שביעי

30.11.18 | כ"ב בכסלו תשע"ט | 332 גיליון שביעי | 44 , חפשו בגוגל 'מורשת הגליל' 052-3246827 שבתאי שירן מורה דרך בטעם יהודי ……… שבתאי שירן מפת הדרכ י ם ערב נר שני של חנוכה תש"ט, מלחמת השחרור בעיצומה. צה"ל נוחל נצחונ אחר נצחונ, ורק בפאלוג'ה מתחפרת חטיבה מצ רית מכותרת, המ רבת להכנע. צה"ל מחליט על מבצע שמטרתו לח ל את 'כי פאלוג'ה'. המשימה העיקרית במבצע, כיבוש הכפר עי של 33 ראק אל מנשייה, הוטלה על גדוד חטיבת אלכ נדרוני. פלוגה א' הייתה אמורה לפרוצ את קווי ההגנה המצריימ, פלוגה ב' נועדה להיכנ בפרצה, ופלוגה ג' המכונה 'הפלוגה הדתית', נדרשה לכבוש את 'תל עי רני' השולט על הכפר. בזמנו לא הקפידו על כשרות בצה"ל, והפ תרונ לחיילימ שדרשו אוכל כשר היה להציב אותמ ביחידות דתיות בהמ הוצבו טבחימ שו מרי כשרות. יעקב מרקוביצ', שהיה רב מל פלוגתי, כתב לימימ בחוברת שיצאה לזכר חללי הפ לוגה שהחיילימ ראו עצממ כנושאי הדגל של היהדות הדתית בצה"ל. ביומ שישי אחד, אחרי פעולה מורכבת, חזרה הפלוגה לב י , ובמקומ לגשת מיד לחדר האוכל החליטו המפקדימ והחיילימ כי קודמ יתפללו קבלת שבת. מפקד בכיר שחלפ במקומ התבוננ בחיילימ המתפ ללימ ואמר, "אינ זו כי אמ פלוגת אלוקימ". מאז נותר שמה בחטיבה 'פלוגת האלוקימ'. למרות ההערכה הרבה שלה זכתה הפלו גה, הקפדת לוחמיה על קיומ המצוות יצרה מפעמ לפעמ חיכוכימ עמ גל הפיקוד של הצבא המתהווה. אחת מאותנ תקריות הפכה לאירוע מכוננ בתחומ שמירת ההלכה בצה"ל, כאשר שני טבחימ מהפלוגה נדרשו לבשל בשבת עבור חיילימ של פלוגה אחרת. הטב חימ מיאנו לעשות זאת, בטענה שיש מ פיק אוכל ואינ צורכ לחלל את השבת. המ הועמדו לדינ על ירוב פקודה, נשלחו למא ר וראשמ גולח כמנהג הצבא הבריטי. כשנודע לחברי הפלוגה על מא רמ, המ פתחו בשביתת רעב שעות. 24 של האירוע עורר מהומה ציבורית והגיע עד כדי משבר קואליציוני, כשהרב יהודה פי שמנ מימונ איימ להתפטר מתפקידו כשר הדתות. ראש הממשלה דוד בנ גוריונ הבטיח לשר מימונ כי הטבחימ ישוחררו ויזכו למש פט חוזר, וכי תוקמ ועדת שרימ שת דיר את ענייני הכשרות בצה"ל. ועדה כזו אכנ התכנ ה והחליטה שהכשרות והשבת יישמרו בכלל יחידות הצבא. איך מגיעים? נתחיל את ה יור בצומת פלוגות, על כביש בכני ה לקרית גת. כאנ הייתה העיירה 40 'פאלוג'ה', כאנ שכנה מפקדת החטיבה המצ רית המכותרת אכ מבוצרת היטב. ק"מ 2 , ני ע כ 35 נכנ לקרית גת בכביש ונפנה ימינה )דרומה( לשדרות לכיש. ברמזור הראשונ נפנה שוב ימינה )מערבה( לשדרות מלכי ישראל. מימינ גנ הבנימ. נעצור כאנ, נרד מהרכב אל המדשאה, ואל האנדרטה הבנויה משני עמודימ המזכירימ נרות חנוכה כנגד שני נרות החנוכה שהודלקו ב'פלוגת האלוקימ' באותו ערב גורלי בחנוכה תש"ט. וני ע אתו ימינה )דרומ 35 נחזור לכביש מערב( עד לצומת הבא היא צומת הפלוגה הדתית. כאנ נפנה שמאלה אל הכביש הישנ לקיבוצ גת, ומיד לאחר הפניה נחנה בזהירות בצד הכביש ונחצה את הכביש בזהירות. שלט צנוע מוטבע באבנ מ פר שכאנ שכנ הישוב 'עיראק אל מנשייה' שהיה המוצב השני בע צמתו בחטיבה המצרית הנצורה. משה מנהיימ, מפקד אחת המחלקות, תיאר לימימ בחוברת הזיכרונ את הרגעימ שלפני היציאה לקרב: "שרנו את שירי החנוכה בחיל ורעדה. חשנו כי גיבורי המכבימ אשר לחמו בעבר הרחוק, קרובימ כל ככ לליבנו". ביומ בו התחולל הקרב, מזג האוויר היה גשומ והגדוד הגיע לנקודת ההיערכות באיחור. המשימות שהוטלו על פלוגות א' ו ב' לא בוצעו, והמשלט לא נכבש. בשעות הבוקר ניתנה לכוחות פקודת נ יגה. פלוגות א' ו ב' הצליחו להחלצ, אכ הפלוגה הד תית נשארה לכודה בחצר שלמרגלות התל, והמשיכה להילחמ בגבורה מול הכוחות המצריימ. שבעה חיילימ הצליחו לפרוצ את טבעת הכיתור. כל שאר חיילי הפלוגה הד לוחמימ( נהרגו, וזכרה של הפלוגה 67) תית הדתית כמעט ונשכח מהלב. ביומ שני כ"ה (, ייערכ בקרית גת טק אז 3.12.18) כ לו שנה לנפילתה של 'פלוגת 70 כרה במלאת • האלוקימ'. הציבור מוזמנ. פלוגת האלוקים שנה לנפילתה של הפלוגה שהביאה לחוק הכשרות 70 סיור בעקבות נרות החנוכה של הלוחמים • והשבת בצה"ל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==