שביעי

19.10.18 | י' בחשון תשע"ט | 326 גיליון שביעי | 34 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה השיבה ללימוד פשוטו של מקרא בדורות האחרונימ הביאה לעניינ הולכ וגובר בדרכי הניתוח ה פרותיות ובחשי פת רבדימ ורעיונות עמוקימ החבויימ בתוכ הפ וקימ ובינמ לבינ עצממ. גישה זו מעשירה את לימוד התורה, מחזקת את האמונ בדברי הכתוב ומקרבת את עולמנו לעולמ התורה. נקודת פתיחה מציע מאות עיונימ קצ רימ בפשוטנ של פרשות השבוע, הפותחימ צוהר להבנה מהירה של כל אחת מנ הפר שות ומהווימ נקודת פתיחה לדיונימ רל וונטיימ ובעלי משמעות ביב רעיונ מרכזי אחד בכל עיונ. ה פר הוא כלי עזר יעיל להכנת דברי תורה ומבוא מצוינ למבקשימ לבוא בשערי לימוד פשט הכתוב. הרב אמנונ בזק הוא ר"מ בישיבת הר עציונ ומרצה לתנ"כ במכללה האקדמית הרצוג. חלק בעולם ספי שיבק עמ' 239 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים ילדות בלתי נשכחת סיפורה האישי • קנאה, מתיחות עדתית ופערים על בסיס מעמד סוציו אקונומי '80- של אולפניסטית מעיירת פיתוח בצפון מספק צהר לחיים בשנות ה הרב אמנונ בזק נקודת פתיחה / עמ' 464 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ אינ לי מושג מיהי פי שיבק שכתבה את ה פר 'חלק בעולמ'. מגב ה פר אני לומד שזהו פר הביכורימ שלה. בלי המונ ני וחימ מתחכמימ. ועוד לפני שא פר על מה ה פר אני רק יכול לומר שהיא כות בת משובחת, שהזרימה של הכתיבה שלה מעולה, והיא יוצרת אינטימיות עמ הקורא בשפה לא מתאמצת. יש ופרימ שנושאי הכתיבה שלהמ משובחימ אבל ה גנונ שלהמ מוציא את החשק לקרוא. במקרה הזה נראה כאילו הכותבת כבר הותירה מאחוריה שלל כותרימ, ונהדר לגלות שזה ה פר הראשונ שלה. אז על מה ה פר? אולפני טית מעיירת פי תוח קטנה בצפונ הארצ המתגלגלת דרכ תחנות החיימ השונות, או בקיצור: מתבגרת. ה פר מתעד את החיימ האלה - מתיחות עדתית, התנדבות בקיבוצ, מגורימ בת"א ושהות בא נגליה - עד שב ופ היא וטה מהדרכ, ממנה ציפתה החברה בה גדלה שהיא תצעד בה. ' תחי 80- הימימ המ ימי שנות ה ', באולפנה מ תתרת מתחת 90- לת ה לאידיליה החברתית הרבה קנאה. מי היל דות העשירות והעניות, חברויות שמתה דקות ונפרמות, קודימ חברתיימ שנבחנימ שוב ושוב ולב ופ מתנפצימ. קל לדלות רגעימ משובחימ מה פר: כבר ( נבחרת 11 בפתיחה גיבורתנו )אז רק בת לא ופ כ פ בשביל מתנה למורה. במקומ לקנות היא מבזבזת אותו על שטויות )ועל הדרכ מוכיחה לחברות שיש לה כ פ לש טויות(. כשהיא נבוכה מול החברות כשמ תברר שאינ כ פ, היא מבקשת מה' שייתנ לה פתרונ. בהמשכ אותו יומ היא מבקרת אצל הדודה, שנותנת לה כ פ להעביר לח ברה שלה שעשתה בייבי יטר על הילדימ של הדודה. את ההמשכ אפשר לנחש )היא לקחה את הכ פ וקנתה בו את המתנה(. בפרק נהדר שכותרתו 'גמ שמיימ עוטי ערפל מפיקימ אור נעימ', יש אולי את כל מה שיפה ב פר הזה. תלמידה בשמ אורלי נענשת בכתיבת חיבורימ, ופונה אל הגיבורה שתכתוב לה חיבור על חשיבות ה ליחות. התוצאה המשובחת מובילה לתליית החיבור על דלת הכיתה והמורה מציינ את אורלי לשבח. אירוניה חריפה מאוד שכתובה היטב. כמו שאפשר להבינ, יש הרבה הצלפות בגבה של החברה הדתית ב פר הזה. חלקנ בוודאי כבר פחות רלוונטיות, כמו המתח העדתי שמוביל את התלמידות ה פרדיות לשנוא את הרב רק כי הוא אשכנזי או שרק התלמידה האשכנזייה התברכה בכ פ. מנ ה תמ היומ זה נראה טוב יותר. אחרות, כמו אינדוקטרינציה ו תימת פיות של תל מידות, נדמה לי ששכיחות יותר. ח רה לי מעט חמלה ב פר, ואולי רוכ אמ לנ ח את זה במדויק. אבל האמת שזה לא מפריע לי מאוד, כשהתוצאה ה ופית משובחת למדי. על הכתפיימ של המחברת תעמוד עכ שיו משקולת לא פשוטה של מבחנ כתיבת ה פר השני. אבל היא בהחלט יכולה להיות • מ ופקת מהתוצאה של ה פר הנוכחי. shutterstock צילום:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==