניינו מאוד ב'רבי המרקד' ובמטרת ביקורו בארצ למודת המלחמות והדמ היהודי שנשפכ, והוא ענה לעומתמ: ”רצוני ללחוצ יד לכל איש, אישה וילד בפולינ". רבימ ביקרו את יח ו האוהב לעמ הפולני, שידוע בהתעללויות הרבות שלו במשכ השנימ ביהודימ, ובמיוחד בתקופת השואה. קרליבכ, שקשרו הרגשי לשואה לא מוטל ב פק, ענה כי ”האל נתנ לי שתי עיניימ, שתי אוזניימ, שתי ידיימ ושתי רגליימ, אבל הוא נתנ לי רק לב אחד. לו היו לי שני לבבות, יכולתי להשתמש באחד לאהבה ובשני לשנאה. אבל מכיוונ שיש לי רק לב אחד, לא ארעיל אותו בשנאה. אשתמש בו רק לאהבה". לו הרב קרליבכ היה חי בימינו, איפה לדעתכ הוא היה ממוקמ על ה קאלה הדתית והפוליטית? ”מה שהיה יפה אצל ר' שלמה", צוחק אופיר, ”זה שהשמאלנימ תמיד החזיקו ממנו שמאלני, והימנימ ראו בו ימני". הגישה האולטרה-הומני טית של קרליבכ מצאה חנ בעיני אנשי השמאל בארצ. כשהגיע לבקר כאנ, אחרי מל חמת ששת הימימ, רצ לחבק ולנשק כל ערבי בעיר העתיקה בירושלימ. מאידכ, הוא הקפיד להופיע בכל הקמת ישוב או עליה לקרקע ביהודה ושומרונ, ונ חשב לתומכ גדול של ההתיישבות. ”ר' שלמה ידע להתאימ את עצמו לציבור איתו נפגש", מ כמ אופיר, ”בינ אמ היו אלה המתנחלימ ביהודה ושומרונ, הערבימ בירושלימ, היהודימ ברו יה או ההיפימ ב נ פרנ י קו". ובאמת, צריכ לציינ, הקשר של הרב קרליבכ וההיפימ היה מאבני הדרכ המשמעותיות בחייו. כאנ אמנמ התקופה ההיא נקשרה יותר במלחמת קיומ וניצחונות צבאיימ, אכ בארה"ב הייתה תנועת ילדי הפרחימ לכאב הראש המרכזי של ההנהגה היהודית. כרבע מהמשתתפימ בפ טיבלימ היו צעירימ יהודימ, שצרכו מימ פ י כודליימ לרוב ועבדו כל מיני וגימ של עבודות זרות. ר' שלמה ראה בהמ משימת חיימ, וכינה אותמ ’ההיפלעכ הקדושימ'. בחיפוש אחר אהבה וש לומ, וההתקרבות בינ בני האדמ, ראה הרב קרליבכ ניצוצות של גאולה. האמונה הגדולה שלו בצעירימ הללו הביאה אותו לפתוח את ’בית אהבה ותפילה' ב נ פרנ י קו. הוא חפ אח ריו אלפימ רבימ של צעירימ, יהודימ ולא יהודימ, שראו בו רוחניות גדולה שלא תלויה בעזרתמ של ה מימ. טי מותי לירי, ממובילי התנועה שהטיפ לנטילת מימ פ יכודליימ בארה"ב בימי ווד טוק העליזימ, התוודה בפני קרליבכ שכאשר הוא נוטל כאלה הוא מקפיד גמ להאזינ לשיריו של הרב. ”אמ הייתי מכיר את השירימ שלכ ואת השבת קודמ", אמר לו פעמ, ”לא הייתי צריכ את ה מימ בכלל". עד כדי ככ האמינ קרליבכ בהיפימ, עד שאחרי מלחמת ששת הימימ הגיש לממשלת ישראל, ובשיא הרצינות, היפימ 5,000 הצעה להטי לארצ שיביאו פרחימ לערביי ישראל כמ ר של אהבה ואחווה, ובככ לפתור את המתח בינ הלאומימ. ביקש נח לנוח בשבת זוכרימ את הפריטות העדינות והזמזומימ מההתחלה? אז עכשיו שוב, כדי שנוכל ל יימ עמ וורט על פרשת נח של ר' שלמה קרליבכ: שואל הזוהר הקודש, מאינ שאב נח את הכוח לעמוד מול עולמ המושחת עד הי וד? אומר ה'שמ משמואל' כי שורשו של נח היה מעולמ המנוחה, עולמה של השבת. ומו בר בזוהר: ביקש נח לנוח בשבת, לעבוד את השמ מתוכ שמירת ודה של השבת. נח ומשפחתו נטלו את וד השבת, ובזכותה עמדו מנגד מול שאר הבריות. דמיינו לעצמכמ, לו יכולתמ ליטול את הכוח השמיימי בכל שבת, הייתמ שואבימ כוח אינ ופי וקדושה לעמוד מול העולמ, גמ אמ הוא מושחת )מעובד מדברי הרב • קרליבכ על ידי ד"ר נתנ אופיר(. אחד המטיפים לנטילת סמים בימי וודסטוק העליזים, התוודה בפני הרב קרליבך שכאשר הוא נוטל כאלה הוא מקפיד גם להאזין לשיריו. ”אם הייתי מכיר את השירים שלך ואת השבת קודם", אמר לו, ”לא הייתי צריך את הסמים" משימת חיים. הר' קרליבך וההיפים ב’בית 1972 אהבה ותפילה' בסן פרנסיסקו בשנת הפעיל את מבצע הנחת התפילין הראשון של חב"ד. 1951, ( הרבי מחב"ד ור' קרליבך )משמאל צילום: משה מרוין יצחק קוסוי
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==