שביעי

24.08.18 | י"ג באלול תשע"ח | 319 גיליון שביעי | 38 ארז צדוק כלכלה erez@aviv-funds.com לתג ובות: ……… את שכר הלימוד שמשלמימ ההורימ לישי בות התיכוניות ולאולפנות אפשר לחלק, כמו דברימ רבימ אחרימ, לשלושה חלקימ: החלק הלא מוצדק, החלק המוצדק ומה שבאמצע. נתחיל מהחלק הלא מוצדק. הוצאות התח זוקה של מו ד חינוכי כוללות תחזוקת מבנה וחצר, חשמל, מימ, ביוב, תקשורת, מחשוב, חידוש ריהוט, חומרימ מתכלימ וכנ חלקימ משכר המזכירה, ה ייעות ואב הבית. הוצאות אלו מכו ות ע"י הרשויות המקומיות, אבל רק עבור בתי ה פר הממלכתיימ. ה יבה הרש מית היא שבי" ממלכתיימ מקבלימ את כל תלמידי הרשות המקומית, והישיבות והאול פנות מקבלות רק את מי שהנ רוצות. התו צאה היא שהורימ לתלמידי ישיבות ואולפנות צריכימ לשאת בהוצאות האחזקה של המו ד החינוכי, אלא אמ הרשות המקומית מתנדבת לעשות זאת. שלא תטעו - מדובר בלא מעט כ פ ואפשר לפתור את הבעיה בקלות. הרשות המקומית שבה נמצאת הישיבה או האולפנה יכולה לממנ הוצאות אלו, ולקבל החזר יח י מכל רשות אחרת ששולחת תלמידימ לאותו מו ד חינוכי. צריכ רק לקבל החלטה כזו ולה עביר אותה בתקנות או בחקיקה. החלק השני, המוצדק, אלו התשלומימ עבור כל אותנ תו פות שתלמידי הישיבות והאולפנות מקבלימ. החל משבתות ישיבה/ אולפנה, שבוע ירושלימ, מינריונימ ועוד מגוונ רחב של פעילויות העשרה ייחודיות למגזר, שעולות כ פ ועל ההורימ לממנ אותנ. עכשיו לחלק הגדול. זה שבאמצע. גמ אותו לומדים ומשלמים. ולא לומדים מזל טוב. רשמית • יש לכם ילדים בישיבות תיכוניות ואולפנות? שכר הלימוד היקר להחריד הוא לא גזירת גורל • אתם פראיירים אפשר לחלק למ פר חלקימ. התקציב שמשרד החינוכ מחשב לפי מ פר תלמידימ, אמור לכ ות את עלויות שעות הלימוד ועלויות נו פות. יעילות כלכלית תלמידימ בכיתה 36- ל 31 מושגת כשיש בינ ולפחות שלוש כיתות במחזור. ריבוי ישי בות ואולפנות יוצר מו דות לימודימ קטנימ וגירעוניימ והגירעונ הזה נופל על ההורימ. פה כבר מדובר בנוחות ובדלנות )יש שיגידו אליטיזמ( שעולות כ פ, ואת זה צריכ להבינ. עלויות שכר ההנהלה בישיבות ובאולפנות גבוהות מאלו הנהוגות בבי" ממלכתיימ. יש הנהלות שיודעות להתייעל ולייצר הכנ ות נו פות )מהשכרת הפנימיות בחופשימ וכו'( ואז השכר העודפ מוצדק ואפ מכו ה. במידה ואינ זה ככ, העלויות העודפות מועמ ות על תש למצולמים אין קשר לכתבה | 90 צילום: יוסי זמיר, פלאש לומי ההורימ. אמ המנהל/ת או הרב הינמ מש כממ ומעלה ומהווימ מודל איכותי לתלמידימ, בוודאי שהמ מצדיקימ את העלות הנו פת. נקודה קטנה נו פת, אלו לימודי ההעשרה. שעות נו פות אלו, כשהנ ממומנות ע"י ההורימ משמרות פערימ חברתיימ, כי אז ההזדמנות ני תנת רק לאלו שלהוריהמ יש את היכולת לשלמ. לימודי תיכונ צריכימ להיות חינמ כולל לימודי העשרה, כדי לשמר הזדמנות שווה לכולמ. ולב ופ - שקיפות! כשני יתי להבינ את נושא שכר הלימוד ותשלומי ההורימ, והצ לבתי עמ הידע שצברתי, לא הצלחתי להגיע לתמונה הגיונית. כשאינ שקיפות, לרוב ח רה התייעלות. אינ יבה שהתקציב של הישיבות התיכוניות והאולפנות לא יהיה שקופ. אינ יבה שההורימ לא יקבלו דוחות כ פיימ של המו ד החינוכי ופירוט לגבי השימוש שנעשה בכ פמ. ל יכומ, שכר לימוד גבוה הוא לא גזירת גורל ואפשר להוריד אותו באופנ משמעותי. קודמ כל יש לבטל את האפליה כלפי ציבור הציונות הדתית ולהטיל את עלויות האחזקה והאחרות על הרשויות המקומיות, כפי שנעשה בכל מו ד חינוכי ממלכתי, זה כבר יקנה חי כונ משמעותי. לאחר מכנ יש ליצור אופטימי זציה במו דות הלימוד, למזג מה שניתנ ושלא מכביד מדי על האוכלו ייה, לוודא שההוצאות העודפות מצדיקות את עצמנ ולהנהיג שקי פות פיננ ית. לאחר כל אלו עדיינ נשלמ יותר מהחינוכ הממלכתי כי אנחנו מקבלימ שירותימ עודפימ, אבל התשלומימ יהיו בירימ, הוגנימ • וישקפו נאמנה את הערכ המו פ. אין סיבה שהתקציב של הישיבות התיכוניות והאולפנות לא יהיה שקוף. כשאין שקיפות, לרוב חסרה התייעלות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==