שביעי

09.11.18 | א' בכסלו תשע"ט | 329 גיליון שביעי | 44 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה פסיכולוגיה של נביאים הרב אילעאי עופרן • גיבורי התנ"ך ומנגנונים פסיכולוגיים מובאים בכפיפה אחת בכובע של פסיכולוג, מצליח להפתיע עם גישה נועזת ומרחיקת לכת הרב אילעאי עופרנ הוא רב ופ יכולוג, משמש כרב קבוצת יבנה וכראש המכינה הקדמ- צבאית 'רוח השדה' )וגמ נוהג לה שמיע את דעתו לא אחת בפיי בוק בעניינימ שונימ וזוכה לפופולאריות רבה(. קראתי בחיי יותר מ פר אחד שמנ ה לה ציע קריאה פ יכולוגית של התורה. לפני עשרימ שנה היה מדובר ב'טרנד' פורצ דרכ שהעלה את השאלה, שבזמנה הייתה חתרנית, 'האמ נכונ לפרש את היהדות בהתאמ לידע הפ יכולוגי הקיימ'? מאז קמו א כולות שונות, תומכימ ומתנגדימ, ודרכימ פרשניות שונות לענות על השאלה. ההפתעה הראשונה ב פר הנוכחי הייתה כבר בתוכנ העניינימ של ה פר. הנחתי שהוא יע וק בדמויות תנ"כיות שלכל אחת מהנ תתלווה פרשנות פ יכולוגית. אבל לא. ה פר מחולק לפי נושאימ כמו 'פ יכואנליזה' ו'פ יכולוגיה התפתחו תית', כשלתוכ התיאוריות הנ"ל משובצימ יפורימ רלוונטיימ שבהמ נעשה שימוש בתיאוריות האלה. זה מפתיע, כי זה אומר שהרב עופרנ לא בחר להדגיש את הייחו דיות הפ יכולוגית של כל דמות לכשע צמה, אלא דווקא להראות את הדמיונ או השוני של גיבורי התנ"כ אלה מאלה על פי מנגנונימ פ יכולוגיימ. אמ לא הייתי יודע מי המחבר, פק אמ הייתי מהמר שמדובר ברב. זו לא אמירה שלילית, אלא הבעת עמדה. אינ יותר מדי התייח ויות לחז"ל ב פר, והקריאה צמודה למקרא. השוואה מעניינת שמובאת ב פר היא בינ אברהמ ונוח ליהודי הפשוט. בעוד אצל נוח נכתב שהוא התהלכ "את האלוקימ" אצל אב רהמ נכתב שהוא התהלכ "לפני האלוקימ", ואצל בני ישראל מצווימ ללכת "אחרי ה'". בעוד בעיניימ פשוטות נראה שדווקא נוח מ מל את הקרבה האידיאלית לה' ואת ההת בטלות לפני ה', בגלל כפיפות הקומה כלפי ה'. הטענה ב פר היא מרחיקת לכת, נועזת, ואמ להיות קצת גלוי נפשית היא גרמה לי ממש להרגיש טוב עמ היומיומ שלי. המחבר מראה כיצד באמצעות התיאוריה של מהלר שמציגה את שלבי ההתפתחות מתלות מוחלטת בהורה עד לעצמאות מוחלטת, ניתנ לה ביר את תהליכ ההתרחקות הנפשי מה' של שלוש הדמויות האלה. אמ בתחילה נוח נמצא בשלב הילדותי שבו התלות בה' היא מוחלטת, אצל אברהמ מודגש הצורכ להיות תחת עינו הפקוחה של ה' אבל כבר לאמצ תחושת עצ מאות. לעומת זאת בשלב הבגרות בו ה' כבר לא מורגש בנוכחות שלו, מצווימ בני ישראל להתחקות אחרי מצוותיו של האל וללכת בד רכיו גמ כאשר הוא מרוחק. זאת בדומה למ ערכת היח ימ עמ האב/האמ, שכבר מצפימ מהילד להפנימ את הנוכחות שלהמ גמ כאשר המ אינמ פוקחימ עליו עיניימ. אני לא יודע אמ המחבר יחתומ על המהלכ הבא שלי, אבל מ קנה אפשרית מהדברימ האלה היא: שבניגוד לתפי ה שמבקשת לה חזיר את הנוכחות הכמעט פיזית של המקרא, התפי ה האידיאלית היא להתנהג בבגרות ולהבינ כי דווקא ה תר הפנימ האלוהי הוא • שמאפשר הגעה לבגרות. וזה מרגש. 'קיצור תולדות האנושות' היה פר על העבר. 'ההי טוריה של המחר' היה פר על העתיד. עכשיו בא תורו של ההווה. מחשבות על המאה 21 הוא פר על 21 ה ההווה. על המהפכות, הוויכוחימ, ה פקות, ה כנות וההזדמנויות של הרגע הזה. זהו פר שבו יובל נח הררי מכוונ את איז מל המנתחימ החד שלו ל וגיות מורכבות המוכרות לכל קורא כמו הגירה, טכנולו גיה, עבודה, טרור, ביבה ופוליטיקה - בכדי להכני בהנ קצת דר והיגיונ. פרופ' יובל נח הררי מרצה בחוג להי טוריה באוניבר יטה העברית בירושלימ. הוא מתמחה בהי טוריה של ימי הביניימ, בהי טוריה צבאית ובהי טוריה עולמית. תורה של הנפש: מסיפורי המקרא אל נבכי הנפש הרב אילעאי עופרן עמ' 383 / ' הוצאת 'ידיעות ספרים עשרימ ואחת מחשבות על יובל נח הררי / 21- המאה ה עמ' 352 / ' הוצאת 'כנרת זמורה ביתנ דביר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==