שביעי

22.12.17 | ד' טבת תשע"ח | 286 גיליון שביעי | 48 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה 90 צילום: נתי שוחט, פלאש עד כמה האושר של ילדינו תלוי בנו? שאלת מפתח זו מלווה את רובנו. על פי תורת הנפש היהודית יש לנו, ההורימ, תפקיד משמעותי בחינוכ הרגשי של ילדינו, אכ לשמ ככ עלינו לאמצ 'שיח של הגבהה' שיאפשר להמ לצלוח משברימ ולנצח קרבות פנימיימ, לחזק את האמונ שלהמ בעצממ ולגלות כוחות חבויימ. מהו אותו 'שיח של הג בהה' ומהמ עקרונותיו? כיצד יישומו עוזר לילדימ להתגבר על מהמורות רגשיות, כע ימ, פחדימ, עצבות, חו ר הערכה עצמית ואטימות? אמנות ההגבהה הוא מדריכ מעשי ורוחני כאחד, שמציע שיטה שלמה ומגובשת הכוללת עקרונות חינו כיימ רלוונטיימ לכל גיל ויישומיימ בכל מצב. ה פר מ ייע להורימ להגביה את המציאות הרגשית של ילדיהמ ככ שיֵדעו ל לק רגשות לא-רצויימ ולעורר רגשות מתוקנימ ובריאימ. הרב דוד סתיו אבוא ביתך הרב אברהם סתיו עמ' 505 / ' הוצאת 'מגיד נישואים פלוס נישואים לבן זוג שאינו שומר • הבאת ילדים בגיל צעיר • דחיית נישואים הרב דוד סתיו ובנו הרב אברהם סתיו בשו"ת בנושא זוגיות ומשפחה • מצוות יחיאל הררי אומנות ההגבהה / עמ' 341 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ הרב דוד תיו ובנו הרב אברהמ תיו החליטו במשותפ להוציא פר שו"ת העו ק בנושא זוגיות ומשפחה. ב פר נידונות שאלות שונות ומגוונות כגונ: האמ ניתנ לדחות את גיל הנישואינ? האמ מותר לה עלימ מידע לפני הנישואינ? האמ בני זוג נשואימ יכולימ לגלות חיבה זה לזו בפומבי ואמ כנ כמה? ועוד. נעיר שניה על הפורמט המרעננ. ב פ רות הכללית אני מכיר תקדימימ לכתיבה משותפת של אב ואחד מילדיו, ב פרות הרבנית טרמ נתקלתי בככ. יותר משעניינ אותי לקרוא את ה פר הנ"ל )והוא בה חלט עניינ( הייתי שמח לקרוא את טיוטת ה פר. איכ הפער הבינ דורי, נקודות המבט השונות, ואולי יח י אב ובנו באימ לידי ביטוי ב פר, וכיצד הגיעו לה כמה בנקודות השונות. אבל עד שאני בוחר לע וק במה שלא נכתב, כדאי לע וק במה שנכתב. ידור המענה לשאלות המועלות ב פר מתחיל באופנ מ ורתי למדי ועובר דרכ העיונ במקורות התלמודיימ, הראשונימ והאחרונימ עד לפ יקה בפועל כפי ש בורימ השניימ. רוב פ קי ההלכה שב פר עולימ עמ ההיגיונ הפשוט. ככ למשל ביח לדחיית נישואימ, שמ מכריעימ השניימ כי עדיפ להתחתנ ולדחות את הבאת היל דימ על פני הימנעות מחתונה. זאת משומ שחתונה אינה מ תכמת אכ ורק בילדימ. גמ ההכרעה ה בירה למדי שמי שלא יודע כיצד יוכל לפרנ ראוי שימנע מחתונה, אכ יש להפעיל שיקול דעת פרטני מה נחשב בגדר האפשרות להתפרנ . ובכל זאת היו תשובות שחרגו מנ האינ טואיציה והצליחו להפתיע. הנה דוגמה לככ. לא מעט דובר לאחרונה ב דרת כת בות על 'דתיי הרצפ' - כאלו המתנדנדימ בדתיותמ כלוליינימ בינ שמיימ וארצ ובו חרימ שלא לבחור. דרת הכתבות שע קה בנושא הציגה את הקיומ הדתי שלהמ בצורה יח ית אמפאטית ומחמיאה. הרבנימ תיו מקדישימ ב פר עי וק נכבד בשאלה האמ בני זוג שאחד מהמ אינו דתי רשאימ להתחתנ זה עמ זו? המ קנה שלהמ היא ש"גמ אמ אינ אי ור מובהק וברור בני שואינ עמ בנ זוג שאינו שומר תורה ומ צוות, מעשה זה מנוגד לאופנ שבו תופ ת התורה את קשר הנישואינ ואת מקומה של עבודת ה' בעולמו של האדמ...על כנ ראוי להימנע מהמ ככל האפשר". התשובה הנ"ל ותרת את הלכ הרוח בימימ אלה של טשטוש ההבדלימ בינ דתיות לחילוניות ומבקשת לחדש את אותמ גדרימ שהתרופפו. דתי ממוצע לא יחשוב ש ביר להחיל קטגוריות של "אישה רעה" ו-"אל תתחבר לרשע" על חילונימ בני ימינו, ולכנ כל שנותר הוא רצונ להציב את הגבולות מחדש. האמ הג • לגל יכול לחזור לאחור? נמתינ.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==