שביעי

07.12.18 | כ"ט בכסלו תשע"ט | 333 גיליון שביעי | 36 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה יצורי הפלא במדע ובמדרש הרב נתן סליפקין עמ' 369 / '( הוצאת 'מגיד )קורן פנטזיה בחסות חז"ל האם ייתכן שפנטזיה, יהדות ומדע עולים בקנה אחד? האם היצורים האופנתיים למדי כמו חדי בגישה רציונלית והרבה כבוד לחז"ל, הרב נתן סליפקין בוחן את הדברים • קרן היו קיימים בעבר? אשה מריאנה זלצמנ לא רחוק מעצמכ / עמ' 312 / ' הוצאת 'מטר חג החנוכה אמנמ עומד בפני יומ, אבל אי אפשר בלי עוד קצת 'ני ימ'. אחד ה פרימ הכי מגניבימ שקראתי בזמנ האחרונ הוא 'יצורי הפלא במדרש ובמדע' שחיבר הרב נתנ ליפקינ. ה פר מציג שורה של יצורימ 'פלאיימ' שבעיני ההמונ של פעמ וגמ בעיני חז"ל נחשבו כקיימימ. למשל: חדי קרנ, בנות ימ, ענקימ, גמדימ, אנשימ דו - ראשיימ ועוד. מטרת ה פר היא לבחונ שאלות שונות כמו: האמ יש אפשרות כי חלק מהיצורימ האלה אכנ היו קיימימ ואולי המ נכחדו, והאמ חז"ל טעו או שהאזכור שלהמ כלל הגזמה מכוונת. האמ יתכנ שאולי פשוט לא הבנו נכונ את מה שחז"ל כתבו, ואולי גמ חז"ל עצממ נחלקו בשאלת הקיומ של היצורימ האלה. מיד עמ תחילת ה פר עולה הביוגרפיה המיוחדת של המחבר, בוגר ישיבות חרדיות באנגליה ובישראל, שמגדיר את עצמו כח רדי, אבל הושפע עמוקות מאביו ששימש כפרופ ור ועבד כמדענ. בינ ה יבות לכתיבת ה פר מונה הרב ליפקינ את ההבנה, שכיומ יותר מבעבר גמ הציבור הדתי )ובפרט הנו ער( נוהה אחרי פרי פנטזיה ומוק מ עמו קות מהאפשרות של קיומ יצורימ פלאיימ. מההתרשמות שלי הרב ליפקינ בהחלט צודק. ביקורימ מזדמנימ בשנימ האחרונות בכל מיני פ טיבלימ והרצאות שמוקדשימ לפנטזיה, מעידימ היטב על המגמה. ה פר מתאפיינ בגישה רציונלית למדי, ומציג בצורה שקולה והגונה את האפש רויות השונות. הפרק הפותח את ה פר ועו ק בחד-קרנ ממחיש זאת היטב. באמ צעות פ וקימ שונימ מוצגת תפי ת חז"ל, שהניחו כי אכנ ישנמ יצורימ עמ קרנ אחת בלבד. מכאנ יוצא המחבר לעיונ בפרשנות חז"ל ומפגינ ידע זואולוגי מרשימ. הוא מעלה את האפשרות שהמקרא התייח לקרנפ המוכר לנו, אכ מיד פו ל אותה כי הקרנפ לא התקיימ בארצות שבהנ התהווה המקרא. בהמשכ הוא מעלה את האפשרות שמדובר בראמ המוכר לנו ולחז"ל, אבל גמ אפשרות זו נשללת בגלל אופיו הנוח של הראמ בנ ימינו שלא עולה בקנה אחד עמ תיאור המקרא את הראמ. אמ את קיומו של חד הקרנ עוד ניתנ ליישב איכשהו )אמ כי בדוחק(, הרי שתו פעת קיומנ של בנות ימ קלושה עוד יותר. רש"י במ כת בכורות כותב, 'דגימ יש בימ שחציינ צורת אדמ וחציינ צורת דג'. ברור למדי שהידע הביולוגי הנגיש לנו היומ מראה שאינ אפשרות אנטומית לקיומ יצור שכזה. מכאנ עולות ב פר אפשרויות שונות כמו: מחלות שפקדו אנשימ מ וימימ שגרמו לג פיימ שלהמ להיראות כמו נפיר של דגימ, עדויות מפוקפקות של אנשימ בעבר הר חוק שדמיינו לרגעימ שהמ חוזימ בבנות ימ, בעלי חיימ שיש להמ דמיונ מ וימ לתיאור שלנו את בנות הימ ועוד. ה פר כתוב בצורה נגישה, בהירה ומאוד מהנה. הרב ליפקינ מכבד את הקורא בני תוח אינטליגנטי, לא משוחד, ומצד שני גמ לא מזלזל בדברי חכמימ אלא מעמיד אותמ • בפר פקטיבה הי טורית ומדעית. ĥČĤč ĦđĚĕĥĤ !ĤėĚĐ-ĕčĤ ęĕĤĠĝĐ ĦđĕđĜēčđ ybook.co.il ĤĦČč ĎĕĥĐĘ התאומימ אלי ה ואנטונ היו יחד מראשית חייהמ. המ גדלו בדירה קטנה במו קבה הפו ט- ו בייטית, ונאחזו זה בזה. מאוחר יותר מצבמ מתדרדר ובהמשכ נעלמ אנטונ במפתיע. כשיומ אחד מגיעה גלויה תמוהה, מחליטה אלי ה לחפש את האח. זהו מ ע עוצר נשימה המתרחש ברחבי אירופה, על שני אחימ החולקימ הי טוריה מלאת התרחשויות. shutterstock איור:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==