שביעי

11.05.18 | כ"ו באייר תשע"ח | 305 גיליון שביעי | 36 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה צילום: מתוך היוטיוב מעינ, ילדה מעיר דוד, מז מינה אתכמ להצ טרפ אליה למ ע אל העבר של ירושלימ. מה תגלה על עצמה, ועליכמ? מה יאיר לה באור של זהב את עיר הנצח? "אני גרה בעיר דוד מאז שנולדתי. רוצימ להכיר את העיר שלי? קחו אתכמ למ ע תרמיל ומימ, והצטרפו אלי למ ע מופלא בירושלימ". פר זה מיועד לילדימ וילדות המעוניינימ להכיר את ירושלימ דרכ שבילי העיר העתיקה. נ ייר בעיר ונלמד על ההי טוריה של העיר מאז ימיה הקדומימ ועד לימינו, על השי רימ שנכתבו על העיר ויופייה בנ האלפיימ. כל זאת מתוכ מילותיה של מעינ בת החמש וחצי, ילדה שהיא פרי דמיונה של המחברת אפרת בזק. זהו פר הביכורימ של אפרת בזק, תושבת עיר דוד, מרצה ומדריכת יורימ לירושלימ. לשם שמים: על האתיקה המחלוקת של הרב יובל שרלו עמ' 235 / ( הוצאת מגיד )קורן ספר שנוי במחלוקת הרב יובל שרלו נטש לרגע את עמדתו בעולם המעשה, ויצא לחקור את רזי המחלוקות ואת ההבדלים המהותיים בין דמגוגיה לאמת אפרת בזק מעינ של זהב / איורימ: הד חורי הוצאת: ' פריית בית אל' הציונות הדתית )או לפחות זו שנוכחת בפיי בוק שלי( גועשת ונרגשת ביב הכנ 'עינ בעינ', שזכה לכינוי - ועידת רבני הציונות הדתית. יש שבעד קיומ הכנ , אחרימ מתנג דימ בטענה שיש ייצוג נמוכ לקבוצות מ וימות )למשל, אינ כלל ייצוג לנשימ שהנ תלמידות חכמות(, ומעל לכל מרחפת השאלה: כיצד יש לנהל מחלוקת? זו לכאורה שאלה תיאורטית, אבל הרב יובל שרלו, שידוע דווקא בחיבורו לעולמ המעשה, החליט לכתוב על ככ פר. את הצורכ לכתיבת ה פר מציג הרב שרלו במבוא. בעבר הוא בר, שהרשתות החבר תיות ישמשו 'בית מדרש עתידי'. בו מוב עות עמדות שונות. וכל הרוצה לטעונ טיעונ מ וימ יצטרכ 'להזיע' לא מעט כדי להוכיח אותו, בשל האפשרות הטכנולוגית להביע ה תייגויות. בחלופ הזמנ, כתב, התלהבותו הראשונית שככה מעט בשל הבנת הפגמימ של תרבות ניהול המחלוקת. בעלי אינטר ימ שמטימ את השיח הציבורי, והצגת טיעונימ וולגריימ שמצליחימ לתפו את דעת הקהל - כל אלה הולידו לדעתו את הצורכ בחיבור מ ודר שיע וק בתרבות ניהול המחלוקת. ההחלטה להדפי פר ולא קובצ דיגיטלי היא מעניינת לכשעצמה. מחלוקת יכולה להתהוות גמ אל מחוצ למ כימ. אכ בעידנ בו היא מתנ קזת בעיקר למדיה הדיגיטלית, להחזיק בעותק קשיח של פר שעו ק בתרבות ניהול מחלוקת מעורר את השאלה - האמ לא היה תורמ יותר לשיח הווירטואלי לו היה זמינ לקריאה ברשת. בכל זאת, לטובת קהל המשתמשימ בפיי בוק, הנה כמה נקודות שיאפשרו לכמ להבחינ בינ טיעונ דמגוגי לאמיתי: דמגוג לא חושפ את טיעוניו האמיתיימ, אלא בוחר טי עונימ משניימ בכדי לה תיר את כוונתו; טי עונ דמגוגי פונה לרגש ולא לשכל; דמגוג מו יפ מילות תיאור מופרזות בעד טיעוניו ונגד הצד השני )'מופלא', 'א ונ'(; בחירה מוגזמת ב יפור דוגמאות אישיות כהצדקה לעמדה מ וימת ) יפור אישי לא מתאר טטי טיקה(; בחירה לקשור בינ עמדה שהקהל מצדד בה לעניינ אחר )למשל הטחה בימינ הפוליטי שהמ 'לא דמוקרטיימ', בלי לציינ למה, מתוכ הנחה שקהל השומעימ מאמינ בדמוקרטיה כערכ(; בחירה ב'אנחנו' ו'המ'. אפ שה פר כולל שימוש בציטוטימ מחז"ל, היופי בו הוא שטיעוניו מנו חימ באופנ רציונלי ככ שכל הקוראימ יוכלו להבינ אותמ. ה פר לא בא להכריע בינ מחלוקות שונות, אלא רק ל מנ את ההיגיונ שלפיו צריכ לגבש עמדה. איני יודע כמה יקראו את ה פר, אבל עמ הפצצת המידע המא יבית שכולנו חווימ • מדי יומ הוא בהחלט נדרש.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==