שביעי

07.09.18 | כ"ז באלול תשע"ח | 321 גיליון שביעי | 64 , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… שבתאי שירן מפת הדרכ י ם בימימ נוראימ אלו של ליחות ותחנו נימ בהמ נשפט אדמ על פי מעשיו ולא על פי חכמתו, נעלה לקברו של התנא חנינא בנ דו א, שיומ פטירתו על פי המ ורת הוא בא' דראש השנה. תפי ת עולמו ברה ש"כל שמעשיו מרובינ מחכמתו - חכמתו מתקיימת, וכל שחכמתו מרובה ממעשיו - אינ חכמתו מתקיימת. הוא היה אומר: כל שרוח הבריות נוחה הימנו - רוח המ קומ נוחה הימנו, וכל שאינ רוח הבריות נוחה הימנו - אינ רוח המקומ נוחה הימנו" )אבות ג:ט(. ני ע בדרכ נופ פתלתלה ויפה - מצומת דרכ כפר מנדא, 784 המוביל נעלה בכביש היא מנדי של תקופת הגמרא, ונחלופ ליד הישוב הדתי, מורשת, שהוקמ במ גרת 'תוכנית המצפימ' והתפר מ בבית הכנ ת שלו. בצומת ידפת נפנה מזרחה לכביש שהוא אחד מדרכי הנופ היפות בארצ, 7955 כאשר מימינ פרו ה בקעת בית נטופה ומ שמאל בקעת כנינ. נעבור כעת ליד הישוב ' ע"י 'השכטרי 60 ידפת שהוקמ בשנות ה טימ' של בית ה פר הריאלי. לפני היישוב , ונחצה 804 אבטליונ נפנה שמאלה לכביש את העיר עראבה בתוכ שכונותיה ו ימ טאותיה. כשנגיע לכיכר גדולה ניקח את הפנייה ימינה, נחלופ על בית הקברות המ "מלאכתן מתברכת" בלב העיר היהודית הקדומה והערבית של היום, עראבה, ניצב ציונו של התנא נצלו את התפילות במקום לסיור ביישובי הסביבה • חנינא בן דוסא נפנה שמאלה ברחוב צר. T קומי ובצומת מטר נבחינ מימינ במדרגות 100- לאחר כ העולות למערת ר' חנינא בנ דו א החו ות בצל אילנ עתיק. אפשר גמ פשוט להקיש 'קבר רבי חנינא בנ דו א'. waze ב- חנינא בנ דו א חי בישוב ערב, היא עראבה של ימינו ]ירושלמי תענית ד, א[. על פי רוב לא מצמידימ לשמו את התואר רבי שכנ לא נמ רו משמו חדושי תורה, אלא הוא השתייכ לקבוצת צדיקימ המכונה בגמרא "ח ידימ ראשונימ", שע קו בעיקר בעבודת ה' מתוכ דבקות ותמימות. "תנו רבננ: ח ידימ הראשונימ היו שוהינ שעה אחת ומתפללינ שעה אחת וחוזרינ ושוהינ שעה אחת. וכי מאחר ששוהינ תשע שעות ביומ בתפלה תורתנ היאכ משתמרת ומ לאכתנ היאכ נעשית? אלא מתוכ שח ידימ המ תורתמ משתמרת ומלאכתנ מתברכת" )ברכות, לב, ב(. מ תבר שהמושג "מלאכתנ מתברכת" הוא מושג יח י מאד שכנ חנינא בנ דו א היה עני מרוד, אכ בזכות ח ידותו זכה לקרבה אינטימית לקב"ה שגדולי החכמימ לא זכו לה. "מעשה ברבי חנינא בנ דו א שהלכ ללמוד תורה אצל רבי יוחננ בנ זכאי, וחלה בנו של רבי יוחננ בנ זכאי. אמר לו: חנינא בני, בקש עליו רחמימ ויחיה. הניח ראשו בינ ברכיו ובקש עליו רחמימ - וחיה. ... אמרה לו אשתו: וכי חנינא גדול ממכ? אמר לה: לאו, אלא הוא דומה כעבד לפני המלכ, ואני דומה כשר לפני המלכ" )בר כות, לד, ב(. התיאור המוקדמ ביותר של ביקור בקברו של חנינא בנ דו א בעראבה נמצא ב פר 'קבלת צדיקי ארצ ישראל', מאמצע המאה . ניתנ להניח שהמחבר שאב את המי 12 ה דע ל יוריו מהיהודימ המו תערבימ, אותמ יהודימ תושבי הארצ שלא גלו ממנה ושמרו בידמ מ ורות קדומות על קברי צדיקימ. זוהה קברו של בנ דו א בע 1311- גמ ב ראבה ע"י תלמיד הרמב"נ ששמו לא נודע לנו, אכ מתוכ פרו 'תוצאות ארצ ישראל' ברור לנו ש ייר בארצ לארכה ורחבה. ובעקבות שני אלו הגיעו עולי רגל רבימ נו פימ. ואמ תשאלוני עד כמה זיהוי הקבר הוא הי טורי, אומר שאינני יודע. אכ בזכותו ע קנו באישיותו ובתורתו של אותו צדיק. בזכותו זכרנו שעראבה של היומ הייתה פעמ עיר יהודית בשמ ערב. הזכרנו את היהודימ המו תערבימ ואת עולי הרגל ש כנו נפשמ בדרכמ לציונ, ואפ בקרנו בישובי 'תוכנית המצפימ' - ודיינו בככ. שתהא שנה טובה • לקוראנו ולכל בית ישראל.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==