שביעי

33 | 17.11.17 | כ"ח חשון תשע"ח | 281 גליון שביעי א י ך אתה נ ו הג ? ˜‡˜ ˜ƒŽƒ‡”Š „‰–Œ‚ Š~–—‡˜Ž‡ŒŠ‚Ž— 70 ‡‡”Œ maale.org. il מאמרים ושעורים ביהדות באתר החדש של מעלה המרכז לציונות דתית ……… צילום אילוסטרציה | 90 צילום: יונתן סינדל, פלאש האור שבדור אמר תושב ירושלים לאחד מרבני 'מרכז הרב': 'דבר משונה ראיתי אצלכם. בעיצומו של ליל יום העצמאות התלמידים שלכם יוצאים לכותל בשירה אדירה, באמצע הדרך הם משתתקים לפתע, וכעבור כמה רחובות מחדשים את השירה. מה ההפסק באמצע השמחה!?'. השיב לו הרב: 'שמחים מאוד בתקומת ישראל, אבל לא על חשבון הזהירות בעברם בסמוך לביה"ח )שערי צדק הישן(, שלא להעיר חולים הזקוקים שם למנוחה ומרפא...'. ק" )בראשית ָ ח ְ צ ִ ת י ֶ יד א ִ ם הוֹל ָ ה ָ ר ְ ב ַ ם א ָ ה ָ ר ְ ב ַ ן א ּ ֶ ק ב ָ ח ְ צ ִ ת י ֹ ד ְ ה תּוֹל ּ ֶ ל ֵ א ְ "ו כה, יט(. בדרך כלל, המקרא חוסך במילים. המדרש עומד על החזרה שנראית מיותרת: "הוזקק לומר אברהם הוליד את יצחק לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה... מה עשה הקב"ה צר קלסתר פניו של יצחק דומה לאברהם והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק", )רש"י(. תמוה. התורה היא נצחית. מי היה זוכר היום את 'הליצנים' הללו לולא המדרש? האם בגלל שהדבר נכתב פעמיים ייסוגו הליצנים אחור? כדי להבין, נתבונן מעט בדמויות של אברהם ויצחק. אברהם נודד, נלחם, ומקים שבעה מזבחות. יצחק, חי יותר מאברהם ויעקב. אולם חלק גדול מן המעט המסופר עליו, הוא מה שעשו עבורו הזולת, כאברהם, אליעזר ורבקה. גם כשהוא חופר בארות, אין אלו אלא הבארות שחפר כבר אביו. הוא מקים מזבח אחד בלבד. אולם, קשה מאוד למצוא מי שמייחס לו חטא. מקובל לייחס לאברהם את מידת האהבה וליצחק את היראה. האהבה מביאה לעשיה ברוכה, והיראה שומרת מחטא. לפי זה, ביקורת הליצנים היא רצינית מאוד. לדעתם, יצחק אינו יכול להיות בן של אברהם. או שאתה פעלתן, פועל, עובד ומתגייס, או שאתה ירא שמיים, פסיבי, באוהל. אי אפשר לשלבם )על פי 'פחד יצחק' לרב יצחק הוטנר, סוכות מאמר ד' ועוד(. על פי הסברנו אכן ניתן לרקוד בשמחה - וכשצריך לחדול מכך ביראה. ואולי, האחד הוא אף 'בנו' של השני. הכותב מלמד ברשת ש"ת של מעלה הרב יונתן מילוא, מלמד ברשת שיעורי התורה של "מעלה" tsachi.fenton@gmail.com לפרטים ושאלות ניתן לפנות ל: יש שתלו את מקור המנהג בפ וק "כי ברא ה' חדשה בארצ, נקבה ת ובב גבר" )ירמיהו לא כא(, והגמרא ביבמות ) "ב ע"ב( דרשה מכאנ ש"כל השרוי בלא אישה... שרוי בלא חומה". כשהכלה מקיפה את החתנ היא מ מלת את החומה שהיא כביכול בונה ביבו, ששומרת עליו פנימה והחוצה. בטעמי המנהגימ )עמ' תח( כתב שנה גו שהכלה ושושבינותיה מקיפות את החתנ פעמימ, שכנ חתנ דומה למלכ שחיילותיו 3 מקיפינ אותו. כמו כנ החופה דומה למעמד הר יני עליו נאמר "י ובבנהו יבוננהו יצרנהו כאישונ עינו". נראה שהמנהג להקיפ שבע פעמימ הגיע מההקפות ב וכות שענייננ ב וד "נקבה ת ובב גבר" )תיקוני זוהר דפ כג ע"א(, או כהקפת יריחו שבע פעמימ כדברי ה'שמ מש מואל' והמהרי"צ )שו"ת פעולת צדיק ח"ג "צ( ל מל את הפלת המחיצות בינ בני הזוג וליצור בית מאוחד ומקודש, ולהפיל מחי צות בינמ לבינ הקב"ה, או בכדי לפתוח את שבעת שערי השמימ בזמנ המיוחד הזה לת פילה ולבקשה. ויש שכתבו שזה כנגד שבע החופות שעשה הקב"ה לאדמ וחווה בגנ-עדנ. הרב מלמד )פניני הלכה( כותב שההקפות הנ כמו מעגל אינ- ופי ללא התחלה ו ופ, ל מל שבחתונה לא ניתנ לבטא במילימ את גודל השעה. ודווקא הכלה מקיפה את החתנ, שכנ בפנימיותה מדרגת האשה גבוהה משל האיש, והקפותיה רומזות למה שמעבר להשגה. נ יימ בדברי המדרש )תהלימ מזמור עג(: "בעולמ הזה הזכר מ בב את הנקבה, אבל לעתיד הנקבה ת בב את הזכר, שנאמר 'נקבה ת ובב גבר', לפי שבעולמ הזה הקדוש ברוכ הוא מחזיר על ישראל שיעשו תשובה ויעשו רצונו, אבל לעתיד ישראל מחזירינ אחר הק דוש ברוכ הוא שיעשו רצונו, שנאמר 'ואת • רוחי אתנ בקרבכמ'". הקפות 7 ואיך כל זה • מי מסובב את מי? • מדוע נוהגים שהכלה מקיפה את החתן שבע פעמים? ביאורים בנושא מנהגי ישראל מאת מגידי מעלה • קשור לימות המשיח? הרב יעקב פלג אברהם ויצחק /

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==