שביעי

26.01.18 | י' שבט תשע"ח | 291 גיליון שביעי | 12  o• r z u— q‚ jƒ  o sƒ ‡uƒ uŽ n u’ q‚ jƒ ‚ rŽ sƒ uŒ q¦ Š q¦ –uƒ u’ n u n u q j r u s s q q u u n u יוני רוטנברג שנה לפינוי עמונה פינוי עמונה - בספר ילדים 6-5 עינת אמיתי, 'הגננת של עמונה', הוציאה לאור ספר לבני • )'עודד והשקד'( המתאר את החיים בישוב ואת פינויו לפני שנה "אם אנחנו לא ניצור לעצמנו מורשת, היא לא תהיה" שנה אחרי הפינוי מעמונה, כשהיא ושבעת ילדיה עדיינ זרוקימ בחדרי אירוח קטנימ במדרשת עפרה, הוציאה לאור עינת אמיתי פר ילדימ חדש המ פר את יפור הפינוי מהישוב עמונה. אמיתי, המוכרת גמ כ'גננת של עמונה', היתה בינ העולימ הראשונימ להר, אז עוד כרווקה. היא הקימה את גנ הילדימ בי שנימ 14 שוב, וגידלה בו את כל ילדי עמונה במשכ עד אותו פינוי. "לנו פינו את הבית פעמיימ", מ פרת אמיתי, "ב- ולפני שנה. 2006 בפינוי הראשונ, כשרק הבית נהר אבל אתה נשאר בהר ובקהילה, זה יותר קל. לפני שנה תלשו אותנו גמ מהקהילה ומהאדמה שלנו. זו לקיחה של חיימ שלמימ, על מגוונ המשמעויות שלה. אינ מה לה שוות". אמיתי חוותה משבר עמוק בשנה האחרונה. היא המ שיכה להפעיל את הגנ גמ כשהיה במד רשה, אכ בתומ שנת הלימודימ יצאה לש בתונ. "לא עשיתי את שנותיי 18 זה במשכ כגננת, אבל הפעמ הייתי חייבת בגלל העומ ימ שהיו עלי אחרי הפינוי, כתושבת וגננת. הגנ גמ החזיק אותי בתקופה הרא שונה. העובדה שהייתי חייבת לקומ בבוקר לגנ, להכינ לילדימ הפעלות, זה החזיק אותי בתוכ שגרה של חיימ. זה שילוב - גמ קשה וגמ עוזר". "הכתיבה עזרה לי בתרפיה" את שנת השבתונ ניצלה אמיתי לצורכ כתיבת פר ילדימ, 'עודד והשקד' שמו, שמ פר על חוויית הפינוי מעמונה, כמו גמ על החיימ לפניו ואחריו. "ה פר בא ממקומ של מורשת", היא אומרת, "שיהיה לילדימ דבר שנשאר מעמונה. באופנ טבעי אנחנו מ פרימ להמ על החיימ שהיו בעמונה, וזה גמ וג של מורשת, אבל פה בחרתי לע וק במורשת של הפינוי עצמו. זה לא דבר רגיל, זה לא דבר שצריכ להיות, ובטח שזה לא דבר שהמ ימצאו ב פרי ילדימ אחרימ. "החיימ חזקימ יותר מכל", היא ממשיכה ומ בירה את מניעיה, "ולכנ אנחנו חוזרימ מהר מאוד לשגרה. הרגשנו שהפינוי הזה לא צוינ כמו שצריכ. בכל מקומ שאליו אני מגיעה, אני מזכירה לאנשימ שזה היה רק לפני שנה וזה כבר יצא לגמרי מהתודעה. אמ אנחנו לא ניצור לעצמנו מורשת, היא לא תהיה. לכנ כתב תי פר, שיהיה לנו מינ אוצר שישמר את המורשת הזו". מלבד הצורכ במורשת שעמד לנגד עיניה, תהליכ כתיבת ה פר ייע במעט לאמיתי גמ עמ ההתמודדות האישית שלה עמ הטראומה. "בכ תיבת ה פר היה גמ פנ של תר פיה, של עבודה עמ עצמי. זה דרש ממני לעלות להר ל ייר, לחשוב הרבה, אלו דברימ לקחת איתי ומה לצמצמ. זו היתה עבודה מאוד יקרה". את לא חוששת ש פר על פינוי והר יפחיד יל  דימ? "ה פר כתוב בצורה מאוד מתאימה לילדימ. הרוב הגדול של ה פר הוא חיובי. מתוכ זה הרשיתי לעצמי, מתוכ הרקע שלי וההיכרות עמ הילדימ, לגעת בפינוי במינונ הנכונ. ילדימ יכולימ לשאת מינונ של מור כבות, אבל המ לא יכולימ שהכל מורכב. ככה בנוי ה פר - הוא מ פר על החיימ בעמונה, אחר ככ על היווצרות הפינוי, והפינוי עצמו, וב ופ יש תקווה, שאנחנו מצפימ לישוב חדש, ושייבנה בית המקדש. ככה שאני מרגישה שהוא כתוב בצורה מתאימה. ה פר מתאימ לילדימ בני חמש ושש, בגנ חובה ובכיתה א', • יותר מאשר לילדימ צעירימ יותר". בחרתי לעסוק במורשת של הפינוי עצמו. זה לא דבר רגיל, זה לא דבר שצריך להיות, ובטח שזה לא דבר שהם ימצאו בספרי ילדים אחרים הגננת עינת אמיתי "ילדים יכולים לשאת מינון של מורכבות". כריכת הספר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==