שביעי

29.12.17 | י"א טבת תשע"ח | 287 גיליון שביעי | 30 א י ך אתה נ ו הג ? ˜‡˜ ˜ƒŽƒ‡”Š „‰–Œ‚ Š~–—‡˜Ž‡ŒŠ‚Ž— 70 ‡‡”Œ maale.org. il מאמרים ופרטים נוספים באתר החדש של מעלה המרכז לציונות דתית ……… 90 צילום: דוד כהן, פלאש חזק חזק ונתחזק • ומה הקשר ליהושע בן נון? • מה מקור הקריאה בסוף כל חומש? הסברים וביאורים על מנהגי ישראל מאת מגידי מעלה האור שבדור עם קבורתו של יוסף במצרים, מתקבע עם ישראל בגלות הראשונה. ברוך ה' גואלנו. אולם לשם מה אנו יוצאים לגלויות? התענוג היה מפוקפק... בספרו 'אורות', מזהה הרב קוק, משוררה של הגאולה, כמה דברים מועילים גם בגלויות. ראשית, הגלות היא עונש. השחתנו את הקומה היתירה והייחודית של עם ישראל, ולפיכך עלינו להתחיל מאנושיות בסיסית: "וזה נשאב דווקא בגלות, והארץ מתחרבת ומשתוממת )ארץ-ישראל ג'(. וחורבנה מכפר עליה..." ניהול מדינה הוא אתגר מחייב. כפי שלמדנו על בשרנו, • פיתוי עז קיים לשולטים לנצל את כוחם לרעה כלפי הנשלטים. כעומדים מן הצד חזינו בעולם מתלמד בהליכי שלטון, תוך ניסוי וטעיה. את הלקחים ניישם בממלכתנו. "עזבנו את הפוליטיקה העולמית מאונס שיש בו רצון פנימי, עד אשר תבוא עת מאושרה שיהיה אפשר לנהל ממלכה בלא )'המלחמה' ג(. רשעה וברבריות, זהו הזמן שאנו מקוים..." גם תוך כדי המפגש הטראומטי באומות העולם, ניתן היה • לסנן ניצוצות אורות, ללמוד מכל אומה תכונות חיוביות, ולשלבן באומתנו. לא נעסוק בשאלה איזו תכונה נלקחה מאיזו גלות... "מתוך המוני גלי הצרות העוברים עליה, מכל הגויים, מכל הנפוצות, היא... מוסיפה את הצדדים הטהורים שמבחוץ על )שם, ז‘(. רכושה העצמי" בתורת המידות של הרמב"ם, כשיש קיצוניות מזיקה - תרופתה • היא הטיה לצד שני. אם שקענו בארצנו בחומריות, עלינו לפרוש ממנה. "לא היתה שום תרופה למחלה, כי אם על ידי שבירת האומה, באופן שלא יהיה לה ימים רבים מה לעשות בעניינים חמריים בכללותה... רפואה לנטיה חמרית מופלגת..." מסקנתו מרחיקת הראות של הרב קוק היא, כי בזמן הגאולה • צפויה הטיית-נגד לגלות, ועם ישראל יסתער על החומר, אבל - "אך ינוח הסער, וילכו העניינים לצד המעלה והמשקל הראוי..." )אורות ישראל, פרק ו, סעיף ד(. הרב יעקב פלג, מגיד שיעור ברשת ש"ת של מעלה הרב יעקב פלג, מגיד שיעור ברשת ש"ת של 'מעלה' tsachi.fenton@gmail.com לתג ובות והצעות: ה ילדימ והמבוגרימ אוהבימ כידוע, את הרגע בו קוראימ בקול 'חזק חזק ונתחזק'. מה מקור הקריאה הזו ב ופ כל חומש? מ תבר שהמקור הוא מהקב"ה עצמו שאמר ל יהושע "חזק ואמצ". וכנ כתוב באבודרהמ ) פר אבודרהמ, שחרית של שבת בשמ אבנ הירחי(: "לכל המ יימ בתורה מהקוראימ אומר לו החזנ בקול רמ 'חזק'. ויש מכ למנהג ... כש יימ יהושע אמר לו הקב"ה: 'חזק ואמצ'. מכאנ למ יימ את התורה שאומרימ לו: 'חזק'. וב פרד לא נהגו לאמרה אלא כשמ יימימ כל פר ו פר מחומשי התורה. ואכנ לעולה לתורה אומרימ 'חזק וברוכ' או 'יישרכח', ואילוב ופקריאתכלחומשמשלשימ 'חזק חזק ונתחזק', שכנ גמ הקב"ה אמר ליהושע שלוש פעמימ "חזק ואמצ" )יהושע פרק א'(. ו בערוכ השלחנ הו יפ שיש אומרימ שלוש פ עמימ 'חזק' כי זה שווה בגימטריה 'משה', "ונכונ הוא" )ערוכ השלחנ, קל"ט "ק טו(. ה אמירה הזו מעודדת להמשיכ בלימוד: " כמו... 'הדרנ עלכ', כלומר מאחר ד יימו... חזור בהנ שלא תשכח. או כמו... 'ישר כחכ', כלומר גמרת מצוותכ - יהי רצונ שתזכה לגמור יתר מצוות". )שו"ת מהר"מ מינצ ימנ פה( ו גמ לחזק אותנו: "משומ שהתורה... שמתשת כוחו של אדמ... ) נהדרינ כו, ב( ד' דברימ צריכינ חיזוק )ברכות לב, ב( ואלו הנ תורה ומעשימ טובימ וכו' שנאמר 'רק חזק ו אמצ'. חזק בתורה ואמצ במעשימ טובימ" )פרי חדש אורח חיימ ימנ קלט עיפ יא(. • אז חזק ונתחזק! מטרות הגלות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==