שביעי

28.12.18 | כ' בטבת תשע"ט | 336 גיליון שביעי | 12 א ל י סה ר כתב ד"ר מ. טייך ב'דבר': "לא מעט נוצרים ניצלו 1953- ב את 'חגי האהבה הנוצריים' להרוג ולטבוח בבני עמנו, ומה נגזר עלינו לראות? יהדות סוטה חוגגת את החג הזה בכינויים מוסווים. פגע ההתבוללות נושא את ראשו החצוף" בדרכנו הפקקים הבלתי נסבלים לעבודה או למחוז חפצנו ייעלמו באורח מ תורי - או לפחות יתמעטו - לבוקר אחד, ביומ שלישי הקרוב. ה יבה: באותו , והנהגימ ייהנו 2019 בינואר 1- יומ יחול ה מככ ש'חוגגי' השנה הגרגוריאנית ינומו את שנתמ ו/או יהיו בהנגאובר ו/או ייהנו מיומ חופש. השנה, מתברר, עלינו מדרגה: חגיגות ליל ה ילב טר וההכנות אליו קו פצות עליכ כמעט מכל אתר ויישומונ. רוב החוגגימ אפילו לא יודעימ על מה ולמה המ יוצאימ, מפזזימ ולצערנו גמ משתכרימ. מקור השמ ילב טר הוא באפיפיור י לב טר הראשונ, שזכה למעמד של קדוּשה בדצמבר הוק 31- בכנ ייה הקתולית וה דש לו. לכנ, כל הכנ יות - החל בקתו לית דרכ הפרוט טנטית וכלה בבפטי טית - מציינות זאת. ילב טר הראשונ, שחי במאה הרביעית, נטענ בלא מעט מקומות כמי שהביא לשנאת יהודימ ולפעולות נגדמ. אז דווקא את זכרו אנחנו חוגגימ? ערב השנה החדשה נחוג כמעט בכל רחבי העולמ, גמ במדינות שהנוצרימ אינמ מרכיבימ את מרבית האוכלו ייה, דוגמת יפנ, הודו, טורקיה, ינ, תאילנד, טייוואנ וגמ ישראל. בערב ה עודית קיימ אי ור על מ יבות פומביות ב ילב טר או על מכירת מוצרימ הקשורימ אליו. בקרב הסילבסטר בישראל נחגג חלק מהציבור החילוני עוד לפני קומ המ דינה, והפופולריות של חגיגות אלו בציבור הישראלי גברה עמ השנימ. רוב הציבור - ולצערנו, גמ חלק מחברינו שאינמ מדי רימ את עצממ מאותנ מ יבות - אינו יודע שבשמ אותנ כנ יות שחוגגות את האירוע נטבחו מאות אלפי יהודימ במ עי הצלב. מ עות אלו החלו באירופה, ובדרכמ לארצ ישראל טבחו משתתפי המ עות ללא רחמ בקהילות היהודיות, בזזו, רצחו ואפ אילצו יהודימ להמיר את דתמ. זאת המ יבה שלנו? במשכ שנימ רבות השתדלו גורמימ דתיימ להניא גופימ מלערוכ מ יבות ילב טר המוניות. היו לא מעט גורמימ ציוניימ ש לדו מאותמ אירועימ ונרתמו לככ. אלא שהיומ, אפ קול לא נשמע. לא תאמינו פעם זה היה אחרת. עיתונ 'הארצ' )כנ כנ, 1933- (, אבל ב 1) לא טעינו( גינה את העיר העברית הרא שונה תל אביב, שרחובותיה המו מבני אדמ בבגדי חג שהיו בדרכמ לנשפימ הפומביימ והפרטיימ. ציינה 1934 (, אבל ב ופ 2) לא תאמינו זאת לא המסיבה שלנו 90 צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש עיריית תל אביב שהמנהג הלכ ונעשה נפוצ עמ הגעתמ של עולימ רבימ מג רמניה, וביקשה ביוזמת גנ ראש העיר שמעונ רוקח ז"ל שלא לערוכ מ יבות ילב טר. פעמ המ לא רצו מ יבות יל ב טר, והיומ המ מקיימימ מצעדי גאווה. בדצמבר 31- (, אבל ב 3) לא תאמינו פיר מ ד"ר מ. טייכ ב'דבר', עיתונ 1953 הה תדרות ופועלי ארצ ישראל, את המא מר הבא: "היו לא מעט נוצרימ שניצלו את 'חגי האהבה הנוצריימ' להרוג ולטבוח מאות ואלפימ מבני עמנו ולהעלות אותמ למוקד. רק חלק קטנ מבני עמנו שרד את התופת של חיות הטרפ בג'ונגל האירופי, ומה נגזר עלינו לראות פה? יהדות וטה חוגגת את החג הזה בכינויימ מו ווימ של 'נשפ גאלה', 'שמלת הערב היפה ביותר' או 'נשפ ציונ'. "אינ ברצוננו להטיפ לאבל עולמ, אולמ יש חגימ יהודימ שיש לחגגמ", הו יפ ד"ר טייכ ו יכמ: "פגע ההתבוללות נושא גמ פה את ראשו החצופ והנו תופעה מצערת בתקופתנו רבת ה בל". • היו זמנימ. elisahar16@gmail.com לת גובות: ……… חגיגות סילבסטר בתל אביב, לפני חמש שנים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==