שביעי

11.05.18 | כ"ו באייר תשע"ח | 305 גיליון שביעי | 6 א ל י סה ר אל-ח'לאדי רצה ליצור מיתוס של אהדה אבל לבסוף גרם לקטסטרופה. כל העניין השתבש, ודווקא המיתוס שהמציא הביא לבריחת הערבים מהארץ מפחד שיבוצע בהם שוב טבח, כפי שבוצע בתושבי דיר יאסין ראש חודש ביום שלישי הקרוב שנה 70 - במאי 15- יוונ, יחול גמ ה ל יומ המנדט הבריטי בארצ ישראל לפי התאריכ הלועזי. החל משנות התשעימ מציינימ הפל טינימ את יומ זה כ'יומ הנ כבה' )בפירוש מופשט 'יומ הא ונ'( בעצ רות ובתהלוכות. השנה מאיימימ בחמא כי ביומ זה תתקיימ תהלוכת 'השיבה' מעזה לתוכ ישראל והמ אפ החלו בהכ נות במצעדימ עד הגדר. גמ ברחבי יהודה שומרונ מאיימימ בהפרות דר ואת היומ הזה ינצלו מנ ה תמ החכי"מ הערביימ כדי להת י את המגזר הערבי, שלא נדבר בכלל על המתיחות הגואה בצפונ. 700,000 ה'נכבה' הייתה מנו תמ של מערביי ארצ ישראל במהלכ מלחמת הע צמאות, ומעברמ לארצות ערב השונות או לרצועת עזה ומרחבי יהודה ושומרונ. הגורמימ ל'נכבה' מהווימ מושא למחלוקת הי טוריונימ בעולמ המחקר, שחלקמ טוענ שהיו מתוכ פינוי עצמי של בני המעמד הגבוה הערבי, התמוטטות ההנהגה הער בית, וכנ חו ר רצונ לחיות תחת הנהגה יהודית. אחת מנקודות הציונ המשמעותיות היה הפחד מטבח אחרי פרשת דיר יא ינ, שפר ומה גרמ לרבימ לנו מפאניקה. לאחרונה יצא בדיוק בעניינ זה פר חובה 'דיר יא ינ - ופ המיתו ' מאת פרופ ור אליעזר טאובר, בוגר יחידת , ולשעבר דיקאנ הפקול 8200 המודיעינ טה למדעי היהדות באוניבר יטת בר אילנ. פרופ ור טאובר פר מ פרימ רבימ על תולדות התנועות הלאומיות במזרח התי כונ, ובשנימ האחרונות ערכ מחקר אקדמי שארכ חמש שנימ עד שהביא למ קנתו החשובה שלא היה טבח בדיר יא ינ. וזאת על אפ ש'טבח דיר יא ינ' הפכ במרוצת השנימ למיתו מכוננ בנרטיב הפל טיני. תקפ כוח משותפ 1948 באפריל 9- ב של אנשי אצ"ל ולח"י את הכפר דיר יא ינ ששכנ ממערב לירושלימ. המטרה היתה לשחרר ציר נו פ בדרכ לירושלימ. הפל 254 טינימ טענו שחיילי המחתרות הרגו איש וביצעו מעשי זוועה בכפר פל טיני שליו. מפקד ההגנה אז ישראל גלילי גינה את המעשה, ומ פר גורמימ יהודיימ נו פימ שלא אהדו את האצ"ל ולח"י הו יפו יפורי זוועה ששירתו את העניינ הפל טיני. ב פר הפריכ טאובר את יפורי הז וועה, כאשר א פ את כל עדויות התוקפימ היהודימ מחד והניצולימ הערביימ מאידכ ותיאורמ היה דומה להפליא. אז איך נולד מיתוס הטבח? חו יינ אל-ח'לאדי, המזכיר העליונ של הועד הערבי בירושלימ שהוא האישיות הפוליטית הבכירה בירושלימ, שקל איכ לגיי את העולמ הערבי למאבק שלערבימ המקומיימ אינ בו יכוי. ראייתו הייתה מפוקחת, ואז הוא אומר לעוזר שלו, חזאמ נו ייבה, שצריכ לעשות תעמולה כי 'אנ חנו לא מעניינימ את מדינות ערב. אנחנו צריכימ ל פר את יפורו של דיר יא ינ לא לפי מה שקרה באמת אלא להגזימ'. את זה אנחנו יודעימ מפיו של חזאמ נו ייבה עצמו כפי שנאמר בראיונות. ואז אנ 254 השניימ מתחילימ ל פר שנהרגו שימ ושהנשימ נאנ ו. בעיית האונ היא זו שהפחידה את הפל טינימ יותר מההרג. ככ אל-ח'לאדי הפכ את ה יפור לבעל תפוצה עולמית. טאובר אומר ב פר שאל-ח'לאדי איך נולד מיתוס רצה למנוע קט טרופה וליצור מיתו אהדה, אבל לב ופ כולנו יודעימ שהוא גרמ לקט טרופה. יכול להיות שמבחינת ההיגיונ הוא עשה את המעשה הנכונ עבורו אבל כל העניינ השתבש, ודווקא המיתו שהמציא הביא לבריחת הערבימ מהארצ מפחד שיבוצע בהמ שוב טבח כפי שבוצע בתושבי דיר יא ינ. ככ נוצר המיתו . • די אירוני שהיינו טור דה ישראל: צריכימ את מירוצ האופניימ היוקרתי 'ג'ירו ד'איטליה' כדי לגלות פתאומ איזו ארצ יפה ומדינה נהדרת יש לנו. מאות מיליונימ נחשפו לנופיה המדהימימ של מדינתנו, ואזרחיה החמימימ ששטפו את הרחובות להצדיע לרוכבימ שאותמ אינמ מכירימ כלל. דרוש יזמ נמרצ שיוציא לדרכ בעוד שנה שנתיימ את הטור דה • ישראל מהחרמונ עד אילת. elisahar16@gmail.com לת גובות: ……… פרופ' אליעזר טאובר מעיין בספרו על ה"טבח" בדיר יאסין

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==