שביעי
33 | 27.10.17 | ל' חשון תשע"ח | 278 גליון שביעי איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה shutterstock איור: הספר 'דמות דיוקנו' הוא סיכומו של מחקר מרתק המתאר את מערכת היחסים בין רבנים בציונות הדתית לבניהם ובנו ד תיהם. מערכת יחסים מורכבת זו מסופרת מבעד לעיניו של דור הילדים. עשרות ראיונות עומק עם ילדיהם של רבנים בכירים בציונות הד ד תית מהווים את הבסיס לדמות דיוקנו. הספר מתאר את תשוקתם של הבנים והבנות לקשר עם האב, למרות הקושי הכרוך בכך, ואת השימוש שהם עושים בדרכים שונות כדי למצוא פרצות ולה ד גיע אל האב. בנוסף, הספר מתאר את המתח בין הרצון להמשיך את דרכו של האב לבין הרצון לפרוץ דרכים חדשות. כל אלה מתוארים בספר על רקע התה ד ליכים ההיסטוריים שעברו על הציונות הדתית - מראשית שנות המדינה ועד השנים האחרונות. חוף הים של ירושלים עידו גפן עמ' 320 / ' הוצאת 'כנרת זמורה ביתן סוף לסיפור והבחורה שגרה ליד השמש הם חלק מהדמויות המופיעות בספר 80 סבא מתגייס לגולני בגיל הביכורים של עידו גפן. הספר הוא קובץ סיפורים קצרים בעולם אמין ומשעשע ובעלי סוף מפתיע שלומית קיציס דמות דיוקנו / עמ' 320 / ' הוצאת 'רסלינג וככה זה נפתח: "סבא התגייס לגולני בגיל שמונים. זה קרה לפני חצי שנה, קצת אחרי שסבתא מרים חטפה שבץ במקלחת ומתה במקום. חודש וחצי אחרי הוא איר ד גן תיק, דחס לתוכו ארבע גופיות, חמשה זוגות תחתונים, פנס, שתי קופסאות סר ד דינים, ביוגרפיה של משה שרת וקרם נגד שפשפשת. הוא גם הכניס פנימה סוודר, לא כי חשב שיהיה לו קר, אלא כי המשיך לפחד מהאישה שאהבה גם אחרי שעזבה את העולם". 'חוף הים של ירושלים' הוא קובץ סי ד פורים קצרים שכתב עידו גפן וזה לו ספר הביכורים. מרבית הסיפורים כתובים בגוף ראשון, ועוסקים בחוויות המאפיינות את העשור השלישי של החיים כמו צבא, דייטים וניסיונות תמרון בין משפחה לע ד בודה. הכתיבה משתדלת לחתור לסוף מפ ד תיע, כזו שמבקשת לחשוף את הקלפים שגפן מחביא בשרוולו. כך בסיפור הפותח את הספר, שפיסקה מצוטטת ממנו למע ד לה, סבא מחליט להתגייס בשנית לצבא. משולש היחסים של סבא-אבא-נכד עומד במרכז הסיפור כשלעתים גם האם הנעדרת צצה. הבן והסבא, שניהם נמצאים בצומת של החלטות בנוגע לחייהם. הסבא כואב את אובדן אשתו והנכד לא מוצא את דרכו בעולם זמן קצר אחרי שהשתחרר מהצבא. לעומת זאת האבא מצטייר כסלע איתן ויציב. הסוף כפי שרמזתי - שונה. גפן מספר סיפורים מיומן. לא ניכר כלל שמדובר בספר ביכורים, והסג ד נון ממוקד בעלילה ולא בורח לתיאורים מייגעים. גם כשלסיפורים יש ממד פנ ד טסטי הוא מצליח ליצור עולם אמין ומ ד שעשע. כך בסיפור 'הבחורה שגרה ליד השמש', גיבור הסיפור יוצא למסע גלקטי בחיפוש אחרי בחורה שראה פעם במסיבה על כוכב שבתאי. הבחורה טורקת לו את הדלת בחושבה שהוא איש מכירות המנסה לקנות את הכוכב. עוד קודם לכן סבתא שלו מתקשרת אליו ואומרת לו שכבר זמן רב לא ראתה אותו. בקיצור, גפן יודע לתפור סיפור כמו שצריך. שם הספר הוא כשמו של אחד מן הסי ד פורים בספר, המספר על בעל ואישה מבוגרים היוצאים לתור את ירושלים שנים רבות אחרי שלא ביקרו בה. האישה כבר סובלת מאלצהיימר והבעל הוא שמדריך אותה בעיר. גפן אוהב לעשות שימוש בסיפורים בה ד תרחשויות מעניינות המתרחשות על רקע טכנולוגיה. הסגנון הזכיר לי את הסדרה המופלאה 'מראה שחורה', שמראה כיצד צעד אחד קטן מהמציאות של היום יכול להוביל למקומות אבסורדיים. כך בסיפור 'שלוש שעות מברלין', מתברר כי גיבורי הסיפור מחליטים לטוס לברלין רק כי כבר יצרו מצג שווא כאילו הם חיים בברלין. • לסיכום: נהניתי ואפילו קצת קינאתי.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==