שביעי

11 / 18.05.18 / " —˜ ƒ‡ '  / 306 ƒ‡Š ÝÖ // ˆƒŽ‡…Š ˜ " ‡Œ~ - ‡‡— ‘ƒŒ שלי הוא שכל תלמיד יבנה לעצמו מערכת, כדי שיוכל ללמוד במקומ שליבו חפצ". הפרד הוא מרחב צבעוני מאוד ומכיל, והתכנונ האדריכלי שלו נעשה בליווי צוות המחקר והפיתוח של תחומ הלמידה החדשנית ברשת אמי"ת. כדי להקימ את הפרד שברו את הקירות שבינ כמה כיתות, ויצרו מרחב גדול דיו כדי לשמש מקומ להתכנ ות ול מידה של שכבה שלמה. אמ נגמר המ קומ על הלוח, בפרד מותר לכתוב עמ טוש מחיק גמ על השולחנות. הג מישות העיצובית היא ביטוי לגמישות הלימודית. בפרד התלמיד בוחר עמ מי ללמוד - עמ מורה או עמ תלמידימ עמיתימ - וגמ מה ללמוד, את רמת ההעמקה בלימוד, ואת אופנ הלימוד. הפרד של ישיבת אמי"ת נחשונ הוא חלק ממהפכה חינוכית שעוברת הרשת כולה: ברשת עובדימ זה מ פר שנימ על פיתוח תפי ת למידה חדשה, ומכונה 'גו 21- המותאמת למאה ה גיה'. "בית ה פר והכיתה הרגילימ המ תוצר של המהפכה התעשייתית של ", אומר מנכ"ל הרשת, 19- המאה ה ד"ר אמנונ אלדר. "למידה מרחבית, . תמ 21- לעומת זאת, שייכת למאה ה תלמידימ יושבימ מול 30 העידנ שבו מורה, שהוא בעצמ מרצה, ומ כמימ ומשננימ את החומר רק כדי 'להקיא' אותו במבחנ. יש מיומנויות חשובות נו פות: למידה עצמאית ועבודה בצ וות, עיבוד החומר, חיפוש מקורות באופנ עצמאי, ינונ של הידע ויכו לת ניתוח. השינוי יתהווה רק מלמטה, באמצעות המורימ, ולא כהנחתה מל מעלה, מבלי לוותר על תעודות הבג רות ואיכות התעודה". בכל בתי ה פר של הרשת הוקמ צוות מורי מחקר ופיתוח, הלומד ומ תנ ה בעצמו, ובהמשכ מנחה את כל חדר המורימ והלמידה במרחבימ אל מבתי ה פר 20 טרנטיביימ. בלמעלה מ של אמי"ת מפעילימ מרחבי למידה במקומ למידה בכיתות, ובשנת הלי מודימ הקרובה תגיע המהפכה לבתי פר נו פימ. מישהו לרוץ איתו פרופ' ריצ'רד אלמור מאוניבר יטת הרווארד, שמייעצ לרשת אמי"ת בנו שא, מ ביר כי "המטרה היא לייצר ביבה שתומכת בחוויית למידה חזקה הרבה יותר מזו שקיימת כיומ, ולהכ שיר מורימ שיתייח ו לתהליכי הל מידה של כל אחד מהתלמידימ, מתוכ הבנה שהמ שונימ זה מזה באופנ שבו המ לומדימ". מנהל התיכונ של ישיבת אמי"ת "בעצם אנו חוזרים לעולם הרב נעם קריגמן: ראש הישיבה, של בית המדרש, שבו האחריות היא על הלומד, והמחנך הוא רק מנחה ויועץ. החלום שלי הוא שכל תלמיד יבנה לעצמו מערכת, כדי שיוכל ללמוד במקום שליבו חפץ" נחשונ, מ פר שהלימוד השכבתי המ שותפ במתמטיקה יאפשר לתלמידימ לעבור בקלות רבה יותר בינ שלוש, ארבע וחמש יחידות. "ברגע שתל מיד מ יימ תרגילימ ברמה מ וימת, הוא מקבל מיד תרגילימ של הרמה הבאה ובאופנ טבעי מתגלגל כלפי מעלה. השילוב של צורות למידה שו נות מאפשר ליותר תלמידימ להתחבר ללמידה ולמצות את היכולות שלהמ", מבאר דדונ. היילי וולפרט, רכזת תחומ האנ גלית: "בזכות הפרד , יש לנו יותר תלמידי חמש יחידות, שמקבלימ ציונימ גבוהימ יותר ביח לשנימ הקודמות. בהתחלה זה לא היה פשוט. היו תלמידימ שניצלו את המרחב כדי להשתמט ממטלות, אבל עמ הזמנ הלימוד המשותפ של תלמידי ארבע וחמש יחידות הביא לככ שהטו בימ יותר עזרו למתקשימ. התרגשתי לראות איכ תלמידימ שאנגלית היא הצד החזק הכמעט יחיד שלהמ, קיב לו ביטחונ עצמי בזכות העובדה שהמ הפכו לחונכימ של חלשימ מהמ". שלומי נויפלד הוא רכז תוכנית שכבתית שבה נלמדימ יחד תחומי הלשונ, ההי טוריה וה פרות, ונק ראת 'הומני טיקה'. "במקומ לקרוא טק טימ תמיימ בשיעור לשונ, פר ההי טוריה הפכ להיות החומר שעליו אנחנו עובדימ מבחינת הבנת הנקרא והכתיבה. חלק מה פרימ והשירימ שאנחנו לומדימ ב פרות קשורימ ישירות לתקופות ההי טוריות הנ למדות". ככ בנו התלמידימ תוכניות ל יור לימודי בירושלימ, בעקבות לימוד ה פר 'מישהו לרוצ איתו' של דויד גרו מנ. הרב קריגמנ: "נוצר מרחב שאי אפשר ללמד בו באופנ פרונטלי, ולכנ המורימ חייבימ לשנות את אופי ההוראה שלהמ, להתאימ אותו ולהיות יצירתיימ. המ יושבימ יחד בינ שעתיימ לשלוש בשבוע רק כדי לפתח ולהכינ מראש את השיעור השכבתי. מורימ ששמעו על השיטה מגיעימ מרחוק כדי לעבוד איתנו. השיטה הזו מא לצת גמ את התלמידימ לצאת מאזור הנוחות שלהמ, ולפעמימ המ כל ככ שקועימ בלמידה עד שצריכ להכריח אותמ לצאת להפ קה. זו המחמאה הכי גדולה שאפשר לקבל ולשמ אנחנו מכוונימ, ללמידה מתוכ רצונ". "עבדנו שנתיימ מראש רק על התיאוריה", אומר דדונ, "ויצאנו לחו"ל כדי לראות איכ עובדימ פרויקטימ מק בילימ. עכשיו אנחנו מ יימימ שנה של ילדימ בשכבה. 75 פיילוט שבה היו לנו בשנה הבאה הפרד יגדל ככ שיוכל תלמידימ בבת אחת". אבל 100 להכיל זו רק ההתחלה. בעוד שנתיימ עתיד לקומ מבנה חדש לבית ה פר, שיתב כולו על למידה מרחבית וייבנה בה מיליונ שקלימ. "בית 50- שקעה של כ ה פר הזה יתכוננ מהי וד כבית פר שמעודד למידה כזאת. זה העתיד של • החינוכ בישראל". ƒ‰‡˜ Š‚ŽŒ , ƒ ‡~ ƒ—…Ž ˜ " ‡Œ~ ˜‡—‡ ‚ƒ‚‡ ‚†Œ —~– , Œ€‡–• ‹Ž –‚ ƒ—…Ž ˜ " ‡Œ~ ˜‡—‡ ‚ƒ‚‡ ‚†Œ ˜ƒƒ˜ ˜Š• •† –ƒ• ‹ƒ‡ ‹‡ŽŒ~Œ ‡–ƒŒŠ ˆ–Ž— ƒŒ‡~ ‚‡—‡‚

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==