שביעי

35 | 12.10.18 | ג' בחשון תשע"ט | 325 גיליון שביעי , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… שבתאי שירן מפת הדרכ י ם באזור שפלת יהודה, חבל עדולמ, לא רחוק מקריית גת ממערב וחברונ ממזרח נמ צאת ארצ אלפ המערות. אזור המכונה ככ על שומ אלפי המערות שנחפרו בו לצורכ אכ ונ בימות שלומ והו בו למחילות מ תור בתקופת מרד בר כוכבא. המ לע כאנ הוא קרטוני ונוח לחציבה, ולכנ הו פת קומה תת קרקעית למגורימ היתה מקובלת אז. הישו בימ חרבו במרד, הבתימ נמחו, ורק מחילות המ תור נותרו עדות דוממות לחיימ שהתר חשו כאנ פעמ. השמ 'חורבת מדר ' ניתנ לאתר בעק בות השמ הערבי 'ח'רבת דרו יה'. ב פרות חז"ל קיימ מושג של מאכל בנ דרו אי על שמו אדמ בשמ בנ דרו אי )בבלי, שבת, כ, א( או בר-דרו יי )ירושלמי, עבודה זרה ד' (, שנהג לאכול מאכלימ מבושלימ למחצה. 3 יתכנ שמוצאו ביישוב שהתקיימ כאנ. האטרקציה של המ לול היא מחילת המ תור המתאימה לזחילה, ולכנ האתר מומלצ לילדימ בלוויית מבוגר אחראי. איך מגיעים? 12- , כ 38 הגישה למ לול היא מכביש ק"מ דרומית לכני ה הראשית לבית שמש ק"מ צפונית לצומת נחושה ה מוכה 7- ו לבית גוברינ. לבאימ מכיוונ דרומ, הפנייה לחורבת ק"מ צפונית למ עפ 2.5- מדר נמצאת כ ארץ אלף המערות • זחילה במערה חד סטרית • מחילות מסתור מתקופת בר כוכבא הכינו את פנסי הראש • מערת קבורה מפוארת הגישה ליישוב נחושה, והפנייה היא ימינה. לבאימ מכיוונ צפונ, אינ פניה שמאלה לכנ יש לפנות ימינה למצפה משואה ושמ לבצע פניית פר ה ובזהירות לחצות את ק"מ 2.6- ולהמשיכ עמ השילוט כ 38 כביש עד למגרש החניה. נתחיל את המ לול בעליה אל התל בשביל הכחול המוביל אל מערת המ תור. נדליק פנ ימ ונתחיל לרדת מהכני ה העליונה של המערכת אל הפתח העליונ של הנקבה. אורכ מטרימ, והוא בוכ 100- המערה למעלה מ ומפותל. לאורכ הדרכ חיצימ מחזירי אור, והזחילה מחייבת גמישות ופנ י ראש. מידי פעמ ישנמ חדרימ בהמ ניתנ לנוח מעט לפני ההתקדמות, אכ המערה היא חד טרית ולא ניתנ לחזור אחורה, גמ משומ שהיא מחייבת דילוגימ בינ גבהימ שונימ. כאמור חוויה לי לדימ, להורימ פחות. לאחר שיצאנו מאובקימ מהמחילה נעלה אל ראש התל עד שנגיע לפירמידה. זו הפי רמידה היחידה המוכרת בארצ והיא מציינת קבר אדמ חשוב תחתיה. 100- נמשיכ עמ השביל היורד למרחק כ מטרימ ונגיע לשורת אבני גזית. אתר זה לא נחפר, אכ שורות הנדבכימ המ יביות, והעובדה שהמבנה מכוונ כנגד ירושלימ, תומכות בהשערה שמדובר בבית כנ ת, שכנ רמת החיימ בכפרימ באותה תקופה אפשרה לבני הקהילה לבנות רק בנינ אחד מפואר והוא בית הכנ ת. כפי שאומרת התו פתא )בבא מציעא, יא(, כופינ בני העיר זה את זה לבנות להנ בית הכנ ת ולקנות להנ פר תורה ונביאימ. מכאנ נמשיכ לכיוונ מטה ונבקר במערת קבורה מפוארת. מערה זו עברה אירוע ונ דליזמ ולכנ חלקה הימני הרו . ניכנ בעד הפתח שאבנ הגולל מו ט לצידו, בצד ימינ כוכי קבורה הרו ימ, בצד שמאל שלשה כוכי קבורה מפוארימ. ניכנ אל החדר השני. כאנ נראה שלשה משכבימ, באחד מהמ מונח ארונ אבנ )גלו קמה( ובשני ארונ קטנ יותר ללא מכ ה. בתוכמ הונחו עצ מות הנפטר, לאחר שלוקטו מהמקומ בו היו טמונימ למשכ שנימ עשר חודש בהמ נרקב הבשר ונותר רק השלד. זה היה גנונ הק בורה היהודי באותמ ימימ. מהמערה נמשיכ עמ השילוט למערת הקו לומבריומ, ששמשה לגידול יונימ לצורכ קרבנות ואכילה. בשרנ היה זול, שמנ וזמינ, גידולנ קל ואינו מצריכ מאמצ יתר, ואפ הפ רשותיהנ שימשו לזיבול הגינות. נמשיכ בשביל הירוק ונגיע אל שרידי הכנ יה, המעידה על התיישבות נוצרית במקומ לאחר חורבנ הישוב היהודי במרד בר כוכבא. נפרד מאבותינו הקדמונימ שחיו ולחמו כאנ והורישו לנו את השאיפה 'ולירושלימ • עירכ ברחמימ תשוב'.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==