שביעי

16.11.18 | ח' בכסלו תשע"ט | 330 גיליון שביעי | 18 אליהו גליל י הד ו ת "המחלוקת ירדה מהפסים הראויים": יום השנה לפטירת הרב מארי יחיא בת נינו של הרב קאפח זצ"ל, שעמד בראש פלג ה'דרדעים' בקרב יהודי תימן, מסבירה את הקשיים שנותרו אחרי שנים רבות "באחת השבתות שאלו אותי הילדימ, מדוע המ אינמ יכולימ לעשות ק מימ כמו הארי פוטר?", מ פר (. "עניתי להמ שזה מפני שאבא 58) בחיוכ אליצור גל שלהמ הוא דרדעי - אדמ שרק מתקרב לקו מ, ומיד הקו מ מאבד את כל כוחו והופכ להיות אדמ רגיל... אפילו קו מ גדול כמו דמבלדור כבודו, אמרתי להמ, אבא רק מתקרב אליו ותכפ הוא נהפכ לאיש פשוט מהרחוב. אבא רק מ תכל על האגריד שומר הקרק עות והוא נעשה קטנ קטנ, ממש כמו ילד. גמ הלורד וולדמורט, שאינ אומרימ את שמו, לא יכול להתק רב לאבא! לכנ גמ לא כדאי לקחת את אבא לטיול באנגליה, כי הוא רק יתקרב לבית ה פר הוגוורט לקו מות, ובית ה פר הזה מיד ייהפכ לבית פר רגיל לכל דבר". הדרדעימ )מהמילימ 'דור דעה'( המ פלג קטנ ביהדות שנימ בידי הרב מארי יחיא 130- תימנ, שנו ד לפני כ קאפח, שהשבוע - ביומ שני י"א בכ לו - יחול יומ לפטירתו. עיקריהמ הייחודיימ המ שכל 87- השנה ה תנות ופ יקה כרמב"מ וכרבי עדיה גאונ, מאבק נחרצ באמונות טפלות בכלל ובאמונה בשדימ ורוחות בפרט, והתנגדות חריפה ל פר הזוהר ולקבלה. הדרדעיות נת קלה בהתנגדות מבית על ידי 'העיקשימ' - יהודי תימנ שהאמינו בקדמות הקבלה וקדושתה. בתחילת המאה התעצמה המחלוקת בינמ לבינ הדרדעימ והדיה 20- ה הגיעו לארצ ישראל. הרב אברהמ יצחק הכהנ קוק ני ה להתערב בה, ללא הועיל. בהמשכ אפ הו גר הרב יחיא לידי השלטונות בידי מתנגדיו ונכלא בבית ה והר. "הוא הקימ בית פר שבו למדו תורה וגמ חשבונ וא טרונומיה", מ בירה אביבית לוי, בת נינו של מארי יחיא, "והדבר יצר פער בינ הדורות. היו שחששו שהדבר יפגע במרקמ החברתי, אבל זו לא הייתה כוונתו כמובנ. הוא דרש מתלמידיו: 'למד היטב, חקור והשכלת', וכיוונ את יהודי תימנ ללימוד והעמקה ברמב"מ ובתלמוד, בניגוד למנהג שרווח אז של קריאת זוהר ללא הבנה. הוא אכנ פיקפק במקוריותו של פר הזוהר, אבל היו לאורכ ההי טוריה רבנימ ידועימ אחרימ שאחזו בדעה זו והוא לא היה חריג. "למיטב הבנתי, המחלוקת בינ העיקשימ לדרדעימ לא הייתה לשמ שמיימ וירדה מנ הפ ימ הראויימ. מ בי לא שמעתי עליה מעולמ. רק כשבגרנו ואמרו לנו 'אתמ ככה וככה', שמענו את המושגימ דרדעי ועיקשי. הוא מעולמ לא הגדיר עצמו ככזה או אחר, אכ ביטא הערכה וכבוד לאביו ו בו וראה את עצמו כממשיכ המפעל שלהמ. הוא התנער מכל מה שקשור למחלוקת". "מעדיפים להזדהות כרמב"מיסטים" גל לא נולד דרדעי, אבל היומ הוא מזהה את עצמו ככזה. "גנטית אני אשכנזי, אבל 'התגיירתי' אצל מו"ר יו פ קאפח, נכדו של מארי יחיא קאפח. למדתי במרכז הרב ואחרי פטירתו של הרב צבי יהודה קוק חיפשתי לי מורה דרכ, ומצאתי אותו ברב קאפח שאותו הכרתי מכתביו הרבימ. לאט לאט נמשכתי לתורתו שבכתב ול תורתו שבעל פה. היומ, אמ תכתוב את המילה 'דרדעי' בגוגל, תגיע אליי". כמה דרדעימ נותרו בימינו?   "להערכתי יש כמה אלפימ, אבל המ לא רוצימ להיות מזוהימ ככאלה. מה שקרה בתימנ לפני קצת שנה עדיינ רודפ אותמ, ולכנ המ מע 200- פחות מ דיפימ להזדהות כרמב"מי טימ. אני באתי מבחוצ ולכנ אני לא חושש להזדהות כדרדעי, מה גמ שבציבור הדתי-לאומי שאליו אני משתייכ לא קיימת אליהמ • התנגדות של ממש". יצחק בן צבי ז"ל, לימים נשיא המדינה, מבקר במחנה 1949- עולים בתימן ב הדרדעים )מהמילים 'דור דעה'( דוגלים בשכלתנות ופסיקה כרמב"ם וכרבי סעדיה גאון, ומתנגדים לאמונות טפלות וגם לספר הזוהר ולקבלה הרב מארי יחיא קאפח זצ"ל צילום: דוד אלדן, לע"מ אליצור סגל צילום: אסף פני-אל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==