שביעי

33 | 15.12.17 | כ"ז כסלו תשע"ח | 285 גיליון שביעי א י ך אתה נ ו הג ? ˜‡˜ ˜ƒŽƒ‡”Š „‰–Œ‚ Š~–—‡˜Ž‡ŒŠ‚Ž— 70 ‡‡”Œ maale.org. il מאמרים ושעורים ביהדות באתר החדש של מעלה המרכז לציונות דתית ……… 90 צילום: יונתן סינדל, פלאש הנרות הללו מה פתאום מדליקים נרות חנוכה בבית כנסת? מה המנהגים בברכת ביאור מנהגי ישראל מאת מגידי מעלה • שעשה נסים לאבותינו? האור שבדור בפרשת השבוע מוזכר כיצד נאלצו האחים לרדת למצרים בשל הרעב. בימי השופטים עשתה כן משפחת אלימלך. כותב בעניין זה הרמב"ם: "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם, אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל ... ויחזור לארץ, וכן יוצא הוא לסחורה, אבל לשכון בחוצה לארץ אסור אלא אם כן חזק שם הרעב ... ואף על פי שמותר לצאת אינה מדת חסידות, שהרי מחלון וכליון שני גדולי הדור היו ומפני צרה גדולה יצאו ונתחייבו כליה למקום" )רמב"ם הלכות מלכים פרק ה(. קיים חוסר מודעות מסוים לאיסור זה. מדוע? לענ"ד, במשך שנות הגלות האיסור היה לא רלוונטי לרובו המוחלט של העם. עם השיבה לארץ, למעטים היה רצון או יכולת לטייל בחו"ל. ברוך ה' שזיכה אותנו בעידן שפע. בנוסף לכך, הלכה זו 'מסתתרת' בשולחן ערוך במקום מפתיע, הלא הוא בהלכות חול המועד. "אלו מגלחין במועד... הבא ממדינת הים... והוא שלא יצא מארץ ישראל... לטייל". )שולחן ערוך אורח חיים הלכות חול המועד סימן תקלא(. אמנם, לצורך מותר לצאת, כפי שביאר הרמב"ם, ואולי אפילו "לראות פני חבירו" )משנה ברורה סימן תקלא ס"ק יד(. לימוד זכות גדול על המטיילים בחו"ל בימינו, הוא הטיעון שאין בימינו חשש שמא ישאר בחו"ל, כשיש כרטיס 'הלוך ושוב' והניידות נוחה. אולם אין מקום כמו ארץ ישראל! הרב יעקב פלג, מגיד שעור קבוע ברשת ש"ת של 'מעלה' הרב פרופ' ג'פרי וולף, מגיד שיעורי תורה ברשת 'מעלה' tsachi.fenton@gmail.com לתג ובות והצעות: 'מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד' )רמב"מ, הלכות חנוכה פ"ד הי"ב(. כתוצאה מחיבה יתירה זו הוליד החג שלל מנהגימ, המ בליטימ היבטימ שונימ של המועד, עדה עדה ומנהגיה. ככ, מנהג אשכנזי קדומ קובע שיש להדליק נר חנוכה גמ בבית הכנ ת ) ' הת רומה, הל' שבת, י' רכט(. מה המקור לככ, הרי המצווה הב י ית היא להדליק רק בבית )'נר איש וביתו'(? ועוד, הרי בהדלקת נרות חנוכה בבית הכנ ת יש משומ מעשה מיותר וגמ ברכה שאינה צריכה, לכאורה. י וד המנהג, בתפי ה האשכנזית שבית הכנ ת הוא הרחבה של בית המקדש. אינ יותר מתאימ, אמ כנ, מלהדליק גמ שמ. לכנ נהגו בצרפת להציב את החנוכיה דווקא בדרומ בית הכנ ת, כי המנורה בהיכל שמ הוצבה )הגהות רבנו פרצ ל מ"ק, י' ר"פ "ק ב(. ועד היומ יש נוהגימ ככ. חילוקי מנהגימ התפתחו אפ בעצמ ההדל קה. לרוב, בהתאמ לכלל שמברכימ על מצ וות 'עובר לעשייתנ', מברכימ את כל הברכות לפני ההדלקה )ילקוט יו פ, מועדימ, דר הברכות ע' ב(. אולמ ישנו מנהג עתיק )שמ קורו במ כת ופרימ פ"כ ה"ד(, לפיו מברכימ את ברכת 'שעשה נ ימ' אחרי שמדליקימ את הנר הראשונ )שו"ת שמחת כהנ י' קיג(. הגרי"ד הלוי ולובייצ'יק זצ"ל, ה ביר את המנהג כמבליט את ההשתאות מהנ שמתב טאת בברכת 'שעשה נ ימ'. לכנ, הוא עודד את בני קהילתו לנהוג ככ מהיומ השני של חנוכה והלאה )א"כ ביומ הראשונ יש לברכ את • כל הברכות לפני הדלקת הנר(. על יציאה מן הארץ 90 צילום: שלומי כהן, פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==