שביעי

03.11.17 | י"ד חשון תשע"ח | 279 גליון שביעי | 28 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה איור: מנחם הלברשטט דניאל קרנ הרחיק עד הקצה. הוא נ ע למקומות הרחוקימ, הקשימ והמ וכנימ ביותר על פני כדור הארצ. הוא טיפ על ההרימ הגבוהימ ביותר, חצה מדבריות של חול וקרח, אימצ את גופו עד קצה גבול היכולת, והייחוד הגדול ביותר שלו טמונ בעובדה שתמיד, גמ במ עות המפרכימ ביותר, השכיל להתבוננ פנימה ולחפש את הדרכ. מ עות דניאל מביא לקורא דרה של עשרות מ עות מְאמצימ, עולימ על כל דמיונ, לכאורה בלתי אפשריימ. ההתמודדות הבלתי פו קת עמ איתני הטבע, עמ אתגרימ עצומימ לגופ ולנפש, מ ופרת בלשונ עשירה ובצורה מרתקת. לעתימ נדירות ניתנת לנו הצצה כה בהירה לעולמו של מי שמ וגל לצעוד ברגל לקוטב הצפוני, ובה בעת להבינ מדוע הוא עושה זאת. ה פר מלווה בתצלומימ עוצרי נשימה. פרשת השבוע לילדים: הפרשה כתבה: אמילי עמרוסי איורים: מנחם הלברשטט עמ' 232 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים להתחיל מבראשית הטקסטים של העיתונאית אמילי עמרוסי בשילוב האיורים של מנחם הלברשטט, מצליחים לתפוס את הרגעים הקסומים של ספר 'בראשית' וגם להותיר מספיק מקום לשאלות מצד הילדים מ עות דניאל: אל פ גות ההרימ דניאל קרנ וגבולות היכולת / עמ' 286 / ' הוצאת 'עמ עובד 'פרשת השבוע' הוא מיזמ של ידי עות פרימ, ששמ לו למטרה להנגיש את חמשת חומשי תורה לילדימ. אמילי עמרו י והמאייר מנחמ הלברשטט נטלו על עצממ את המשימה - לתווכ את יפורי התורה לגילאימ הצעירימ. האיורימ נפלאימ מב חינה גרפית ורעיונית כאחד. הכתיבה מש תדלת לשמור בדרכ כלל על פשט פ וקי המקרא, בלא להיכנ אל הפרשנות של חז"ל. כפי שמצוינ באתר ההוצאה, ה פר מיועד לילדימ דתיימ וחילוניימ כאחד, אתגר לא פשוט כמובנ. זו לא הפעמ הרא שונה שההוצאה נוטלת על כתפיה משימה כזו, קדמה לככ דרת ה פרימ 'תלמוד ישראלי לילדימ' שהתאפיינה בקו דומה. לא בחנתי עדיינ את ה פר על ילדימ, אז קשה לי להתייח לשאלה 'האמ ילדימ יאהבו את דרת ה פרימ?'. קרוב לוודאי שהתשובה חיובית - צבעימ עזימ, איורימ וכתיבה בגובה העיניימ המ לא הימור מ ו כנ מדי )למרות שהמבחנ האמיתי הוא כמו בנ פר 'ויקרא'(. בעולממ של המבוגרימ אפשר גמ לשאלות שאלות אחרות. מעניינ לה תכל מבחוצ על ה פר ולנ ות להבינ מה הגבולות התרבותיימ שמשותפימ ליל דימ )והורימ( דתיימ ולחילוניימ? למשל: אינ גרפיקה של רצח ב פר, אמ כי באיור המתאר את עונש הנדידה של קינ מבצבצימ רגבי אדמה שעליהמ מונח כו בעו של הבל שנטמנ באדמה. לעומת זאת על תיאור המלאכ הנאבק ביעקב לא פו ח הלברשטט, אבל הוא הופכ את ה יטואציה למופשטת. ברית מילה - נושא שדי מככב אצלי בפיי בוק כמושא לוויכוחימ משתקפ מפעמ לפעמ ב פר כקונצנזו . הוא מוזכר הנ אצל ישמעאל והנ אצל יצחק וגמ מוזכר כהערת 'בונו ' על ככ שיהודימ מלימ את ילדיהמ ביומ השמיני עד היומ, בליווי איור של 'הכי א של אליהו'. כל זה משרה עלי רוח די אופטימית, מגמות צרכניות הנ דרכ מצוינת לבחונ את דעת הקהל. ה פר, שכא מור פונה למכנה המשותפ הנרחב ביותר, מניח את עניינ 'ברית המילה' כברור מאליו. לעתימ האיורימ משלימימ או מחדדימ את מה שרק נרמז בטק ט )אהבתי במיוחד את האיור הנפלא בו אברהמ מביט אל הש מיימ ורואה תינוקות לצד הכוכבימ(. במ קרימ אחרימ הטק ט פונה אל חז"ל בכדי ל'השלימ' את מה שלא מתואר במקרא. ככ למשל תיאור אנשי דומ כ"רעימ וחטאימ מאוד" נותר תומ במקרא. לכנ בוחרת עמרו י להרחיב במדרשי חז"ל על הכנ ת האורחימ המפוקפקת של אנשי דומ. לעתימ היא גמ מצליחה להפתיע: אברהמ מכני אורחימ ומטבע הדברימ כנראה שגמ ילדימ באימ אל ביתו. אינ זה פלא אמ כנ שדווקא האורחימ המ המבשרימ לאברהמ על הולדת בנו העתידי. לבו של אברהמ כנראה נחמצ מעט בצער על עריריותו, שעה שהיה מארח משפחות באהלו. ק מ רב יש ב יפורי 'בראשית', וה פר הנוכחי מצליח לתפו את הרגעימ הללו וגמ להותיר מ פיק מקומ לשאלות מצד • הילדימ. שווה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==