שביעי

24.11.17 | ו' כסליו תשע"ח | 282 גליון שביעי | 24 א י ך אתה נ ו הג ? ˜‡˜ ˜ƒŽƒ‡”Š „‰–Œ‚ Š~–—‡˜Ž‡ŒŠ‚Ž— 70 ‡‡”Œ maale.org. il מאמרים ופרטים נוספים באתר החדש של מעלה המרכז לציונות דתית ……… 90 צילום: נתי שוחט, פלאש כיפת שמים • האם יש משמעות לצבע ולגודל? • מדוע חובשים כיפה? ביאורי מנהגי ישראל מאת מגידי 'מעלה' • ומה הקשר לגנבים? האור שבדור אגדה יהודית מלבבת מספרת: מפני מה דווקא עניים מבורכים בילדים רבים? עני, לחוץ לפרנסתו, מבצע הבדלה מוקדם. באמרו 'זרענו וכספנו ירבה כחול', משיבים לו מן השמים: 'טרם הבדלנו. אי אפשר לתת לך 'כספנו'. קבל 'זרענו'. העשיר, מאריך בנחת בסעודה שלישית מתוך שפע. בסופו של דבר הוא מבדיל באותו נוסח, ונענה מלמעלה: 'זרענו' כבר נלקח על ידי אחיך העני... קח 'כספנו'. חלוקה זו מתאימה למדי לעולם כולו. בעוד שב'עולם השלישי' תוהים מאין תימצא פרנסה לילדים, באירופה תוהים: 'למה לי ללדת ילד ואחר כך לממן לו פסיכולוג שאצלו יתלונן עלי?'. בפרשת השבוע אומר יעקב ללבן: "הבה את אשתי כי מלאו ימי ואבואה אליה" )כט, כא(. רש"י מעיר: "והלוא קל שבקלים אינו אומר כן! אלא להוליד וולדות אמר כן". כלומר: מי שחפץ בהנאות הזוגיות בלבד הוא 'קל שבקלים', ומי שרוצה 'להעמיד וולדות' הולך בדרכו של יעקב אבינו. לעיתים נראה, כי החלוקה העולמית תקפה גם בארצנו. באופן סטיגמטי, לכאורה ניתן לומר כי הציבור החרדי מוותר על רמת חיים לשם ריבוי ילודה ולימוד תורה. לדעתי מדובר בהקרבה, שגם מי שאינו מסכים איתה ראוי שיכבדה. בקצה האחר נצבת הבחירה בקריירה ובמימוש עצמי על חשבון גודל המשפחה. אולם אין הדברים מדוייקים. ב"ה המשפחה החילונית גדלה בהתמדה וכוללת בממוצע למעלה משלושה ילדים, נתון שאין להשוותו להגידול השלילי באירופה. בנוסף, ניתן לומר שישנו כיוון אחר, ודומני שהוא חידוש מפליא בתולדות העולם: בציבור הציוני-דתי, רבים מגדלים משפחות בגודל 'מזרחי' ברמת חיים 'מערבית'. המשפחה כוללת ילדים רבים ההולכים לחוגים ולומדים במדרשות, בישיבות, ובאוניברסיטאות. הרבה מחירים יקרים משולמים במאמץ אדירים זה, ומדובר עליהם הרבה ובצדק. אך מותר גם לומר פעם אחת: 'יישר כח'. הכותב מלמד ברשת ש"ת של מעלה הרב צחי פנטון, מלמד ברשת שיעורי התורה של 'מעלה' tsachi.fenton@gmail.com לפר טים ושאלות ניתן לפנות ל: הכל מכירימ את הבדיחה: מנינ יודעימ שחיוב כיפה זה מדאורייתא? שנאמר "ויצא יעקב". וכי עולה על דעתכ שהוא יצא בלי כיפה?! אכ מעבר לפרטי ההלכות - מה נחשב כי וי ראש, מה א ור לעשות בגילוי ראש וכולי, כמפורט בשו"ע )או"ח ב', ו'(. מהו באמת המקור לככ שכל זכר בישראל הולכ עמ כיפה? בגמרא מ ופר שאמו של רב נחמנ בר יצחק שמעה מחוזימ בכוכבימ שבנה יהיה גנב, ולפיככ אמרה לו 'כ ה ראשכ כדי שתהיה עליכ יראת שמימ ותתפלל שלא ישלוט בכ יצר הרע'. ואכנ, פעמ אחת נשמט הכי וי מראשו והוא מיד חמד אשכול תמרימ... )שבת קנ"ו( דהיינו, הגמרא לכאורה מלמדת אותנו שכי וי הראש גורמ ליראת השמימ. 'כדי שתהיה'. אפשר גמ לה ביר שהכיפה מ מלת שהאדמ החליט לקבל על עצמו יראת שמימ - כמו כומתה המייצגת השתייכות חיילית )האמ לפי זה, וג הכיפה מלמד על השתייכות לחטיבה אחרת?(. וככ אמר רב הונא בריה דרבי יהושע כשה ביר מדוע אינו הולכ ד' אמות בגילוי הראש: "שכינה למעלה מראשי!". )קידושינ ל"א( הרש"ר הירש מחבר באופנ נאה בינ הטעמימ: "חז"ל הורו להיזהר מללכת בגילוי ראש תחת כיפת השמימ - 'דתהוי עלכ אימתא דשמיא', כלומר עד הראש תחומו של האדמ. מעל הראש מתחיל תחומ השלטונ של מלכות שמימ. שכשמ שאנו מכ ימ לעיני בשר ודמ כל מקומ שצד בהמה בו )כי הצד הבהמי בגופנו מכו ה על ידי הבגדימ הצנועימ; צ.פ.(, כנ עלינו לכ ות מול פני השכינה אפילו את חלקנו האנושי ביותר, בדרכ ענווה". )חורב, פרק ט: עיפ תנח( דהיינו, אנו מכ ימ ראשנו בענווה כלפי הבורא יתברכ, לבטא בככ שאפילו ראשנו, שהינו מקור החכמה והיתרונ האנושי על פני • שאר הבריאה, גמ הוא בוש כלפי שמיא. הרב יעקב פלג פרשת 'ויצא' /

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==