שביעי
25.05.18 | י"א בסיון תשע"ח | 307 גיליון שביעי | 16 צילום: באדיבות אדווין סרוסי אליהו גליל מס ו רת האיש שהתגלה כאוצר פיוטים ( הולך ומאבד את מאור עיניו, 85) הרב צאלח אליהו • אך זוכר היטב תפילות ופיוטים - שאת חלקם כתב בעצמו פרופ' אדווין סרוסי: "הוא מגדולי כותבי הפיוטים בדורנו" חתנ פר ישראל הטרי, פרופ' אדווינ רו י, הת קשה לעכל את מה שגילה כשיצא בראש משלחת של טודנטימ מהאוניבר יטה העברית בירושלימ למושבי המועצה האזורית מעלה יו פ שבגליל המערבי. "הגענו כדי לתעד את המ ורות של יוצאי צפונ-מזרח עיראק ובהנ גמ את זו של רב מושב שתולה, הרב צאלח אליהו", מ פר רו י, חוקר מוזיקה יהודית ואתנו מוזיקולוג. "הרב הוא בנ למשפחה מכובדת מאוד של אליטה רבנית, והאישיות המרכזית של העדה הכורדית בשל מעמדו ובשל גילו. ציפינו שתהיינה לו מ ורות מוזיקליות מעניינות, אבל במפגש איתו גילינו שהוא הולכ ומאבד את מאור עיניו וכבר לא יכול לקרוא, וזה לא מפריע לו כיוונ שמתברר שיש לו זיכרונ פנו מנלי. הוא יודע הכל בעל פה, ואני לא מדבר על דב רימ טריוויאליימ כמו תפילות והמקרא כולו, אלא על פיוטימ נדירימ, כאלו ששרימ אותמ רק פעמ בעשור". "דבר כזה לא ראיתי", מפליג רו י בשבחיו. "הרב אליהו הוא אוצר של זיכרונ קהילתי, ובזכותו הצלח נו לגלות את הייחו של כמה פיוטימ שמחבריהמ היו עלומי שמ. תיעדנו גמ את הרב מבצע פיוטימ וגילינו שמדובר במבצע דגול, שמכיר לעומק את תחומ פייטנות כורדי טנ, תחומ שלא נחקר מ פיק". העיקר עוד היה לפני המשלחת: לאחר ש יימ הרב אליהו לבצע פיוטימ מוכרימ, הוא הביא ל רו י ותל מידיו קופ אות שבתוכנ התגלה אוצר. "היו שמ כתבי יד ובהמ מאות פיוטימ, ברכות וה פדימ שהוא כתב. רק חלק קטנ מהמ יצא לאור, ורובמ נותר בכתב יד. אמ לא הייתי יודע שהוא המחבר, הייתי חושב שאלו יצירות של שנימ. הפיוטימ כתובימ בתבניות פ 200 פייטנ מלפני רדיות קלא יות מבחינת החריזה והמשקלימ, ויש להמ פזמונ חוזר שהקהל מצטרפ אליו". "התחלתי בכלל בכתיבה של ברכות בחרוזימ (, "וכש 85) לאירועימ משפחתיימ", מ פר הרב אליהו ראיתי שאנשימ אוהבימ ומעריכימ את מה שאני כותב, אמרתי לעצמי: אמ אני יכול לכתוב שורה אחת או שתיימ, למה לא לכתוב עוד? תמיד אהבתי שירה ופיוט, אז התחלתי לכתוב ורק בחרוזימ, פחות מזה לא נחשב שנימ 40- בעיניי". את הפיוט הראשונ הוא כתב לפני כ ומאז לא הפ יק. חלק מפיוטיו ראו אור ב פר פיוטימ של בני העדה הכורדית. איזה פיוט אהוב עליכ במיוחד? "כולמ היו בניי", צוחק הרב אליהו. הפיוטים ישולבו בתוכנית הלימודים רו י מזהיר שאמ לא יהיה תיעוד של המ ורות, הנ עלולות להיעלמ. "ה פרייה של קהילת לוניקי נשרפה לאפר ברגע אחד, ולכ תדע כמה כתבי יד נו פימ נשרפו או נשדדו מבלי שאפילו ידענו על קיוממ. אנחנו מנ ימ להציל את העולמ הזה, לשמר את הכתבימ ולהעביר אותמ דיגיטציה. חשוב לנו גמ להקליט את המבצעימ, כי פיוט לא נכתב כדי להישמר על מדפ כמו פר פרו זה, אלא כדי שישירו אותו. גמ הלחנ וצורת הביצוע המ חלק מזיכרונ קולקטיבי שחייבימ לשמר". "הפיוט הוא עולמ שלמ", מ כמ פרופ' רו י, "הוא מכשיר חינוכי וכלי פרשני, ולעתימ מתעד גמ את קו רות הקהילה שבה חובר ואת קורות צדיקיה וצדיקו תיה. זה מ ביר את ההתעניינות האקדמית והציבורית, שרק הולכת וגוברת ב וג הזה של ה פרות העברית, והיא כבר חורגת מתחומי בתי הכנ ת ובתי המדרש. היו פייטנימ גדולימ שפעלו במחצית הראשונה של המאה , אבל רק מעטימ כמו הרב צאלח עוד חיימ בינינו 20- ה היומ. הוא מגדולי כותבי הפיוטימ בדורנו. את פיוטיו אשלב בתוכנית הלימודימ בשנה הבאה ואני מקווה שגמ • נוכל לעזור לו להוציא אותמ לאור". "הפיוט הוא עולם שלם". פרופ' סרוסי )מימין( עם הרב אליהו דבר כזה לא ראיתי. הרב אליהו הוא אוצר של זיכרון קהילתי, ובזכותו הצלחנו לגלות את הייחוס של כמה פיוטים שמחבריהם היו עלומי שם. גילינו גם שמדובר במבצע דגול
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==