שביעי
10.11.17 | כ"א חשון תשע"ח | 280 גליון שביעי | 28 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה 90 צילום: מנדי הכטמן, פלאש אפריקה המתעוררת, אמצע המאה העש רימ. מדינות אפרי קה זוכות בעצמאות. מתחילה תקופה של תקווה, של הב טחה; אלא שהגה השלטונ נופל בידי אנשימ שאינמ מתאימימ ומחפשימ רק דרכימ להרוג ולהתעשר. העוני והרעב נוראימ, והקונפליקטימ בינ השבטימ מחריפימ והולכימ ומטביעימ את חותממ על היבשת. 'בצל השמש' הוא מ ע אישי מרתק של העיתונאי הפולני החשוב רישארד קפושצ'ינ קי אל תוככי אפריקה. לקורא מתגלית היבשת הענקית; נופיה המגוונימ, אנשיה, מלחמותיה, תקוותיה וייאושה, מתוארימ ביד אמנ של אחד מאבות העיתונות החדשה ומחדש גדול בתחומ זה בדורות האחרונימ. המיועד חיים פוטוק / מאנגלית: שי סנדיק הוצאת 'תמיר-סנדיק' ו'ידיעות ספרים' עמ' 358 יחסים מורכבים הספר מתאר חברות בלתי צפויה בין שני בני נוער בברוקלין - אורתודוקס מודרני ובנו של מנהיג קנאי חסידי, לאור הקונפליקטים של אבותיהם המתלבטים כיצד להגיב רישארד קפושצ'ינ קי בצל השמש / מפולנית: מירי פז עמ' 229 / ' הוצאת 'עמ עובד בעת שבעלות הברית פושטות על אירופה וקמות על הצורר הנאצי, בברוקלינ נוצרת חברות בלתי צפויה בינ שני נערימ יהודימ: ראובנ מלטר האורתודוק המודרני, ודני ו נדר בנו של מנהיג קנאי ח ידי. גיל ההת בגרות מהווה את נקודת המפגש של השניימ ומתמודד עמ שאלות שמאפיינות גיל זה: אמונה ואמונ, אבדנ ואהבה ועוד. לפני שאקפוצ אל ה פר, מילה אחת על השמ החדש שניתנ ל פר: 'המיועד'. בתרגומ ניתנ ל פר השמ 'הד 1969- העברי הראשונ מ גול', חרפ העובדה שבאנגלית שמו של ה פר . הבחירה בשמ הנוכחי The Chosen הוא כמובנ מדויקת הרבה יותר ומדגישה את המתח הקיימ בינ החיימ שנועדו לשני הנערימ לעומת מימושמ בפועל. התרגומ קולח למדי. בהחלט מגיעה מילה טובה על התרגומ המוצלח. ועכשיו אל ה פר. בדרכ כלל אני לא נוהג לקרוא ביקורות ל פרימ לפני שאני קורא אותמ. הפעמ לא יכולתי להתעלמ מהלכ הרוחות בפיי בוק שלי וגמ בעיתונות, שכתבו על ה פר מילימ חמות. רוב המבקרימ התמקדו באדי הנו טלגיה שאפפה אותמ והחזירה אותמ אל תקופת הילדות, אז קראו את ה פר. אני א תכנ בנפשי ואומר, שזו הפעמ הראשונה שקראתי את ה פר )קראתי בנעורי פר אחר של פוטוק, 'שמי הוא אשר לב' המצוינ(. חווית הקריאה היתה כמו התאהבות בגיל מבוגר. דווקא דמותמ של האבות: אביו של ראובנ - פרנ וחוקר תלמוד, ואביו של דני ונדר - הרב הק נאי, היא שמשכה את תשומת לבי. שניהמ שמחו בחברות של הילדימ שבאו מעולמות שונימ, אבל עדיינ רצו בככ שהילדימ ימשיכו את עולממ הת רבותי. כהורה המבינ שאידיאולוגיה 'נכונה' היא רק חלק מנ התמונה הגדולה ודילמות הכרוכות בהמשכיות של מ ורת, אני מוקיר תודה שהגעתי אל ה פר רק עכשיו. לו הייתי קורא אותו כנער, קרוב לוודאי שצמד הנערימ המורדימ בלבד היו הנחקק בזיכרוני. צמד האבות הנוגע ללב, שנא לצ לראות את הילדימ צועדימ במ לול אחר מזה שהיו מעוניינימ בו ומתלבט כיצד להגיב, תופ מקומ חשוב בעלילה. והדילמות מרתקות, וגמ חותכות לא מעט בבשר החי של הציבור בארצ: ביקורת המקרא, לימוד תורה לעומת בחירת מקצוע ועוד. האמ הכול רלוונטי? לא ממש. פתיחת ה פר שמהווה את עיקר 'העלילה' )ההמשכ מתמקד יותר בפנ הפ יכולוגי(, דורשת להתגבר על תיאור משחק ביי בול מייגע שכנראה קורצ מאוד לחובבי המשחק. אבל אחרי שצולחימ את 'הב י הרא שונ', מכאנ ה פר כתוב נהדר. זה כמובנ רק ה פר הראשונ מתוכ שניימ 'ההבטחה' הוא ה פר השני, המשלימ את ה פר הנוכחי. האמ גמ הוא יתורגמ? מקווה • מאוד שכנ. w
~
ybook.co.il ĤĦČč đČ 03 7683336/7 - :ĦđĜĚĒĐĘ
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==