שביעי

18.05.18 | ד' בסיון תשע"ח | 306 גיליון שביעי | 18 אליהו גליל ח י נ ו ך החקלאות עושה קאמבק כפר הנוער ימין אורד בתוכנית חדשנית: תלמידים שמתקשים "המנדט אינו • להסתגל למסגרת משכימים לעבודות במטעים ובשדות לייצר אנשי היי-טק", אומר מנהל התוכנית, "אלא לעזור להם להצטיין" תוכלו למצוא אותמ, תלמידימ בכיתות 05:30 בשעה י'-י"ב בכפר הנוער ימינ אורד, בתפילת שחרית. זמנ קצר מאוחר יותר, אחרי שי יימו את ארוחת הבוקר, המ כבר יהיו בדרכמ למטעימ ולשדות, כדי לעבוד במשכ חמש שעות במשקיהמ של חקלאימ מה ביבה. תכירו: תוכנית 'תלמימ' שפונה לבני נוער מהציונות הדתית, שחווימ אתגרימ של ה תגלות והתאמה למ גרות הישי בתיות הקיימות, ומחזירה את העבודה העברית לכותרות. דווקא בעידנ שבו מקצועות ההנד ה וההייטק צועדימ בראש מקצועות הלימוד, והחקלאות הישראלית הולכת ונכחדת, בכפר הנוער החליטו לשכתב את ההי טוריה. "המנדט שלי בעולמ הוא לא לייצר אנשי היי-טק", אומר אלעזר גנות, ראש התוכנית, "אלא לעזור לתלמידימ למצוא את היכולות שלהמ ואת הדברימ שהמ טובימ בהמ. אמ מישהו ימצא את עצמו בעתיד בהיי-טק בזכות העובדה שהוא קמ כל בוקר בחמש במשכ שנימ, אני את שלי עשיתי". כלומר, המטרה שלכ אינה לגדל חקלאימ?  "המ לא שמעו ממני מעולמ דרישה להיות חקלאימ. אשמח אמ אחד החבר'ה יחליט להיות חקלאי, למרות שאני לא מגדל חקלאימ אלא בני אדמ. קשה להיות חקלאי. לפעמימ רואימ את כל עמל השנה יורד לטמיונ ברגע, בגלל טרור חקלאי או פגעי מזג האוויר. אבל חקלאימ המ אנשימ שמ וגלימ להתמודד, וזה מה שאני רוצה שיהיה לחבר'ה". יאיר שפילמנ, תלמיד כיתה י"א מנופי פרת המשתתפ בתוכנית, מ פר כי לא היו לו לבטימ לגבי הבחירה. "אמנמ לא ארצה להיות פועל פשוט, כי זה קשה והע בודה הפיזית מתישה, אבל גננות או חקלאות הייטק זה עתיד טוב, לע וק במחקר ופיתוח חקלאי". לדבריו, מ לול לימוד שכזה חשוב גמ בדור שבו ההייטק וההנד ה המ מקצועות הדגל: "חקלאות תורמת לכלכלה הישראלית ויכולה לעזור גמ במקרה של מצור, שיהיו לנו מקורות מזונ משלנו. כרגע אינ מ פיק עובדימ ישראלימ בחקלאות, והחקלאימ מתחננימ לידיימ עוב דות, ואפילו מוכנימ לשלמ יותר לעובד עברי". ב יומ פרק העבודה, חוזרימ התלמידימ להמשכ יומ הלימודימ לקראת בחינות הבגרות, חוגימ ופעילות גי בוש. "אנחנו משתמשימ בעבודה החקלאית כמדיומ חי נוכי, לימודי וטיפולי", מנתח גנות. "מחקרימ מוכיחימ שמאמצ פיזי, חזרתיות, אינטנ יביות והימצאות ב ביבה פתוחה וירוקה, מרגיעימ את הנפש ומשפרימ את יכולת הקליטה והלמידה לאורכ זמנ". "ההגשמה העצמית מעירה בבוקר" איכ התלמידימ מחזיקימ מעמד בלו"ז העמו והמעייפ?  "שאלתי את עצמי את השאלה הזו לא מעט. אני קמ כי אני מנהל התוכנית, אבל למה שהתלמידימ יקומו? אני חושב שזו ההגשמה העצמית שמעירה אותמ. רואימ את הברק בעיניימ שלהמ. המ יודעימ שהמ נתנו עבודה ולא ויתרו לעצממ". השבוע הלכתי ל ופר וראיתי תפוחימ מארה"ב,  אג ימ מקנדה ותפוזימ מירדנ. למה צריכ חקלאות עברית בימינו? "אענה לכ במשפט של הרב קוק: 'עבודה ישראלית היא מוכרחה להיות עולה ופורחת בארצנו הקדושה'. תיאורטית - אפשר בלי. אפשר לייבא הכול מבחוצ, אבל ב ופו של דבר אמ לא נהיה מחוברימ לאדמה, האויב שלנו יהיה מחובר אליה. אחת החלקות שאנחנו מעבדימ הייתה של חקלאי שהתייאש ורצה למכור אותה לער בימ, שהציעו לו כ פ קטרי ואיראני". מה הייחוד שלכמ ביח לתכניות  לימודיות-חקלאיות אחרות? "אני תמיד שואל את החבר'ה, והמ אומרימ שא נחנו יותר מכילימ ויותר גמישימ. זה לפעמימ בא על חשבונ החקלאימ, כי אנחנו לא מעיפימ ילד שלא קמ לעבודה. נכיל אותו אצלנו זמנ ארוכ • יותר וננ ה לעזור לו". "מדיום חינוכי, לימודי וטיפולי". תלמידי תוכנית 'תלמים' בשטח "יותר מכילים". אלעזר גנות אם מישהו ימצא את עצמו בעתיד בהיי-טק בזכות העובדה שהוא קם כל בוקר בחמש במשך שנים, אני את שלי עשיתי. הם לא שמעו ממני מעולם דרישה להיות חקלאים "לא פועל פשוט". יאיר שפילמן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==