שביעי

31.08.18 | כ' באלול תשע"ח | 320 גיליון שביעי | 34 עיצוב לה סטודיו ' 0526070434 תיאטרון לחישה בשיתוף גוונים והיכל התרבות אריאל בס"ד )3 / 9 ( י ו ם שנ י כ " ג א ל ו ל ע ר ב ה י כ ר ו ת ו א ו ד י ש נ י ם : r ishum. lechisha@gmai l . com | 054-2616233 יעל לפרטים ורישום: בואי לעמוד על בימת התיאטרון, לפתח כישורי משחק, ולחוות יצירה מהנה, משחררת ומקצועית. מנהלת ביה"ס למשחק | שני שח"ם מנכ"לית לחישה | רחלי מושקוביץ נפגש לחישה ביה"ס למשחק הוספנו מסלולי לימוד חדשים! פותחים שנה ד' נשים | אמנות הכתיבה נערות | אמנות הכתיבה חממת יוצרות פעילה גיל הזהב | תיאטרון פלייבק כתה ח | מכינה צעירה ט-יב | מסלול נערות נשים | מבוא לתיאטרון מתקדמות | מתמקצע מתחילות | תיאטרון פלייבק מתקדמות | תיאטרון פלייבק לא מבינים לפעמים מה כתוב. מילים כמו התעמרות, בזעיר אנפין, עיד ת נא דריתחא, קריאת תיגר, בגילופין. כשמילה כזאת מופיעה בתוך שאלה במבחן, הרבה ילדים פשוט לא יודעים לענות עליה, וזה מביא לכישלונות לא רק בעברית, אלא בכל תחום". ומה עם הצורך של המבוגרים  להבין את שפת הצעירים? "אצלנו היו אומרים 'אין בלתו' או 'מעורר התפעלות', אצל הנו ת ער אומרים 'פיצוץ' או 'סוף הדרך'. במקום 'אמת לאמיתה' הם משתמ ת שים ב'אשכרה', 'בבת עיני' אצלם זה 'כפרה'. זה לא סתם פער בין שכבות הגיל, זה חוסר חמור בשפה העברית". בידי אבואב נתונים העולים ממחקרים שונים, לפיהם קיים קשר בין אוצר מילים בשפת האם לבין יכולת ההשתכרות; אנשים עם שפה דלה מרוויחים סכומים נמוכים באופן משמעותי מאלה שאוצר המילים שלהם רחב, עשיר ומגוון. "חלק מה ת בעיה הוא שתלמידים כמעט לא מתנ ת סים בכתיבה", אומר אבואב. "תלמיד ממוצע בישראל נדרש בשנה לבצע בין שתיים לארבע משימות כתיבה בממוצע. בארה"ב תלמיד ממלא בין מטלות מסוג זה". 40- ל 20 חוג לכל ילד "כשאני מסתכל על תמונת המצב ושואל את עצמי למה ההישגים אינם דומים בין מקום אחד למשנהו, אני מגיע לטעות הראשונה שלנו כחב ת רה - לא נתנו כלים שווים לתלמידים הבאים מרקעים שונים", מודה אבואב. "עד לשנים האחרונות מקובל היה שתקציב החינוך מחולק באופן שווה בין הערים בארץ לפי מספר התלמי ת דים, וזו טעות. הורה בקריית מלאכי לא יכול להרשות לעצמו הוצאות על מורה פרטי, חוגים ושעות העשרה כמו הורה מרעננה. את זה אנחנו מוכר ת חים לשנות, וזה האתגר הגדול ביותר שלנו: צמצום הפער בין הילדים השו ת נים בישראל. קיימת חשיבה שלפיה במקומות מסוימים תמיד יהיו הישגים גבוהים יותר לתלמידים מאשר במקו ת מות אחרים - וגם זו שגיאה. אפשר לשנות, אפשר לתת יותר לתלמידים שצריכים יותר". לדבריו, הפערים הקיימים כיום משפיעים לא רק על עולם החינוך - אלא נוגעים לכל תחומי החיים. "במקומות עם אוכלוסייה חלשה יותר, אנשים חיים פחות שנים, ויש להם חיים פחות טובים מאלה שבערי המרכז. הם עובדים פחות שנים, מש ת תכרים סכומים קטנים יותר, מעשנים ומשמינים יותר, פחות בריאים וגם יותר נפגעים מתאונות דרכים. אתה שואל למה? כי המצב בדרך לא טוב ואין מענה זמין שנותן רפואה דחופה. ואת כל מה שאני מדבר עליו עכ ת שיו אפשר וצריך לתקן דרך מערכת החינוך. "אנחנו מפעילים השנה חוג לכל ילד בערים מוחלשות, לעולים מא ת תיופיה, לתושבים לא יהודים ולחר ת דים. נפעיל צהרונים מסובסדים במ ת קומות רבים, שיאפשרו לילדים רבים לקבל עזרה גם אם המשפחה שלהם לא יכולה לתת". בזמן שיחתנו מקדמת את פני הבאים למשרד החינוך בתל אביב מחאה של כמה עשרות מפגינים, המבקשים להפחית את תשלומי ההורים לבתי הספר. "בשנה האחרונה הוקל משמעותית העול הכלכלי מעל ההורים", הוא מתגונן. "לפני ארבע שנים חוקק חוק חינוך חינם מגיל שלוש - ומדובר בחסכון של אלפי אצלנו אמרו 'אמת לאמיתה' והיום משתמשים ב'אשכרה'. 'בבת עיני' הפך ל'כפרה'. חלק מהבעיה הוא שתלמידים כמעט לא מתנסים בכתיבה, בין שתיים לארבע משימות מטלות 40- ל 20 בשנה בממוצע. בארה"ב יש בין צילום: מרים צחי "הוקל משמעותית העול הכלכלי מעל ההורים". עם שר החינוך בנט הורים מוחים מול משרד החינוך וקוראים להקלה בתשלומים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==