שביעי

04.05.18 | י"ט באייר תשע"ח | 304 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה shutterstock איור: 1977 במאי התחולל מה שמכונה מאז ועד ימינו ה"מהפכ", ששינה את פניה של הפוליטיקה הישראלית. זהו למעשה ה פר הראשונ שמ פר את ה יפור כולו, המתחיל בשנות הששימ ונגמר שלושה עשורימ לאחר מכנ, בשנת המהפכ. באמצעות מ מכי ארכיונימ רבימ שחלקמ מעולמ לא פור מו, כמו התכתבויות בינ אישימ בתוכ מפא"י ומקורבימ מחוצה לה, נחשפת לרא שונה העובדה שהמפלה היתה ברורה, צפויה וידועה. ריבוי מקרי השחיתות וה יאוב, תוכ התעלמות מרחשי ליבו של הציבור, ובמקביל, מחאת עדות המזרח שגברה ומלחמת יומ הכיפורימ שגבתה מחיר כבד. מחתרת המסילה קולסון וויטהד תרגום: עפרה אביגד עמ' 341 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים בני האדם שווים, אבל יש שווים יותר הבריחה אל • שזכתה לגורל אכזר 19- קורותיה של שפחה שחורה במאה ה והיכן היא, הדרך אל החופש? • עיר המקלט והחיפוש אחר זהות ועתיד ערנ אלדר / '77- הדרכ ל עמ' 314 / ' הוצאת 'עמ עובד בשנימ האחרונות יצאו כמה וכמה יצי רות מופת שמתעדות את תופעת העבדות. 'ג'אנגו ללא מעצורימ', רטו של טרנטינו , היה הראשונ בגל הנוכחי. לאחר 2012 מ שנימ של 12' מכנ היה זה ה רט הנהדר עבדות' שזכה גמ בפר האו קר. גמ אל עולמ ה פרות הגיעו כמה פרימ מעולימ כמו 'שיבה', של יא ג' י מהשנה החולפת שתורגמ לעברית. וכעת מצטרפ אל הרשי מה ה פר 'מחתרת המ ילה' שכתב קולו ונ וייטהד, שה פיק כבר לקטופ את פר 'הפוליצר' על פרו הנוכחי. קוֹרָה היא שפחה שחורה שעובדת במטע כותנה בג'ורג'יה שבארצות הברית. אמא שלה היתה שפחה, בתא שלה היתה שפחה, והיא עצמה זכתה לגורל אכזר במיוחד, יח ית גמ לגיהינומ הרגיל שהוא מנת חלקמ של כל העבדימ בחווה. אמה זנחה אותה, נידו אותה אל בקתת הנשימ הכי עלובות ועוד. לכנ, אינ לה מה להפ יד כאשר עבד בשמ יזר, המגיע אל החווה, מציע לה לנ ות לברוח איתו צפונה. מה יש בצפונה של ארה"ב? 'מחתרת המ ילה', מ לול בריחה מבית לבית, ששימש עבדימ ונוהל בידי מתנגדי- עבדות. הב ריחה נעשית דרכ מ ילה תת-קרקעית. בעזרת קרונ רעוע הנע על הפ ימ החלו דימ המ מחפשימ את דרכמ אל החופש. המ עוצרימ בדרומ קרוליינה, לכאורה גנ-עדנ לעבדימ נמלטימ, אכ גמ שמ מ תבר כי לא כל תושבי העיר הלבנימ מרוצימ מ טטו 'עיר המקלט' שהוצמד לעיר. כאנ, כמו ב יוטימ הכי אפלימ שאתמ יכולימ לחשוב עליהמ, מתברר כי צייד עבדימ יצא אל דרומ קרוליינה במטרה להחזיר את קורה לחוות העבדות שבה התגוררה. היא נאל צת לברוח באמצעות המ ילה מעיר לעיר וממדינה למדינה. לא מדובר במ ילה קטנטנה וב יפור בודד אלפ עבדימ 100- של שפחה. למעלה מ ושפחות עשו שימוש במ ילה הזו באמצע . מה פר אפשר ללמוד כמה 19- המאה ה מורכב היה להימלט מנ העבדות אל החופש. א פקת מזונ, בגדימ, מח ה וכמובנ פחד מפני החוקימ הנוקשימ, היו לא רק נחלתמ של העבדימ הנמלטימ אלא גמ של משתפי הפעולה הצדיקימ שבחרו לעזור לנמלטימ. אחד הקטעימ המצמררימ ב פר הוא נבזו תמ של בעלי החווה, המשתמשימ בעבדימ כמופע בידורי. כאשר מגיעימ אורחימ אל החווה, העבד שלמד לדקלמ יפה את 'מגילת העצמאות' האמריקנית, מצטט את המשפט 'כל בני האדמ נולדו שווימ'. בני האדמ אמ כנ שווימ, אבל יש שווימ יותר. ה ופר קולו ונ וייטהד, מצליח לרגש ול גשר על המרחק הדמוגרפי וההי טורי, גמ לקוראימ הישראלימ. ה מיכות של קריאת ה פר ליומ השואה הותירה בי לא מעט מח שבות. בכלל, יפורה של העבדות האמרי קנית לא זוכה ללימוד בבתי ה פר בישראל וחבל. זה מקומ טוב להתחיל בו, למי שמ עוניינ להכיר את הטראומה ההי טורית של האוכלו ייה השחורה בארה"ב. התרגומ של • עפרה אביגד מוצלח וקולח גמ הוא.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==