שביעי
09.02.18 | כ"ד שבט תשע"ח | 293 גיליון שביעי | 48 , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… שבתאי שירן מפת הדרכ י ם שכונה קטנה היא שכונת נווה פנח הממוקמת בדרומ מזרח העיר חולונ, מוכ לאזור התעשיה. שכונה של רחוב אחד בלבד בנ עשרימ וארבעה בתימ, רחוב בנ עמרמ. במבט ראשונ שכונה רגילה, שפת הדבור עברית, יתכנ ותראה חייל במדימ, ילדימ בגנ משחקימ קטנ, שומ דבר ייחודי. רק כשתרימ מבט אל דלתות הבתימ, מעל המשקופ תראה את אותמ שלטימ הכתובימ בכתב לא ברור. מי שמתעניינ בארכיאולוגיה יזכר שהכתב הזה מוכר לו מלימודיו, זהו כתב דעצ, הכתב העברי הקדומ והשלטימ מציינימ מזוזה שומרונית. לא תמצא מזוזה יהודית בפתחי הבתימ, האנשימ הגרימ בש כונה אינמ מזהימ עצממ כיהודימ, המ שומ רונימ. המ שומרימ שבת וחג ומאמינימ בתו רה ובמצוותיה, ובכל זאת אינמ יהודימ, המ מבקשימ שיראו בהמ ישראלימ, בני ממלכת ישראל שהתקיימה במקביל לממלכת יהודה. פר מלכימ )פרק י"ז( מ פר כי בשעה שהגלה מלכ אשור את עשרת השבטימ הביא במקוממ גויימ מארצות רחוקות אשר קיבלו עליהמ את דת ישראל באופנ חלקי. לשומ רונימ כמובנ גר ה שונה, לדבריהמ המ צאצאי עשרת השבטימ שלא גלו. עמ שיבת ציונ בקשו השומרונימ להש תתפ בבניית המקדש )עזרא ד'( אכ נדחו על ידי ראשי העמ. השומרונימ שנדחו בנו את מקדשמ בהר גריזימ המקודש להמ עד היומ הזה, ונתקו ופית כל קשר עמ העמ היהודי. במשנה ובגמרא המ מכונימ כותימ. מפור השכונה השומרונית כהן לבוש • בית כנסת ללא ספסלי ישיבה • שלטים בכתב עברי קדום ברוכים הבאים לקהילה השומרונית בחולון • בגדים מסורתיים מת המשנה במ כת ראש השנה ב, ב: "בראשונה היו משיאינ משואות, משקלקלו הכו תימ התקינו שיהו שלוחינ יוצאינ". מאידכ, הקפידו השומר ו נימ במצוות רבות יותר מיש ראל. התו פתא במ כת פ חימ )פרק ב הלכה ג( אומרת בשמ רבנ שמעונ בנ גמליאל: "כל מצוה שהחזיקו בה כותימ, הרבה מדקדקינ בה יותר מישראל". גמ בימינו מחמירימ השומרונימ על עצממ במצוות רבות יותר מישראל. ביומ כיפור לדוגמא צמימ כולמ כולל תינוקות שנגמלו מיניקה. בשבת המ אינמ יוצאימ מפתח ביתמ פרט לתפילה ועוד. השומרונימ גאימ בעובדה שמעולמ לא עזבו את ארצ ישראל, למרות המחיר היקר ששילמו על דבקותמ בארצ, שכנ בכל התקופות המ נרדפו על ידי השלטונות ובתחילת המאה העשרימ הצטמצמ מ פרמ עד כדי מאה וח מישימ איש בלבד. גמ היומ העדה השומרונית איש ב כ הכל, חציימ 800- היא קטנה מאד, כ גרימ בהר גריזימ וחציימ בחולונ. הצעירימ השומרונימ הגרימ בחולונ משרתימ בצה"ל. בכני ה לבית הכנ ת עיטורי שנימ עשר השבטימ, ראובנ, שמעונ, לוי, יהודה וכו', קל לזהות את ה מלימ, וברגע שזיהית את ה מל אתה מתחיל לזהות את האותיות העתיקות. המילה מעל ל מל ראובנ היא כמובנ ראובנ, ובהתאמ אתה מבינ שהאות הראשונה היא ר' ואחריה א' וכנ הלאה והרי לכ מפתח לזיהוי הכתב העתיק. אנחנו נכנ ימ לבית הכנ ת בהנחיית א פ, הכהנ השומרו ני. ביומ יומ הוא בעל חנות קטנה לציוד משרדי, עבורנו נעל את הח נות, לבש את בגדי החג המ ורתיימ והוא שמח להציג לנו את העדה ומנהגיה. אינ פ לימ באולמ, אנחנו מתישבימ על השטיח, לא ממש נוח למי שאינו מורגל. אני חושב על המתפלל השומרוני, תפילת חג עשויה להתארכ לארבע ושש שעות, כולה בעמידה, לא ממש בית כנ ת אשכנזי. א פ מוציא את פר התורה העתיק, הכתב הוא כתב דעצ. אני אינני מ וגל לקרוא בו, א פ קורא עבורי מ פר משפטימ, למרות שה שפה עברית והטק ט מוכר איני מבינ מילה, המבטא שונה כל ככ. השכונה הוקמה ביוזמת חוקר עדות יש ראל והנשיא השני של מדינת ישראל יצחק בנ צבי, משומ שעמ קומ המדינה נותרו בה שומרונימ שנותקו ממרכזמ בשכמ. בנ 60- כ צבי הציע לרכז אותמ על מנת שיוכלו לחיות כקהילה ולשמור על ייחודמ. וככ הוקמה השכונה בחולות, הרחק ממרכז העיר חולונ, היומ היא כאמור בלב העיר. דקה של הליכה ואני מחוצ לשכונה, מחוצ לקו מו הזה שנקרא שומרונימ, כל ככ • קרוב, כל ככ רחוק.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==