שביעי
23.02.18 | ח' אדר תשע"ח | 295 גיליון שביעי | 36 ה פר חורב והבנ לתלמוד תורה זי לברמנ בעיר העתיקה. הוא היה רק בנ תשע, אבל התאהב במקומ ולא רצה לחזור הביתה. הוא עדיינ שמ, מת גורר עמ אחיו הגדול. אנחנו מקווימ להצליח להחזיר אותו הביתה אחרי פורימ", מחייכ פורמנ. כנער שלמד במו דות חרדיימ בארה"ב, בהמ ישיבת נר ישראל בבולטימור, העי וק בתנ"כ לא היה המ לול המקובל עבורו. "הלי מוד בישיבה נע ביב הגמרא. חומש ותנ"כ לא היו בינ המקצועות הנלמ דימ בה. כנער מתבגר, תמיד הרגשתי שאמ הקדוש ברוכ הוא הביא לנו את התורה שבכתב, הוא היה מ פיק חכמ כדי להגיש לנו אותה בצורה שתד בר אלינו ותעורר בנו השראה. אמ לא הצלחנו להתחבר, זה מכיוונ שלא הצלחנו לפצח את הנו חה איכ להבינ את המקרא. אני זוכר את עצמי פותח חומש שמות, קורא ומנ ה להבינ את המשמעות העמוקה ולא כל ככ מצ ליח. זה תי כל אותי מאוד". עמ הזמנ, העקשנות שלו החלה לשאת פירות. "מדי פעמ הצלח תי להבחינ בדברימ משמעותיימ, כמו מילה מנחה שחוזרת על עצמה ואומרת דרשני. לדוגמה, המילה 'אחינו' חו זרת על עצמה בהטיות שונות בשעה שהאחימ זורקימ את יו פ לבור. משמ מחבר המגילה 'בונה' על זה שבא מת נבינ את הניואנ ימ האלה. אנחנו אומרימ על התורה 'הפוכ בה והפוכ בה דכולה בה' - האמ ני ינו את זה או שברחנו לרש"י והמדרש?". הוא היה אחד מעורכי הפירוש הפו פולרי על הגמרא הידוע בשמ 'שוטנ שנימ, 21 שטיינ'. התפנית הגיעה לפני כשמנחה של תוכנית טלוויזיה ידועה התוודע לחוג תנ"כ של רב קונ ר בטיבי. הוא צילמ את המפגש והפכ אותו לתוכנית בפני עצמה. "מנהל חנות פרימ בעיר בולטימור, בה גרתי באותה תקופה, הציע לי לארגנ מפגש תנ"כי 'כמו בתוכנית'. לקחת וגיה שבה דנימ בתוכנית, של יעקב ועשו, לדונ עליה בפאנל מורחב שאני אשתתפ בו. ה כמתי ושכחתי מהעניינ. אחרי שלושה חודשימ חזרו אלי והז כירו לי להגיע בעוד שבוע. שאלתי מי עוד יגיע, אז ענו לי שלא ממש הצליחו למצוא עוד, והיחיד שיגיע הוא יו"ר החוג לפילו ופיה במכללת נוטר דמ. בנקודה הזאת הבנתי שאי אפשר לה תפק ברובד הב י י שעשו היה האיש הרע שעבר על עבודה זרה, גי לוי עריות ושפיכות דמימ, ביומ אחד. הבנתי שצריכ לשכלל את הוויכוח. זה הכריח אותי לחזור אל הפ וקימ ולק רוא אותמ יותר בעיונ. רבע מהגולשים - נוצרים הביקוש הרב לשיחות של הרב פו רמנ הוביל לפתיחת אתר אל"פ בט"א, הכולל שיחות שלו עמ רעיונות על פרשיות התורה והחגימ, המשולבימ ב רטוני אנימציה שמתאימימ לכל גיל. כחצי מיליונ אנשימ נכנ ימ מדי חודש לאתר, ובהמ מנויימ קבועימ המשלמימ על הצפייה בשיעורימ. יותר מו דות חינוכ בארה"ב משת 200- מ משימ בשיעורימ באתר כחלק מתוכ מגילת אסתר נתפסת בעיני רבים כסיפור ילדים, וכאן מתחילה הבעיה. הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים ולהתחיל לקרוא את הטקסט מקרוב. אנחנו יודעים איך הסיפור נגמר, אבל האם הוא בכלל הגיוני? התחלתי להבינ מה קורה. התורה היא בעצמ נרטיב אחד שלמ, וכשמתחי לימ לקרוא את ה יפור, הוא מזכיר לכ יפור קודמ. אתה מתחיל לראות שהפרק שאתה קורא עכשיו מקביל פרקימ. 35 ל יפור אחר, שיופיע בעוד התורה אומרת שאמ אתה רוצה להבינ את ה יפור המלא, אתה צריכ להבינ מה מוביל אותו. כל יפור בעצמ נותנ פירוש ל יפור השני. כשהתחלתי לה בינ את זה, היה פשוט מדהימ. "כשאתה שואל מישהו על רעיונ או פ וק מ וימ, התשובות נעות בינ פורנו, רש"י ואונ קלו . אפ אחד אפילו לא מעלה בדעתו שהדרכ לפתרונ ההבנה נמצאת בתורה עצמה. התורה נתנה פירוש לעצמה. אמ אתה רוצה להבינ את הפירוש של מגילת א תר, אתה לא יכול בלי להבינ את ה יפור של מכירת יו פ, יעקב ועשו ועוד. "המטרה הבאה: אל"ף בט"א בעברית". הרב פורמן לצד כריכת ספרו החדש
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==