שביעי

07.09.18 | כ"ז באלול תשע"ח | 321 גיליון שביעי | 62 מראש ההר למסירת שמות לתפילה בהר | ירושלים 57104 ת.ד המדור בחסות ישיבת הר הבית ……… www.temple-mount.co.il | 0 73-22-11-552 ולתרומות: טלפון ישיבת הר הבית Yeshivat har habait בין העולים להר השבוע: • בחיל וברעדה אל הדין במקום המקדש וגם צל"ש וטר"ש • הרב בניהו ברונר ופרופ' הרב יואל אליצור שקד אייזמן הר הבית שלי / שו"ת הר הבית עלינו להר הבית בשבת פגשתי חברים שגרמו לי לזוז באי נוחות בשל העובדה שאף פעם לא עליתי להר הבית. הצעתי לאמא ואבא שלי להצטרף והם נענו בשמחה )גם להם זו פעם ראשונה!(. יצאתי יחד עם אבא לטבילה לילית בבור ליד היישוב. קמנו בבוקר מוקדם ונסענו שלושתנו לירושלים. לא ארחיב יותר מידי, אך כבר אומר שהייתה זו חוויה מיוחדת וחשובה ואני ממליץ מאוד. מצד אחד מאוד מרגש. כל השנים אנחנו הולכים לכותל, ופעם ראשונה להגיע למקום בו ממש עמד בית המקדש זו חוויה מרגשת. לראות ולשמוע אנשים שבמשך שנים עולים בקביעות להר ומסבירים על כל פינה בהר, ולהסתכל יחד איתם בעיניים משתוקקות אל כל עבר. זהו מקום קדוש לכל כך הרבה אנשים והיה שווה וראוי להגיע. מצד שני חוויה לא פשוטה. כבר מההתחלה סווגנו כאנשים שדורשים ליווי משטרתי על מנת לעלות להר. במשך כל הסיור ננעצו בנו מבטים וצולמנו על מנת שלא נעשה את מה שלנו אסור )בין השאר לגעת ברצפה, לברך ברכת שהחיינו ועוד(. לראשונה הרגשתי מופלה בארץ ישראל בגלל שאני יהודי. תודה לאלו שבזכותם הגעתי להר הבית, המקום בו שכן בית המקדש שיבנה בע"ה במהרה בימינו. תודה להורים שלי שבאו איתי ותודה גם לשוטרים ששומרים יום יום שבאים לעלות. על אלו הרב הלל בן שלמה נוהגים בעשרת ימי תשובה שאלה: להחמיר בדברים שנוהגים להקל בהם כל השנה. כיצד ראוי לנהוג בעניין עצם העליה להר הבית בימים אלו ובמה ראוי להחמיר? תשובה: ישנם שני סוגים של חומרות. יש חומרות של פרישות והתנזרות - כמו תעניות. ויש חומרות של התחברות, תוך הקפדה על הדרך הנכונה לעשות זאת, כמו הקפדה על אכילה בדרך הנכונה. כאפשרות זו נראה מקור הדין של החומרות בימים אלו - אכילת חולין בטהרה. בדומה לזה - היו שהמליצו לא להתחתן או לא לשמש בימים אלו, אך הגישה המקובלת בהלכה היא שאדרבה, מצוות הפריה והרבייה והעונה הן מצוות חשובות, ובוודאי שאין לעשות חומרות על חשבון מצוות מן התורה. גם בנוגע לעלייה להר הבית. ישנן חומרות טובות, כמו להקפיד לקיים את הטבילה ביום שלפני העלייה, בשביל לא להיות טבולי יום בזמן העלייה. אך תמיד יש לשים לב, שלא לנסות להחמיר בדברים שעלולים לגרום לעלייה להר הבית להתבטל לגמרי – שהרי חשיבות העלייה להר הבית בימינו היא גדולה, ומקיימים בכך כמה מצוות מן התורה. ובוודאי שאין לבטלה בגלל דברים שאינם מוכרחים מעיקר הדין. לשליחת שאלות עבור שו"ת הר הבית: y.arabiet@gmail.com היישר מצפת להר הבית אנשי צפת בראשות הדיינ הרב בניהו ברו נר, תושב העיר, יצאו לדרכ בשעות הלילה המאוחרות של מוצאי-שבת לתפילת שחרית בשער-הלל, ומשמ אל ההר בקדושה ובטהרה. במשכ למעלה משעה ורבע הדריכ הרב ברונר את המשתתפימ בעלייה ולימד בהר. גמ הרב נית ובנמ החתנ עלו אתו. העלייה בעלייה מתמדת יהודימ פקדו בשבוע שעבר את הר 588 הבית כהלכה, לקראת יומ הדינ. זו עלייה של לעומת השבוע המקביל אשתקד, אז עלו 27% יהודימ. 463 אל ההר בין העולים להר: רבנים ופרופסורים הרב פרופ' יואל אליצור שעלה השבוע, הז כיר לטובה את השקט והרגיעה השוררימ במקומ. הרב שמואל מורנו עלה השבוע להר הבית יחד עמ פרופ' גבי ברקאי בעלייה מתוכננת ומודר כת על ידי שניהמ בארגונו של אודי חירמנ. צל"ש וטר"ש לפחות שלוש פעמימ אישרה השבוע המ שטרה ליהודימ להיכנ אל ההר במקביל לשהותמ של הקבוצות הרגילות. אולמ היו גמ שני מקרימ מצערימ, בהמ הגבילה המשטרה את מ פר העולימ, כאשר מ פרמ עלה על ארבעימ איש, על אפ שהגיעו בשעת הפתיחה ואפ לפניה. העולימ נאלצו להמתינ יותר משעה עד לאחר שהקבוצה הראשונה ירדה מנ ההר. תּוֹ - ׁ ְ ש ַ ד ִ ק ְ ר ו ָ ה ָ ת ה ֶ ל א ֵ ב ְ ג ַ ה שמירת המקדש במקרימ שונימ השבוע, פרשו מהעליה להר יהודימ שלא טבלו ולא התכוננו כראוי לעלייה, לאחר ששמעו מעולי ההר שנכחו במקומ על חיוב הטהרה בעלייה. המ הודו לעולימ שהצילו אותמ מעליה בטומאה להר הקודש. חלקמ עשו מאמצימ מיוחדימ לטבול ולחזור אל ההר כהלכה.