שביעי

18.05.18 | ד' בסיון תשע"ח | 306 גיליון שביעי | 48 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה עלילת מגילת רות, מנ הצנועימ והקטנימ ב פרי התנ"כ, נטועה בימי שפוט השופטימ ומ תעפת עד שהיא מגיעה אל תכליתה- הולדתו של מלכ ביש ראל. במרבית קהילות ישראל נוהגימ לקרוא את המגילה בחג השבועות, הוא חג הקציר. אולמ בדרכימ שונות היא שימשה השראה לרבימ גמ מחוצ להקשר זה. בעקבותיה של המגילה, יצאו המח ברת והעורכ אל שדות ה פרות העתיקה והחדשה ולהביא ממיטב היבול: פירו שימ, מדרשימ, פיוטימ ומנהגימ, יצירות אמנות ומטבעות לשונ. אומנמ ה פר הוא בעיקרו פירוש פרותי-רעיוני למגילת רות, אכ הקורא יוכל לעקוב בעזרתו גמ אחרי הדרכימ שבהנ מהדהדת המגילה ביצירתו של עמ ישראל לדורותיו ולמ קומותיו, וכנ בהוויה הישראלית לגווניה. רות: מניכור למלוכה יעל ציגלר עמ' 519 / ( הוצאת 'מגיד' )קורן רות, מנהיגת החסד והמסירות ומה כל מנהיג יכול • מדוע זכתה המגילה להכנס לספרי התנ"ך? הספר שחושף תשובות חדשות לשאלות ישנות • ללמוד מרות? פירוש ישראלי חדש מגילת רות - ד"ר גילה וכמנ /ערכ: אביגדור שאננ הוצאת 'ידיעות פרימ' ו'קרנ אבי-חי' עמ' 168 מגילת רות תופ ת בתנ"כ מ פר דפימ מצומצמ, אכ לאורכ הדורות ע קו חכמימ )וחכמות( ב יפור המגילה והציעו פרש נויות שונות לשאלות העולות מנ הקריאה. פר זה אומנמ מכיל למעלה מחמש מאות עמודימ, אבל ממה שה פקתי לקרוא עד כה, הוא אינו חוזר על עצמו והקריאה בו נעימה. ד"ר יעל ציגלר המלמדת תנ"כ בפני קהלימ מגוונימ, כתבה פר מהנה ומרתק, למרות עוביו המאיימ לכאורה. אחת השאלות הנפוצות ביח למגילה היא - מדוע זכתה להיכנ מגילת רות לכ"ד פרי הקודש של התנ"כ? יש שרואימ בח ד יוצא הדופנ של רות כלפי נעמי כ יבה העי קרית, ויש ש בורימ כי כל ה פר אינו נכתב אלא בשביל להצביע על שורשיו של דוד המלכ. המחברת מציעה בפרק המבוא פירוש פשוט ויפה שנתחבב עלי. בתמצית היא כו רכת את שתי הטענות ומציעה כי מנהיג הוא אדמ החייב להצטיינ במידת הח ד שלו ובמ ירות שלו לטובת הכלל, ולכנ נכתב יפור זה בכדי להצביע על ככ שאלו שורשיו של דוד המלכ. אינ כאנ אמ כנ, יפור אגבי המ תיימ בשושלת דוד או לחילופינ 'רק' י פור ח ד מרגש, אלא יש כאנ אמירה מו רית של מחברי המגילה כלפי דמותו ההכרחית של המנהיג. אדמ החייב לשימ למול עיניו את טובת הכלל. יש פרימ שכוחמ בשאלות מחודשות שאיש לא חשב עליהנ, ויש פרימ המצ טיינימ בתשובות חדשות לשאלות ישנות. נדמה לי שה פר הזה עונה על הקטגוריה השנייה. ככ למשל השאלה, מדוע לא נכלל פר רות בתוכ פר שופטימ )על אפ שהוא מתרחש בתקופה זו(, היא שאלה ידועה. אבל ציגלר מעמידה את שני ה פרימ זה מול זה בצורה מפתיעה, ומראה את הדמיונ והשוני בינ יפור פילגש בגבעה המזע זע מ פר שופטימ לעומת ה יפור הרגיש והיפה של מגילת רות. בשני ה יפורימ בית לחמ יהודה עומדת במרכז ה יפור. בועז דואג לשלומה של רות ומ פק לה מזונ, בעוד אדונה של הפילגש אינו דואג לה כלל והיא נותרת גלמודה ועזובה. הש (, מראה היטב 56 ' וואת מילות המפתח )עמ את ההקבלה בינ שני ה יפורימ ואת השוני הגדול ביניהמ. זו כמובנ רק טעימה קטנה מנ ה פר. לא מעט מקורות אקדמיימ ותורניימ מע שירימ את ה פר, כפי שאפשר לראות בביבליוגרפיה המלווה את עמודיו האחרו נימ של ה פר. במזיגה יפה ומדודה משלבת ציגלר בינ המקורות השונימ. כותרות הפ רקימ אומנמ כלליימ )למשל 'הגאולה במ גילת רות'( ולא עושימ ח ד לתוכנ הנהדר שאפשר למצוא בגופ הפרקימ עצממ. פר זה הזכיר לי ב גנונו )וזו מחמאה כמובנ( את פריו של ד"ר יוני גרו מנ, שגמ המ זכו למקומ של כבוד אצלי במדפ ה פרימ. • הנאה גדולה ללומדי התנ"כ.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==