שביעי

07.09.18 | כ"ז באלול תשע"ח | 321 גיליון שביעי | 18 צילום: ירון וינברג שילה פריד סוכריית גומי וסכין עטופה בצלופן: שולחן החג שלא הכרתם מי הם האנשים שנותנים במתנה סכינים? מה בין סוכריית אבטיח לסימני החג? ואיך אפשר לא לישון תוך כדי הימנעות המנהגים הייחודיים שמאחורי ראש השנה • משתיית קפה? למי מאיתנו זה לא קרה: אתמ מגיעימ ל עודת חג אצל מכרימ משכבר הימימ, אכ מגלימ מנהגימ חדשימ, שונימ ואפ משונימ, שמעולמ לא שמעתמ עליהמ בעבר. גמ אמ אתמ חשימ שהגעתמ לאזור הנוחות בחייכמ, אתמ לא יודעימ איפה זה עלול לתפו אתכמ - בינ אמ בבית הכנ ת ובינ אמ בהליכה נטולת מטרה ברחוב - ככ שכדאי להכיר את ההרגלימ הפחות רגילימ שנהוגימ בקהילות או בעדות שונות כ ימנ לשנה טובה ומתוקה. מתנות לחג בתחומ המתנות שכיפ לתת ולקבל בראש השנה, הני חו בצד את זרי הפרחימ, אריזות השוקולד, הבשמימ והשמלות. אמ תיתקלו במקרה בערב החג בח יד הצו עד עמ כינ חדה עטופה בצלופנ ו רט חגיגי - דעו לכמ כי לא מדובר בשיגעונ, אלא במנהג של ח ידי ויז'ניצ - לתת במתנה כינ, כ גולה לפרנ ה טובה בשנה הקרובה. אמנמ במהלכ השנה כינ היא ימנ רע ולכנ אינה מקובלת כמתנה, ויש עדות מ וימות שבהנ אפילו נמנעימ מלהעבירה מיד ליד )שכנ היא תוביל לריב בינ המעבירימ(, אכ בראש השנה נהוג אחרת בגלל משפט אחד שמופיע בתפילה: "כנ תחתוכ קצבה לכל חי". בח ידויות אחרות בחרו כ גולה לפרנ ה מתנה נעימה ועריבה יותר. אמ יגיע אליכמ אחד השכנימ כשבידיו עוגת דבש - הוא לא התבלבל עמ פורימ. זהו מנהג עתיק יומינ אשר מקורו באירופה, לחלק עוגות מתוקות בערב החג כדי להמתיק את הגזירות ערב יומ הדינ, וכדי שאמ חלילה נגזר על אדמ מ וימ להתפרנ מנ הציבור - יחשיבו לו בשמיימ כאילו במתנ המאפה תתמלא הגזירה ולא יצטרכ להתבזות ולבקש צדקה. סורה חושך מקובל ומופיע גמ בהלכה עניינ מיעוט השינה ביומ הדינ, מחשש שמי שיישנ בראש השנה מזלו ינמנמ כל השנה )תלמוד ירושלמי(. אמ לכמ קשה להישאר ערימ אחרי ארוחה דשנה, ישנמ רבימ מיוצאי מרוקו הנמנ עימ משתיית קפה שחור במהלכ ראש השנה. למה? צבעו הכהה מ מל חושכ, ולכנ מחליפימ אותו בתה בהיר, ימנ לשנה ברוכה, לבנה ומאירה. ואמ כבר שחור או לבנ, גולה נו פת לשנה מאירה ובהירה - מנהג המקובלימ ללבוש בראש השנה בגדימ לב נימ מכפ רגל ועד ראש: חולצה, מכנ , קיטל, כיפה, כובע ואפ גרביימ ונעליימ. לבנ מ מל בקבלה את הח ד והרחמימ. אמ תראו אצל חבריכמ או שכניכמ אתרוג המונח על שולחנ החג, לא מדובר בהקדמה מוגזמת של מצוות ארבעת המינימ. בטור מובא מנהג לאכול עמ ימני החג אתרוג - פרי עצ הדר, ולהתפלל 'שנהיה הדורימ במצוות'. דמים בדמים נגעו במקרה שבבית הכנ ת הקרוב אליכמ מגיע מזל טוב לזוג הורימ, אשר יכני ו את בנמ בבריתו של אברהמ אבינו בינ שחרית למו פ של אחד מימי ראש השנה - בשולחנ ערוכ מובא מנהג מיוחד, להזמינ מוהל שגמ יודע לתקוע בשופר ולאחר ברית המילה למנותו להיות בעל התוקע, ושלא ינגב את פיו מדמ המילה של התינוק. ה יבה: כדי לערבב את דמ הברית עמ דמ אילו של יצחק המוזכר בראש השנה, להעלות את זיכרונ העקידה עמ דמ התינוק ולבקש רחמימ על עמ ישראל. ואמ אחרי כל אלה אתמ חשימ שחגכמ משעממ וריק ממנהגימ ייחודיימ - קחו לכמ עוד רעיונ להרבות בברכות ואיחולימ: הניחו לצד ה ימנימ קערה גדולה עמ וכריות בצורות ובצבעימ שונימ, והזמינו כל אחד מנ המ ובימ לב חור וכריה ולקשר את צורתה למשאלה לשנה החדשה. דוגמאות לא ח ר. גומי בננה - שנתבוננ על מעלות חב רינו ולא על ח רונמ, או וכריית אבטיח - שהנ קודות הפנימיות יתגברו על הקליפה • החיצונית. לא רק רימון ותפוח בדבש. שולחן החג חסידי ויז'ניץ נוהגים לתת סכין כסגולה לפרנסה טובה. יש עדות שבהן נמנעים מלהעבירה מיד ליד, אך בראש השנה נהוג אחרת בגלל משפט אחד - "כן תחתוך קצבה לכל חי"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==