שביעי

01.06.18 | י"ח בסיון תשע"ח | 308 גיליון שביעי | 36 חושבימ שהתורה לא תקבל את מי שבביתו שומרימ על מ ורת עתיקה, המועשרת במנהגימ ומקורות. גמ אני הרגשתי ככ כנער, וטעיתי. לכנ כבר בצעירותי החלטתי שאחרי שאלמד ואתחתנ אחזור לגור בשכונה, ואעשה הכל כדי לתקנ את המצב הזה". נגו ה, בוגר ישיבת הה דר אורות יעקב ברחובות, היומ נשוי ואב לש לושה, מוביל תרבות אחרת בקרב בני הנוער בקהילתו. "במפגש היומיומי שלנו עמ הדורות הצעירימ למדתי בעצמ שהמ ורת, שהשביעה את הרעב הרוחני של ה בימ וה בתות שלנו בג לות, לא מ פקת את הנוער. המ לא כופרימ באותמ ערכימ, אבל מתקשימ להתחבר אליהמ, וכמו כל בני גילמ מחפשימ דברימ הרבה יותר גדולימ". כדי להבהיר את כוונתו, פונה הרב אביב לפני שלוש שנימ", הוא מ פר. "ה תובבנו בינ האנשימ, דיברנו עמ הצעירימ ושמענו את הכאב שלהמ. המ דיברו על חו ר המקומ ועל פגיעה בתחושת השייכות, ואתה מבינ שב ופ מה שעומד מאחורי כל אלה זה הקשר לדת שנגדע. הוצאת הזהות מאותמ צעירימ הפכה אותמ לתלויימ באוויר. זה מה שני ה לעשות דוד בנ גוריונ ז"ל בהקמת המדינה - כשדגל במדי ניות של כור היתוכ כדי להקימ כאנ וג של יהודימ חדשימ, משהו מנותק מהמ ורת, שבירת זהויות ואחידות בינ אנשימ מרקעימ שונימ. זה לא עבד אז, אבל רבימ מאיתנו חשימ שזה מה שמנ ימ לעשות לנו. בכל מקומ אליו הגעתי, התחושה האישית שלי הייתה כאילו מישהו מנ ה להציע לי להיות יהודי חדש שאינ לו שומ קשר למ ורת האתיופית, כדי להיות כאילו מעורה בחברה הישראלית". חטפנו סטירת לחי כחלק מבניינמ האישי של אותמ בני נוער, מקיימ איתמ הרב נגו ה שיעורימ בביתו ו עודות שבת משו תפות. "המענה התורני הוא בהכרח גמ המענה החברתי", הוא מ ביר, "אנחנו בונימ להמ ביטחונ עצמי דווקא בלימודי המ ורת, בהו פת קומה רוחנית שמפצה על מה שע ברו עד כה. המפגש הראשונ שלנו עמ החברה הישראלית היה טירת לחי- הדרישה שנעבור גיור, הקושי בקבלתנו למקומות שונימ. כדי לה תגבר על כל אלו, צריכ לבנות זהות שבטוחה בעצמה ובאיתנותה". גמ קבלה מנ ה ליצור אצל הצעי רימ והצעירות מ ורת חדשה שתהווה עבורמ זהות מגובשת. "בי וד כל אלה טמונ גמ כיבוד הורימ", מו י פימ השניימ. "אנחנו מלמדימ אותמ שאנחנו צומחימ מההורימ, ומשמ אנו מוצאימ את המקומ שלנו. המ הי וד שלנו כאנ והב י לכל מה שאנחנו רוצימ לבנות. באתיופיה, הכבוד להורימ ולמבוגרימ היה מאוד חשוב וב י י, אנחנו רוצימ להחזיר את זה לכאנ". לעיתימ הרב נגו ה מ ת כל אחורה על הצעירימ שע ברו תחת ידיו וטופח לעצמו על החזה. "אנ חנו רואימ את "אני לא יודע כמה ראשי ישיבות מכירים הרב נגוסה: בכלל את יום הזיכרון שלנו בכ"ח באייר, ומלמדים על החשיבות של מעמד האזכרה בהר הרצל ועל הציונות, אהבת העם, התורה והכמיהה לירושלים שיש בו" נגו ה לדברי הרב קוק על הדור החדש, אשר אינ די במ ורת הגלות כדי להש ביע את רצונו. ”דורנו הוא דור נפלא, דור שכולו תימהונ. קשה מאוד למצוא לו דוגמה בכל דברי ימינו. הוא מורכב מהפכימ שונימ, חושכ ואור משמשימ בו בערבוביה. הוא שפל וירוד, גמ רמ ונישא; הוא כולו חייב, גמ כולו זכאי. אנחנו חייבימ לעמוד על אופיו למענ נוכל לצאת )מאמר לעזרתו" הדור, עקבי הצאנ, עמ' ק"ח(. גמ קבלה זיהה את אותנ נקודות השבר. "הייתי במחאה הג דולה של יוצאי אתיופיה בתל נתניהו בטקס לזכר יהודי אתיופיה שנהרגו במסע לארץ צילום: חיים זך, לע"מ עניין של זהות. הרב ד"ר קפאח צילום: גיא יהודה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==