שביעי

02.02.18 | י"ז שבט תשע"ח | 292 גיליון שביעי | 40 ט י פה ברשת בתי פר י ו 30 המיזמ החברתי 'כיתה לוקחת אחריות', שמתקיימ בינ דיימ של רשת החינוכ חמ"ד 'נעמ-צביה' נועדה ליצור אקלימ כיתתי של נטילת אחריות, להושטת יד לאחר, ולערנות לצורכי ה ביבה בכי תה, בבית ה פר או בקהילה. המיזמ הצית שלל יוזמות, פרי בחירתמ של תלמידימ בבתי ה פר הי ודיימ ברחבי הארצ. חלק מהיוזמות השפיעו ברמת הכיתה ובית ה פר, וחלקנ במעגלימ רחבימ יותר בלקיחת אחריות לטובת הקהילה. הכיתות ברשת החי 3 ועדת המיזמ, בראשות ראש הרשת, תבחר את נוכ נעמ צביה, שהמיזמ שלהנ יהיה משמעותי והתנהל לאורכ זמנ, חדשני ויצירתי, ושכלל התלמידימ נטלו אחריות על ביצוע היוזמה באופנ רציני. ערך חינוכי: המיזמ הינו חלק מתוכנית חברתית ערכית הנפרשת לאורכ השנה, ביב הנושא השנתי 'אחריות- בידכ הדבר' של רשת החינוכ נעמ צביה אותה מוביל, הרב יעקב קושלב קי, רכז התוכניות 'בנעמ מו יפימ בקודש'. מטרת התוכנית, ל ייע לתלמידימ ליטול אחריות מתוכ שיתופ פעולה, אכפתיות ועזרה הדדית. ראש רשת החינוכ, הרב שמחה וי מנ, אמר לת למידימ בעת השקת התחרות, כי "לקיחת אחריות אינה תלויה בגיל אלא שווה לכל אדמ, במעשה קטנ ובמעשה גדול. מי שאכפתי, יוזמתי, מוכנ להקריב משלו, מאמינ במטרה ומרגיש שהינו חלק מנ הכלל - נקרא לדגל! לקיחת אחריות הינה ביטוי מעשי של 'כל ישראל ערבימ זה לזה'". איך פועלות היוזמות: לאחר התבוננות וחיפוש אחר צרכי ה ביבה, כל כיתה בחרה בעצ מה, בליווי המחנכימ, יוזמה כיתתית ייחודית ויצירתית, שמ ייעת לא חרימ ואשר כל תלמידי הכיתה שותפימ פעילימ בלקיחת האחריות. חלק מהיוזמות השפיעו ברמת הכיתה - כמו יוע באוכל לילדימ ששכחו, וחלקנ על בית ה פר או ב יוע קהילתי. דוגמה ליוזמה: הקריאה הנרגשת של בני משפחתה של 'דודה בלה', קשישה ערי רית ניצולת שואה שהלכה לעולמה, לומר תהלימ לעילוי נשמתה, הגיעה לאוזננ של תלמידות כיתות ג'-ד' בבית ה פר הי ודי נעמ פרד חנה, והנ החליטו לקחת אחריות. הכינו לוח זכרונ בבית ה פר לזכרה ו יימו מידי שבוע פר תהלימ במהלכ ההפ קות. יחד עמ המחנכות שלהנ, למדו על דמותה של 'דודה בלה', נפגשו עמ בת משפחתה ולמדו על יפור חייה המיוחד. מכל התמונות וה יפורימ שנא פו מתקופת ילדותה ונערותה של דודה בלה בשואה ובארצ ישראל, הנ הרכיבו פאזל ויצרו הצגה מרגשת אותה המחיזו לתלמידי בית ה פר, והעבירו דרכה את המ רימ רבי המש מעות שניתנ ללמוד מאישיותה המיוחדת. מדוע בחרתמ לע וק דווקא בנושא  אחריות? ב ופ שנה שעברה, "הרב יעקב: התכנ נו ראשי ומנהלי רשת חמ"ד נעמ צביה כדי לבחור נושא ערכי שנתי, שילווה את כל הפעילויות החינוכיות והחברתיות ברשת, כחלק מתוכנית 'בנעמ מו יפימ בקודש'. בחרנו בערכ 'אחריות', כנושא שמשמעותי לע וק בו עמ התלמידימ. המשמעות של הערכ 'אחריות' נובעת מהמילה אחרית, שמשמעותה - לאחר מעשה. כלומר, לעמוד מאחורי דברינו ומעשינו ולשאת בתוצאות שלהמ. וכנ מהמילה אחר, שמש מעותה - הדאגה והאכפתיות כלפי הזולת". "אנו מחנכימ את התלמידימ, ליטול אחריות הגב' שטרני: על עצממ ועל החברה, 'כל ישראל ערבינ זה לזה'. אלו תכנימ אתמ מדגישימ בלימוד של הערכ אחריות?  "בחרנו לע וק בערכ 'אחריות - בידכ הדבר', הרב יעקב: במעגלימ שונימ: אחריות על עצמי, אחריות במעגל של החברה הקרובה )בבית ובכיתה(, ובמעגל רחב יותר )הקהילה והמדינה(". "בחרנו לחבר זאת גמ לגורמ הזמנ - למעגל הגב' שטרני: השנה, בחודשימ אלול ותשרי, זמנ בו הילדימ שוהימ יותר בבית הכנ ת בתפילות החג ו ליחות, ראינו לנכונ להתמקד בנושא: אחריות על התפילה. או העי וק בחודשימ ני נ אייר, חודשימ שנות עצמאות 70 בהמ אנו עו קימ בנושא הגאולה. לקראת למדינה, ההתמקדות תהיה בנושא אחריות על מעשי במדינה". איכ אפשר להנגיש את ערכ האחריות ולהפוכ אותו  למשמעותי לילדימ? "אחריות מלמדימ תוכ כדי ההתנ ות. אי הרב יעקב: אפשר להטיל אותה, כאשר פועלימ מכוח חיצוני מכותי. ילד לומד דרכ ני וי והמחשה של אירועימ, לא די שנטיפ לו מה א ור ומה מותר אלא עלינו לאפשר לו התנ ות. ולכנ בחרנו במיזמ 'כיתה לוקחת אחריות', בה התלמידימ מתנ ימ בהנחיית המחנכימ בנטילת אחריות". "אנו מנ ימ להפוכ את נושא האחריות הגב' שטרני: לשפה בית פרית, כערכ השגור בפי המורימ והתלמידימ במהלכ היומ יומ ובמרחבימ השונימ בבית ה פר. ככ לדו גמא: מורה שניתקל בתלמיד שמרימ פ ולת המושלכת על ריצפת בית ה פר, יאמר לו: 'כל הכבוד! רואימ שאתה לוקח אחריות על נקיונ ה ביבה!'". האמ ישנה השקה בינ לימוד הערכ אחריות לבינ תכני  הלימוד בתחומי הדעת השונימ הנלמדימ בבית ה פר: עברית, תנ"כ וכו'? "לגמרי. אנחנו מאמינימ שככל שנשתפ יותר הגב' שטרני: תחומי דעת, ההטמעה תהיה גדולה יותר". "אנו שולחימ תכנימ ופעילויות בנושא אח הרב יעקב: ריות על פי תחומי הדעת השונימ, אשר ישמשו את רכזי המקצועות השונימ ואת המורימ. מדובר במשימות מתמ שכות שעוזרות להטמיע את ערכ האחריות בכל המרחבימ הבית פריימ ולא פו חימ על שומ תחומ, החל מתנ"כ ועד • חינוכ גופני ואומנות. הרב יעקב קושלבסקי והגב' שטרני קנטרוביץ בראיון משותף: כיתה לוקחת אחריות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==