שביעי

22.06.18 | ט' בתמוז תשע"ח | 311 גיליון שביעי | 14 יוני רוטנברג משפט תקדים: גם מי שאינו יהודי יזכה לשוויון מלא ולדין תורה בית הדין לדיני ממונות בעפרה פסק כי לא רק יהודים רשאים מנכ"ל רשת 'ארץ חמדה-גזית': "לא צריך • לעתור אליו לבוררות לדעת הלכה או ראשונים ואחרונים כדי להגיש תביעה" פ ק דינ תקדימי של בית הדינ לדיני ממונות בעפ רה, המשתייכ לרשת בתי הדינ 'ארצ חמדה-גזית', קובע כי יש להעניק שוויונ מלא למי שאינו יהודי בבית הדינ, ולדונ בעניינו כפי שדנימ ליהודי בכל עניינ. בפ ק הדינ נכתב: "במקרה של דינ בינ יהודי לאינו יהודי... בו שני הצדדימ מבקשימ שידונו אותמ לפי דיני ישראל, יש לדונ אותמ לפי דינ תורה... לככ יש להו יפ, כי גמ אילו החוק המחייב היה דינ התורה, היה עלינו להעניק שוויונ מלא ללא-יהודימ". במקרה, שנידונ בפני הרכב דיינימ בראשות הרב חיימ בלוכ, תבעו פקח בנייה יהודי וקבלנ ערבי את מזמינ העבודה על הפ קת התקשרות. בד בבד, תבע מזמינ הע בודה את הפקח והקבלנ על רשלנות באיטומ הגג ומערכת החשמל. בתחילת פ ק הדינ נדרשו הדיינימ לשאלה איזו מערכת די נימ חלה על מתדיינ ערבי. בהתב מ על פ קו של הרב יצחק הרצוג, רבה הראשי הראשונ של מדי נת ישראל, קבעו הדיינימ כי יש לדונ גמ גויימ על פי דינ תורה. "בית הדינ פועל במ גרת של חוק הבוררות, ולכנ הוא דנ רק כאשר ישנה ה כמה בינ הצדדימ", מ ביר הרב אהרונ פלדמנ, מנכ"ל רשת בתי הדינ לממונות 'ארצ חמדה-גזית', את נ יבות הגעתו של מתדיינ ערבי לדינ תורה. "במקרה הזה, בחוזה העבודה שבינ המזמינ למפ קח הייתה התניית בוררות, שקבעה את בית הדינ כבורר מו כמ. לכנ, כשהתגלע כ וכ בינ המזמינ לבינ המפקח המ הלכו לבית הדינ, והקבלנ הערבי החליט לצרפ גמ את תביעותיו נגד המזמינ. כולמ העדיפו לקיימ את כל הדיונימ במקומ אחד ולכנ ה כימו לבוא אלינו". מדובר בתופעה נרחבת? הרבה ערבימ מגיעימ  לדונ בפני בתי דינ רבניימ לממונות? "באופנ טבעי, רוב בעלי הדינ שלנו המ יהודימ, אכ יחד עמ זאת, ה יפור הזה ממחיש משהו מהגישה של בית הדינ שהיא נכונה בכל מקרה - לא צריכ לדעת הלכה או ראשונימ ואחרונימ כדי להגיש תביעה בבית הדינ. זה גמ לא בית משפט שבו מי שלא מכיר את הפרוצדורה עלול להפ יד את הזכויות שלו. בבית הדינ, תפקידמ של הדיינימ הוא לחתור אל האמת ולוודא שכל אחד מהצדדימ מקבל את הזכויות הדיוניות שלו". "ניצול ערבים אינו יראת שמיים" עמ זאת, פלדמנ מונה עוד מקרימ בהמ מתדיינימ ער בימ באו לבתי דינ רבניימ. דוגמה מפתיעה לככ, היא בית דינו של הרב דב ליאור בקרית ארבע, אליו הגיעו לא פעמ מתדיינימ ערבימ. בתקופה האחרונה, רבנימ שהתבטאו נגד גויימ  הותקפו אחר ככ בתקשורת. זה השפיע על הדיינימ בפ ק הדינ הזה? "בית הדינ דנ לפי התורה, בשביל זה אנשימ באימ אליו", אומר פלדמנ בנחרצות. "התורה מזהירה מאוד מפני עירוב של שיקולימ זרימ במשפט, היא מלמדת אותנו שכל אדמ זכאי לדינ אמיתי וצודק, ושא ור לע רבב שיקולימ חיצוניימ בפ יקה. אני מו יפ בצער שיש אנשימ שחושבימ שיראת שמיימ אמיתית פירושה לנצל לרעה ערבימ. זו לא עמדת התורה. לפני ואחרי הקמת המדינה ע קו גדולי הדור בשאלת המעמד המשפטי של לא-יהודימ. ובגדול, המ קנה הייתה שלא תהיה אפליה • לרעה. בית הדינ שלנו המשיכ באותה הדרכ". "כל אדם זכאי לדין אמיתי וצודק". בית הדין מרשת 'ארץ חמדה-גזית' הרב אהרון פלדמן: רוב בעלי הדין שלנו הם יהודים, אך הסיפור הזה ממחיש משהו מהגישה של בית הדין. תפקידם של הדיינים הוא לחתור אל האמת "ללא אפליה". הרב פלדמן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==