שביעי

35 | 19.10.18 | י' בחשון תשע"ט | 326 גיליון שביעי , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… שבתאי שירן מפת הדרכ י ם "וַיִשְמַ ע אַבְרָמ כִּי נִשְבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת נ" )בראשית, יד, יד(. Aָ חַנִיכָיו .... וַיִּרְדֹּפ עַד דּ אינ מי שלא ביקר בשמורת הדנ, אחת השמורות היפות ביותר בארצ. השמו רה מלאה במעיינות, עצימ גבוהימ ופינת שכשוכ. אבל הפעמ אני ממליצ דווקא על דנ של פרשת השבוע, על המ לול האר כיאולוגי בגנ הלאומי. איך מגיעים? כותבימ בווייז 'שמורת תל דנ'. מיד בכ ני ה לאתר צועדימ בשביל המ ומנ, עוצ רימ לצלומימ )חובה( בגשר מעל הנחל הזו רמ, ובצומת שבילימ פונימ ימינה עמ השי לוט לדנ העתיקה. יחד איתנו צועדימ המונ רב על ילדיו. המ אינמ תאבי ארכיאולוגיה, המ המחפשימ את בריכת השכשוכ. אכנ, לאחר שנעבור את הבריכה ישתרר לפתע שקט נעימ בשביל ואנו נמצא עצמנו צו עדימ בגפינו. נעבור את השער הישראלי )אליו נחזור בהמשכ( ונשימ פעמינו אל השער הכנעני. מתחת לגג פל טיק ענק נראה אותו - שער בינ ארבעת אלפימ שנה עשוי מלבני בוצ. כנ, ככה בנו פעמ, מלבני בוצ מחוזקימ בתבנ כמו שנאמר ב פר שמות פרק ה': "תֶּבֶנ אֵינ נִתָּנ לַעַבָדֶיכָ וּלְבֵנִימ אֹמְרִימ לָנוּ עַשוּ". השער הזה בין שבילי התנ"ך שמורת תל דן עשירה • מתקופת אברהם אבינו ועד ירבעם בן נבט ויש גם בריכות שכשוך ומעיינות • בממצאים היסטוריים מתקופתו של אברהמ אבינו מעיד על עצמ תה של העיר, ומכאנ ברור למה בחר הכתוב לציינ את דנ מכל ערי ה ביבה. נחזור אל השער הישראלי המשוחזר, שער רחב מימדימ )כנראה מתקופת דוד המלכ( הבנוי כחלק מחומה גדולה. לפני השער יש רחבה גדולה שנקראה בעבר 'חוצות העיר' - השטח הציבורי המיועד ָלמ חר בכל עיר ראשית המכבדת את עצמה. "ויֹּאמֶר אֵלָיו )אחאב לבנ הדד( הֶע קַח אָבִי מֵאֵת אָבִיכָ אָשִיב וְחוּ Aָ ֹרִימ אַשֶר ל צוֹת תָּשִימ לְכָ בְדַמֶּשֶק כַּאַשֶר שָמ אָבִי בְּש מְרוֹנ" )מלכימ א כ, לד(. מכאנ בא הכנוי 'חוצות' בעברית בת ימינו, למרחב פתוח של קניות ובילויימ. כאנ במתחמ הזה, נמצאה אחת הכתובות הארכיאולוגיות החשובות ביותר לתקופת המקרא - היא כתובת דנ, חלק מאנדרטה שהציב חזאל מלכ ארמ ובה הוא מתפאר על נצחונו כביכול על יהורמ מלכ ישראל ואחזיה מלכ יהודה לבית דוד. זו העדות החוצ מקראית החזקה ביותר לקיומה של שושלת בית דוד, בנגוד לדעת חוקרימ מודרניימ פקני תנ"כ המנ ימ לשלול את קיומה של שושלת כזאת. אנו נכנ ימ בשער העיר, ומי שלא מתמצא בארכיאולוגיה חייב להגיע לכאנ לפחות פעמ אחת ולעמוד על עצמתו של השער מתקופת בית ראשונ. שער מקראי אינו דלת, זהו מו ד טְרִימ Aֹ שמ ישבו שופטי העיר, "שֹפְטִימ וְש תֶּנ לְכָ בְּכָל שְעָרֶיכָ" אומר הכתוב )דברימ, Aִ תּ טז, יח(. כאשר אתמ חוצימ את השער ואת חדרי המשפט תוכלו לראות באופנ מוחשי את אברהמ אבינו ' וגר ע קה' עמ עפרונ החתי: "וַיַּעַנ עֶפְרוֹנ הַחִתִּי אֶת אַבְרָהָמ בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת לְכֹל בָּאֵי שַעַר עִירוֹ" )בראשית, כג, י(. אנחנו רואימ את לוט פוגש את המלאכימ בשער דומ: "וַיָּבֹאוּ שְנֵי הַמַּלְאָכִימ ְדֹמָה, בָּעֶרֶב, וְלוֹט, יֹשֵב בְּשַעַר- ְדֹמ" )בראשית, י"ט(, ואת בעז מבקש מהגואל לשאת את רות: "וּבֹעַז עָלָה הַשַּעַר וַיֵּשֶב שָמ וְהִנֵּה הַגֹּאֵל עֹבֵר" )רות, ד, א(. אנחנו ממשיכימ לטייל לאורכ 'המ ילה' העוברת בינ שרידי העיר הישראלית, עד הגיענו אל מרכז פולחני אותו מקובל לזהות כמתחמ אשר הקימ ירבעמ בנ נבט עמ הת פלגות הממלכה: "וַיַּעַש )ירבעמ( שְנֵי עֶגְלֵי ְזָהָב וַיֹּאמֶר אַלֵהֶמ רַב לָכֶמ מֵעַלוֹת יְרוּשָלִַמ הִנֵּה אֶלֹקיכָ יִשְרָאֵל אַשֶר הֶעֶלוּכָ מֵאֶרֶצ מִצ ית אֵל וְאֶת הָאֶחָד Aֵ רָיִמ: וַיָּשֶמ אֶת הָאֶחָד בְּב נָתַנ בְּדָנ" )מלכימ א ,יב, כח(. הדרכ ממשיכה אל מקורות הדנ וחזרה אל הפלג הזורמ. מ לול כל ככ קצר וכל ככ • עשיר, אל תחמיצו.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==