שביעי

26.01.18 | י' שבט תשע"ח | 291 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה 90 צילום: סלימאן ח'דר, פלאש יפור אהבה מיוחד נרקמ בינ נורית, בת קיבוצ, ודויד, נגר מבית שאנ, כשכל אחד מהמ נטוע עמוק בשורשימ של עולמו ובכל זאת יוצר קשר עמ 'האחר'. שני הנרטיבימ, זה של תושבי עיירת הפיתוח וזה של אנשי ההתיישבות העובדת, עלילות והוויות חיימ המתקיימות זו לצד זו, בשני עו למות נפרדימ כביכול, ניזונימ זה מזה ויוצרימ יפור מתהווה. בכתיבה מדויקת ובכישרונ מרהיב מביאה המחברת את יפורמ של שני גיבוריה בשני קולות. קולה 'הקיבו צניקי' של נורית, וקולו השונה של דויד, שינק את שפתו מהוריו המהגרימ מצפונ אפריקה. שתי הלשונות נוכחות ב פר, משתלבות ויוצרות יפור אנו שי נוגע ללב. מאחורי הכאפייה: הסכסוך מנקודת מבט פלסטינית רוני שקד עמ' 359 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים שורש הסכסוך רוני שקד, בכיר שב"כ בעברו, חוקר את הפסיכולוגיה-החברתית של הפלסטינים ומנסה לחשוף את המניעים להתנהלותה נועה זית לתפארת מדינת ישראל/ עמ' 246 / ' הוצאת 'דיאלוג הדיונ השבוע ביב קיצוצ התקציבימ ל וכנות 'אונרא' שאחראית דה-פקטו על שימור המ כנות הפל טינית, תפ אותי באמצע קריאת ה פר 'מאחורי הכאפייה'. רוני שקד, בכיר שב"כ בעברו, יצא לחקור את הפ יכולוגיה-החברתית של הפל טי נימ וני ה לחשופ את המניעימ להתנהלותה לאורכ השנימ. הניתוח מוביל את המחקר אל שורשי ה כ וכ בתחילת המאה הקודמת. השורה התחתונה היא שהפרופיל הפל טיני נוצר כבר אז, והוא ממשיכ ועובר מדור לדור ומעצימ את ה כ וכ ואת אופיו האלימ. זו בתמצית הטענה העולה מנ ה פר. אבל הפרקימ שהאירו בעיניי את ה כ וכ בצורה יוצאת דופנ המ אלה שעו קימ באוב יה הפל טינית ביח ל'זכות השיבה'. כשרוצימ לבחונ חברה נתונה, לא בודקימ מה אומרימ המנהיגימ האידיאולוגיימ שלה, אלא כיצד ההמונ מתנהג. הנה כמה דוגמאות מעניינות שמוזכרות ב פר ודי ותמות את הגולל על כל ה כמ בעתיד הנראה לעינ. בניגוד למחשבה האינטואיטיבית של רובנו שהתפתחות הטק ימ ביב 'הנכבה' ', מראה שקד בצורה יפה 50- החלה בשנות ה כיצד דווקא ה כמי או לו והתקווה שנוצקה בפל טינימ היא שהובילה למי וד של הנכ בה. הטק הפומבי העממי הראשונ של 'יומ : הצבת מפתחות עשויי 1998- הנכבה' היה ב מתכת בגודל ענקי במרכזי הערימ בית לחמ ויריחו; שביתות הרעב גמ המ התפ תחו בתקופה הזו; התפתחות טורניר כדורגל נבחרות מהעולמ 12 בינלאומי בהשתתפות הערבי; 'שהידימ' נקברימ בקבורה זמנית בבתי קברות נפרדימ עד למימוש החזרה )מזכיר כמעט את ימות המשיח העתידיימ(; ילדי פליטימ באזור שכמ לומדימ בבתי פר נפרדימ מילדימ של מקומיימ שגדלו בשכמ. בקיצור הבנתמ את הכיוונ הכללי. מדובר בפרויקט אדיר ממדימ ששותפימ לו גורמימ בינ"ל ושנוצרו ביבו טק ימ משפחתיימ, אזרחיימ ומה לא. פ פו מ וימ יש ב פר והוא המפנה המת חולל בשנה-שנתיימ האחרונות למול עינינו: תמיכה עודית שקטה בישראל, התנערות המצרימ מתמיכה בפל טינימ, שינוי מוצהר בעמדת ארה"ב, וחבירת אינטר ימ הודיימ )תומכימ מוצהרימ של הפל טינימ לאורכ שנימ( לאלה הישראלימ. כיצד זה משפיע על ההמונ הפל טיני? לאיזה כיוונ הדברימ ילכו מכאנ? אינ התייח ות לככ ב פר וחבל על ככ. חבל עוד יותר על האשמת ישראל ב כ וכ, שאומנמ ניתנ לה מקומ שולי אכ בכל זאת ניתנ לה מקומ. הצורכ תמיד להיות פו ליטקלי קורקט עומד לפעמימ בעוכריו של ה פר. האשמה כאילו ישראל היא שליבתה את העימות והפכה אותו לדתי, פשוט מת עלמת מככ שההפרדה בינ שני וגי העימות היא מערבית ומעולמ לא היתה הבחנה חדה ביניהמ. יש ערבימ חילוניימ אומנמ, אבל התנערות פומבית מנ הקוראנ כב י לעמ דת הפל טיני לא ממש קיימת. בכל מקרה, מדובר ב פר מאיר עיניימ שמ פק הצצה אל חיי היומ-יומ הפל טיני ופחות מתמקד • באידיאולוגיה המוצהרת. מרעננ.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==