שביעי

35 | 29.12.17 | י"א טבת תשע"ח | 287 גיליון שביעי , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… שבתאי שירן מפת הדרכ י ם כאשר נעלמו השומרימ הגרמנימ במחנה הריכוז, יצא הא יר אליהו הרמנ אל היער הקרוב לחפש מעט אוכל ובכי ו זוג תפילינ אותנ הצליח לשמור בתופת בדרכ לא דרכ. בדרכו ראה משאית גרמנית הפוכה והיא . בלי לחשוב על המשמעות, S.S מלאה במדי החליפ אליהו את מדי הא יר שעליו מלאי , וככ נפל בידי הצבא S.S הכינימ, במדי האמריקאי, שלד אדמ, שחור מלכלוכ, לבוש ובכי ו תפילינ. S.S מדי החייל האמריקאי שערכ חיפוש על גופו ושאל S.S הביט בתדהמה בתפילינ ובמדי ה- "דו בי ט א איד?" )אתה יהודי?(, שמ החייל היה מאיר בירנבוימ. ה יפור הזה תועד לראשונה ב רט שהופק על ידי המכללה ירושלימ בשיתופ עמ גנזכ קידוש השמ, בעקבות הפר ומ נערכה פגי שנה בינ אליהו הרמנ, 65 שה מרגשת לאחר המתגורר בירושלימ, לבינ הקצינ האמרי קאי מאיר ברינבוימ. קטעימ מתוכ ה יפור והפגישה ניתנ לראות ביוטיוב ב רטונ המ תיימ בדבריו של בירנבוימ: "אני קבלתי מדליות כי הרגתי אנשימ בכדי לשמור על גופי. אליהו הוא הגבור האמיתי של המלח מה כי הוא איבד שמ הכל אכ הציל את נש מתו ולא איבד את אמונתו. )חפשו ביוטיוב 'שמע ישראל ביער'(. גנזך קידוש השם תפילת 'ונתנה תוקף' שנכתבה בכתב יד במחנה • תפילין מיניאטוריים שניתן להחביא גנזך צנוע בבני ברק מנציח את גילויי הגבורה היהודית הרוחנית בשואה • ברגן בלזן זה הוא המוטו של 'גנזכ תעוד השמ', תפי ת עולמ אחרת של השואה. דווקא בתוכ הרוע הטוטאלי, בתוכ הזילות הנוראית של חיי אדמ וכבוד האדמ, מבקש הגנזכ להתמקד באלו שדבקו ביהדותמ בתנאימ בלתי אפש ריימ. אלו שהקימו בחגימ ובשבתות מניינימ במחתרת, אלו שכתבו מחזורימ מהזכרונ, אלו שצעדו למותמ עטורי תפילינ. אחד המוצגימ המרשימימ הוא תפילינ מי מ"ק. התפילינ נמ רו 1 ניאטוריימ בגודל לגנזכ על ידי אדמ שקיבלמ בירושה מ בא של אשתו. והוא יפר: "כש בא שהה באחד ממחנות המוות ראה בתוכ ערימת גוויות גופת אדמ ולראשו התפילינ המיניאטוריימ הללו. בא ה יר בעדינות את התפילינ וט מננ אצלו. את התפילינ היה מניח בכל יומ בהחבא, רחוק מעינמ הבולשת של הגרמנימ. כאשר הזדקנ קרא לי בא ונתנ לי את הת פילינ למשמרת". ממשיכ הנכד ומ פר: " קרנותי גברה עלי והתעניינתי לדעת איכ הנ נראות ואיכ נכתבו פרשיות התפילינ הקטנות". הוא פתח פרשיה אחת והיה המומ למראה הכתב העדינ והיפה שמילא את הקלפ. ההשערה שהועלתה בגנזכ, למול הכתב היפה והב רור, הייתה שהיהודי כתב את התפילינ לפני המלחמה. כאשר ראה שחגורת הרשע מתהדקת ביב הצוואר והבינ שבקרוב יתפ וישלח לאנ שהוא, חפצ בכל מאודו לשמור על מצות הנחת תפילינ בכל יומ. על כנ כתב לעצמו את הפרשיות ו'בנה' בתימ בגודל מיניאטורי, שאיתמ יוכל ללכת לכל מקומ. מוצג אחר הוא דפ בכתב יד מוקפד ובו תפילת 'ונתנה תוקפ', שנכתבה בידי אמיל נוימנ מבודפשט במחנה ברגנ בלזנ בגרמניה. זהו גנזכ ולא מוזיאונ, מעט מוצגימ והר בה תעוד, כל זה נדח בקומה שלישית בבנינ בני ברק, בתקוה 15 צנוע ברחוב הרב מלצר לימימ בהמ יעבור למשכנ מרווח יותר. על ידי חוקר השואה 1964 הגנזכ נו ד בשנת משה פראגר שהיה חבר מועצת יד ושמ, שחש כי לא ניתנה חשיבות מ פקת לגילויי הגבורה היהודית הרוחנית ולמעשי קידוש ה' שהתרח שו בתקופת השואה. לשמ ככ יזמ הקמת אר כיונ שיע וק בעיקר בנושאימ אלו. זהו גנזכ ברוח חרדית שאינו מבקש להתחרות ביד ושמ, המנציח את יפור חייהמ וזכרמ של מיליוני הנ פימ. הוא גמ לא מתחרה במוזיאונ לוחמי הגטאות המדגיש את גבורת הלוחמימ על כבוד העמ היהודי. הגנזכ הוא מו ד צנוע המנציח את גבורת הרוח היהודית המ ורתית בתנאימ של חושכ וצלמוות. אמ אתמ מחפשימ תוכנ ליומ הקדיש הכללי • שאינו מתחרה ביומ השואה, לכו לגנזכ. התפילין המיניאטוריים. מימין: תפילת 'ונתנה תוקף'

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==