שביעי

27.04.18 | י"ב באייר תשע"ח | 303 גיליון שביעי | 16 למצולמים אין קשר לכתבה | 90 צילום: יוסי זמיר, פלאש יוני רוטנברג ח י נ ו ך "מערכת החינוך הדתית שנים לאחור" 30 תחזור בישיבות ההסדר תוקפים את המכללות להכשרת מורים: פיחות "זה כבר לא מושך את המצטיינים" • בביקוש ללימודי הוראה משבר בינ ישיבות הה דר למכללות להכשרת מו רימ. לאחר שנימ רבות שבהנ הוכשרו אלפי בחורי ישיבות למקצועות ההוראה במ גרת הה דר, הביקוש ללימודימ האקדמיימ בחינוכ פחת בצורה מדאיגה. תחקיר 'שביעי' מעלה כי בתקופה האחרונה ראשי המכונימ להכשרת מו רימ בישיבות הה דר מעידימ על העלאת הדרישות מצד המכללות, דבר שפוגע מאוד במכונימ ומוריד את המו טיבציה של התלמידימ להיכנ לעולמ ההוראה. מכוני ההוראה פועלימ במשכ שנימ ארוכות כמעט בכל ישיבות הה דר, כאשר הלימודימ בישיבה נחשבימ לתל מידימ כחלק מהתואר. באופנ הזה השלימו אלפי מורימ את התואר במהלכ שנות הלימודימ בישיבה, ונכנ ו לעו למ ההוראה. אחד מראשי המכונימ לשעבר, שמרצה כיומ במכללה, מ פר כי "יש במהלכ השנימ העלאת רפ זוח לת במכוני ההוראה בישיבות שעובדות עמ אותנ מכללות. היומ יש הרבה יותר דרישות בקריאת מאמרימ באנגלית. שעות 20- פעמ גמ הכירו ב של לימודי תנ"כ בישיבה, והיומ רק בשש. בתושב"ע מקבלימ תשע שעות של הישיבה כחלק מהתואר. של חתי תלמידימ שלי בישיבה ללמוד תושב"ע בגלל זה, וב מכללה העבירו אותמ לתנ"כ". הרב ישראל קירשטיינ, ראש ישיבת הה דר בקריית שמונה: "המ יותר מכבידימ בכל מיני דרישות כמו במתנ מטלות לעשות, פחות נותנימ משקל ללימוד בישיבה. היומ אינ תואר דו חוגי של תנ"כ ותושב"ע כמו שהיה, אלא אחד הנושאימ חייב להיות מקצוע חול, ואת זה אינ כמובנ בישיבה". בקריית שמונה, בה המרחק הפיזי מקשה עוד יותר, נאלצו לפתח מערכ שיעורימ בהי טוריה כדי לקבל אישור לעוד שעות לימוד בישיבה במקומ לשלוח את התלמידימ למרחק על חשבונ לימוד התורה. קושי נו פ שמעלה גורמ המעורה בעולמ המכונימ התו רניימ, הוא זמנ התואר שהתארכ וגובה שכר הלימוד. "המ לול החדש הוא ארבע שנימ - עד ופ שיעור ז' במקומ שיעור ו', וזה גמ פוגע באטרקטיביות. הישיבות כבר לא מממנות את הלימודימ כי הנ בעצמנ כבר לא מתוקצבות עבור הלימודימ בישיבה. נוצר מצב שהתלמיד לא רוצה לשלמ פעמיימ שכר לימוד תמ, ולראש הישיבה אינ אינ טר כלכלי לשלוח תלמידימ כי תקציבימ הוא לא מקבל מזה, והתלמידימ יוצאימ לו יומ בשבוע מהלימודימ". "נאבד הכל בשביל כלום" במכונ ההוראה של ישיבת רמת גנ כבר חשימ את ההש פעה של התהליכ בצורה מוחשית מאוד. "מכונ ההוראה שלנו ירד השנה בחצי, והוא על פ גירה", מזהיר מנכ"ל תלמידימ - חלקמ 12 הישיבה, אורי פינ קי. "לא קיבלו כאלה שגמ בתקופות קודמות לא היו מתקבלימ, אבל חלקמ נותרו בחוצ רק בגלל התנאימ החדשימ. היה לנו בחור מצוינ שאמ רק היה מתקבל היה מורה נפלא ואפילו מנהל, ורק בגלל הציונ באנגלית לא קיבלו אותו". איכותה של מערכת החינוכ בעתיד נתונ ב כנה, מזהירימ הגורמימ שעממ שוחחנו. "ב ופו של יומ, מי שהולכ להוראה היומ זה ה'ג'ובניקימ' שלנו, במובנ התורני. אמ הייתי מוציא את שני המצוינימ מכל מחזור להוראה אז הכל היה ב דר, הבעיה היא שהמצוינימ כבר לא הולכימ להוראה. איכות ההוראה יורדת. בעבר היה ברור שהחבר'ה הכי טובימ הולכימ להוראה, והיומ אפ אחד לא חושב ככה. קשה לשווק למצוינימ את ההוראה". פינ קי מזהיר מפני נ יגה חמורה של מערכת החי שנימ 30 נוכ הדתית. "אמ זה ימשיכ ככה, אנחנו נחזור לאחור. הרי את המכונימ הקימו כי מערכות החינוכ הדתיות היו מורכבות מר"מימ חרדימ או מורות. הכו חות שנכנ ו לישיבות התיכוניות ולבתי ה פר בעקבות מכוני ההוראה המ מדהימימ, המ עשו פה מהפכה, ואנ • חנו עלולימ לאבד את זה בשביל כלומ". 20- "פעם הכירו ב שעות לימודי תנ"ך, היום רק בשש". תלמידים בישיבת הסדר מי שהולכים להוראה אלה ה'ג'ובניקים' שלנו, במובן התורני. בעבר היה ברור שהחבר'ה הכי טובים הולכים להוראה, היום אף אחד לא חושב ככה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==