שביעי

21.09.18 | י"ב בתשרי תשע"ט | 322 גיליון שביעי | 8 אמ נ ו ן ש ו מ ר ו ן ביהמ"ש אליקים רובינשטיין, לשעבר שופט העליונ, פר מ בראש השנה בעלונ 'שבתונ' מאמר ארוכ, המבקש להציג אורות וצללימ בציונות הדתית. לצד מחמאות רבות על השתלבותה בכל צמתי החיימ והובלה בכל מוקדי ההשפעה, מותח רובינשטיינ גמ ביקורת. בהתאמ לאופיו ולמ ורת כתיבתו הזהירה והמנומ ת, רובינשטיינ לא הולמ בציונות הדתית, אכ דבריו חד משמעיימ: "מדוע אינ הצי בור הציוני-הדתי נתפ כראש הקוראימ לשלומ?", "החשדנות והיח הבוטה כלפי ביהמ"ש העליונ, הרווחימ בחוגימ שונימ בציונות הדתית - המ מוגזמימ מאוד". בנו פ ובאופנ כללי הוא ממליצ: "תיקונ חוק י וד הלאומ הוא בעיני צעד נכונ", "יביט כל אחד מאתנו אל נפשו בימי הדינ וינ ה לטהרה משמצי הגזענות". השופט בדימו רובינשטיינ הוא אחת הדמויות המרשימות, המשכילות והמתונות במרחב הציבורי. תחנות חייו אפשרו לו להכיר את הזירה המדינית, פוליטית והמשפטית טוב יותר מרוב חבריו על כ השיפוט, מה שכנראה גמ תרמ למזגו הבלתי נחרצ ב וגיות שמונחות לפתחו. אבל כשהוא מכנה את בית המשפט העליונ "נכ א טרטגי לישראל", הוא נ חפ. כשהוא מבקש ש"היח הציוני-דתי אליו ראוי להשתנות", הוא לא מתמודד עמ הפ יקות ה ותרות ב ו גיות בניה בלתי חוקית, שהנ לב הת כול של הימינ הדתי מבג"צ. אבל הוא בעיקר מתעלמ מבעיית הב י , שבכל הנוגע לאמונות ודעות, שופטי העליונ הינמ ככל האדמ. שאינ להמ כלימ מק צועיימ ואינ להמ הכשרה ייחודית לפ וק נכונ. הה תמכויות לכאורה על חוקי י וד או על הגדרות ערכיות שהמ ממציאימ בהבל פיהמ, נכתבות אולי בני וחימ משפטניימ מרשימימ אכ הנ מעוגנות אכ ורק בהשקפת עולממ הפרטי. זו שהביאו מהבית. הוגשה עתירת המועצה האזורית חופ עזה 2005- כאשר ב כנגד ההתנתקות, היה זה השופט אדמונד לוי, חובש כיפה רו גה, תושב רמלה ולשעבר גנ ראש עיר מטעמ הליכוד, היחיד שופטימ אחרימ שתמכו בה. איש 10 שהתנגד לתכנית, למול מהמ לא היה דתי. הפגינו נגד ההתנתקות, הנ נעצרו 13-14 כאשר קטינות בנות ונכלאו בכלא נווה תרצה לעשרות ימימ בהוראת שופטת ביהמ"ש העליונ איילה פרוקצ'יה. האמ העובדה שהיא נולדה בקיבוצ אשדות יעקב תרמה להחלטה? ביר שכנ. האמ זה מיקרי שהיא גמ החמיאה לעמותת עדאללה - התומכת בחרמ נגד ישראל, על היותה ארגונ זכויות אדמ הפועל במחוייבות מו רית גבוהה? ביר שלא. כאשר פ ק בית המשפט העליונ בעד פתיחת חוק המרכולימ , זה נבע רק מהתמהיל החברתי של 2 לעומת 5 בשבת ברוב של השופטימ שה 2 , השופטימ שתמכו בחוק היו חילוניימ 5 : ההרכב תנגדו, ולברג והנדל, היו דתיימ. כל ככ פשוט. כל ככ מקוממ. ויש דוגמאות למכביר. אבל העניינ די ברור: ביהמ"ש העליונ זוכה בחו ר האמונ של הציונות הדתית, כי שופטיו חוטאימ בחטא היוהרה ולוקימ בהתנשאות. במקומ להאזינ לביקורת, לפתוח את ראשמ להתמודד בכנות עמ הטענות, המ נאטמימ, מצופפימ שורות באופנ ילדותי ואפילו קצת פחדני, ודוחימ בבוז ובתוקפנות את מבקריהמ. "ימי הדינ מצדיקימ גמ התבוננות אל הצללימ במידת ענוה", יכמ רובינשטיינ את טענותיו כלפי הציונות הדתית. ראוי • שעל מידת הענווה ימליצ קודמ לחבריו שבגבעת רמ. ראוי שחבריו ב'עליון' יכירו את מידת הענווה. השופט רובינשטיין, ארכיון השופט )בדימוס( אליקים רובינשטיין דורש מהציונות הדתית לשנות בציונות הדתית מבקשים הדדיות • את יחסה לביהמ"ש העליון ביהמ"ש העליון זוכה בחוסר האמון של הציונות הדתית, כי שופטיו חוטאים בחטא היוהרה ולוקים בהתנשאות. במקום להאזין לביקורת, הם מצופפים שורות באופן ילדותי 90 צילום: הדס פרוש, פלאש amnonzst@gmail . com …… …

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==